Växter till 28l kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

    #16
    Japp. Kanske lite overkill. På 8 veckor med fullsmockat med växter, perfekt CO2-halt och mycket ljus kommer man ofelbart få kvävebrist. Han rekommenderar att inte göda med KNO3 förrens efter 8 veckor.

    Men biten med mycket växter och lära sig justera CO2-halten perfekt från första början är ett bra tips.

    Däremot skulle jag börja fulldospulsa såfort jag märker sämre syreutveckling från växterna istället för att vänta ett visst antal veckor. Växterna talar om när det är dags för gödning och dom gör det genom markant mindre syreutveckling och dålig tillväxt.

    Man brukar undvika gödning den första perioden för tanken är att med bra CO2-halt ska växterna suga upp eventuell övergödning av vissa ämnen. Men där skjuter man sig lite i foten eftersom växter slutar ta upp näring om dom är begränsade av några få ämnen. Därför blir det paradoxala att om man tidigt börjar fulldospulsa alla näringsämnen enligt rekommenderade nivåer så kommer eventuell övergödning av enstaka ämne sugas upp snabbare iom att man undviker alla begränsningar.

    Gör man dessutom jord-slurryn enligt ovan och ser till att laka ur bottnen rejält och utöver det fixar lite MBS från en kompis så är akvariet uppe och springer direkt.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • March 2004
      • 12

      #17
      Glossistigma elatoides. Jättefin och tacksam förgrundsväxt. Ja, får den bara ljus så växer den minsann. Ibland blir "man" tvungen att klippa av den och plantera ner den, så att den skickar utlöpare med rötter utmerd bottnen. Det behövs ingen gödning vad jag erfarit. Rekommenderas. Och, jag vill gärna rekommendera Ceratopteris thalictroides, tar hand om väldigt mycket CO2, är tålig både planterad och flytande + dekorativ!
      Enkla rapporter av en glad & hängiven amatör på http://www.hanordstrom.se/Ciklid/

      Kommentar

      • chrillenorrman
        Användare
        • March 2004
        • 11

        #18
        Det här med gödning då, makro och mikro ämnen?
        Finns det några bra "allt-i-ett" blandningar? Eller går det bra att blanda själv?
        Ett problem jag har sett när jag har blandat spårämnen själv till mitt saltkar är att det är ganska svårt att få någon effekt eftersom vissa ämnen inte vill lösa sig. En anledning till att jag föredrar färdiga lösningar.

        Det här med växter var ju rätt svår ändå! Men jäkligt kul och spännande är det allt

        Kommentar

        • defdac
          Användare
          • April 2002
          • 865

          #19
          citat:
          Det här med gödning då, makro och mikro ämnen?
          Finns det några bra "allt-i-ett" blandningar? Eller går det bra att blanda själv?
          Nej det finns inga färdiga som innehåller allt i rätt mängd och av rätt modell. (Det finns obskyr Svensk gödning Oranda Super Gro och en obskyr Dansk gödning som båda förmodligen bara är utblandad krukväxtgödning eftersom dom båda innehåller ammonium/aurea som vi vet att man inte ska stoppa ner i akvarier dels pga nitritspikar och dels pga ammoniets betydligt häftigare effekt på alger än växter).

          Kent och Seachem har dock kommit ut på kombinationsgödningar så man kan kombinera deras mikro med kväve och fosfor.

          Här i Sverige är det enklast att skaffa en som innehåller det mesta (Tropica Mastergrow) och tillsätta kväve och fosfor själv via KNO3 och KH2PO4.

          citat:
          Det här med växter var ju rätt svår ändå! Men jäkligt kul och spännande är det allt
          Japp. Många saltvattensakvarister som går över till växtburkar när dom tycker saltvatten blir för lätt (och tvärtom).
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...