Växtnäring

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kms
    Användare
    • July 2002
    • 10

Växtnäring

Är det någon som har något bra tips på någon alternativ växtnäring som inte är lika dyr som den man köper i akvarieaffärer?
    Magnus Skogar
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

Det enda alternativet är i princip om du är beredd på att blanda själv. Då kan du köpa Mikroplus från Hjortgatanszoo och kombinera den med K2SO4, MgSO4, KNO3 och KH2PO4 så har du en fullvärdig gödning där du kan kontrollera vissa näringsämnen individuellt.
    http://www.defblog.se

Kommentar

• Uffeman
      Användare
      • February 2004
      • 234

Du som är kung på gödning defdac:

- Om man ska prova att blanda egen komplett micro/makro gödning med ingredienserna ovan, hur ska då en bra basblandning för 100 L vatten se ut ?

- Samt hur ska man dosera under en vecka ?

Kommentar

• defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

Jag tycker man ska splitta upp Mikro+ och makrogödningen på två olika flaskor eftersom rosten(?) fälls ut när man blandar Mikrogödning och fosfatet vilket gör att lösningen tappar färg och man får en bottensats.

Mikroblandning i halvliters PET (dosering: 10 ml per 100l):
        25 ml Mikroplus

Makroblandning i halvliters PET (dosering: 10 ml per 100 l):
        0.5-1.0 tsk KH2PO4 (lågljusakvarier utan CO2 tar förslagsvis 0.5 tsk)
        7 tsk KNO3

Vill man boosta K och Mg så doserar man K2SO4 och MgSO4 torrt eftersom dom är så svårlösliga:
        1 tsk MgSO4 per 100 liter
        0.5-1.0 tsk K2SO4 per 100 liter

En liten förklaring till alla PMDD-intresserade:
        Jag har nyligen omvärderat vikten av K2SO4 och MgSO4 i PMDD-receptet.
        De flesta (på Aquatic Plant Digest) är eniga om att man oftast får nog med K från KNO3 och har man ett högre GH än 4 så har man sannolikt även tillräckligt med Mg direkt i kranvattnet (det är inte säkert utan att få en Ca:Mg-analys från vattenverket).

Kommentar

• Uffeman
          Användare
          • February 2004
          • 234

citat:Ursprungligen skickat av defdac

Mikroblandning i halvliters PET (dosering: 10 ml per 100l):
          12 ml Mikroplus
          - Menar du att man ska späda 12ml Mikroplus i en halvliter vatten, och
          sedan slå 10ml av denna blandningen per 100L i karet/vecka ?

Kommentar

• defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

citat:
            - Menar du att man ska späda 12ml Mikroplus i en halvliter vatten, och
            sedan slå 10ml av denna blandningen per 100L i karet/vecka ?
            Nej. Det är nogot fuffens med Thomas kalkylator. Eller rättare sagt: Jag ställde nog in den fel.

Nu när jag räknar själv är det 25 ml Mikroplus i 0,5 liter vatten som gäller. Jag ändrar mitt ursprungsmeddelande för att undvika framtida förvirring. Tack för att du ifrågasatte så jag tog mig tid att kontrollräkna.

Denna blandning ger dig 0.1 ppm Fe om du doserar 10 ml av denna lösning i 100 liter vatten.

Min beräkning, kontrollräkna gärna:
            Mikroplus innehåller 20 g Fe per liter eller 20 mg/ml
            25 ml ren Mikroplus = 500 mg Fe. 500 mg Fe i 0,5 liter vatten blir 1000 mg/L = 1 mg/ml
            10 ml * 1 mg/ml = 10 mg i 100 liter blir 0.1 mg/L.

Kommentar

• Uffeman
              Användare
              • February 2004
              • 234

citat:Ursprungligen skickat av defdac

Det är nogot fuffens med Thomas kalkylator. Eller rättare sagt: Jag ställde nog in den fel.
              ok, lungt, har du reviderat makro-receptet också för säkerhets skull

- Baserar du dessa uträkningar på egen erfarenhet eller finns det
              något bra ställe på nätet man kan läsa mer om detta om man är intresserad och vill labba lite ?

Kommentar

• defdac
                Användare
                • April 2002
                • 865

citat:
                ok, lungt, har du reviderat makro-receptet också för säkerhets skull
                Ja där använder jag en annan kalkylator som jag är betydligt mer van vid så det ska vara okej

citat:
                - Baserar du dessa uträkningar på egen erfarenhet eller finns det
                något bra ställe på nätet man kan läsa mer om detta om man är intresserad och vill labba lite ?
                Jag baserar dom på Chuck Gadds kalkylator:

En liten video på hur man kan använda den (1 ml-tricket för att beräkna torrdosering för KNO3):

Chuck Gadd har fått de rekommenderade nivåerna från Aquatic Plant Digest där PMDD-receptet publicerades 1996 och har sedan dess finjusteras med hjälp av alla dom bästa växtakvaristerna i världen. Det var bara något/ett par år sedan fosfat inkluderades i receptet.

Som gödningsregim använder jag Tom Barrs Estimative index method så man slipper använda vattentester (utom pH/KH):

översättning av mig:

Kommentar

• Uffeman
                  Användare
                  • February 2004
                  • 234

- Tusen tack defdac !

Kommentar

Arbetssätt...