Växter till 28l kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chrillenorrman
    Användare
    • March 2004
    • 11

    Växter till 28l kar?

    Hej allihopa!

    Jag har köpt ett 28l akvarium som jag tänkte fylla det med växter och någon liten firre. Jag sysslar enbart med saltvatten och är helt ny på sötsidan. Akvariet ska bli välplanterat(tätt) och jag behöver tips på passande växter. Bottenytan är ca 40x24cm. Botten blir lera och finkornig sand.

    Jag hade tänkt mig bottentäckande(gärna "mjuk" form och inte några gräsliknande arter) längst fram. I mitten vill jag att växterna ska vara något högre och längst bak höga växter som täcker hela bakrutan.

    Jag kommer att använda ett kompaktlysrör 9w/6500k med reflektor och en enkel Fluval 1+ som filter/cirk.

    Jag kommer nog att beställa från hjortgatanszoos "lösa" växter.


    När det gäller fisk, går det bra att sätt ett par(2st) fjärilsciklider i ett 28l kar?

    /chrille

  • chrillenorrman
    Användare
    • March 2004
    • 11

    #2


    Är det ett måste att använda co2 för att lyckas bra med växter?

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1832

      #3
      co2 är ett måste för växterna. Däremot är det inte säkert att du behöver tillsätta extra co2. Vill du ha ett tätt planterat växtakvarium med endast 2 fjärilsciklider så gissar jag att co2 tillsats kommer att hjälpa dig. Bygg en enkel jäst-co2. Hur mycket co2 du skall dundra i kan du avgöra med denna tabell:


      Jag gissar att det inte finns någon bottentäckare alls som passar enligt dina krav. Dom lättaste är uteslutna pga ditt krav på "formen" och dom svårare är uteslutna pga för svagt ljus.

      Andra växter som skulle kunna passa i ett sådant kar är:
      cryptocoryne av dom mindre arterna
      limnolhilia sessiliflora kan du bestämma höjd på själv genom att klippa dom.
      Någon sorts javaormbunke av kan vara snygga som solitär, lätta och snygga
      Valisneria kan vara snyggt i bakgrunden, den växer upp på ytan en del, snyggt i utblåset från pumpen. Också lätt växt.
      Anubias är en växt som inte går att misslyckas med så länge det finns nitrat i vattnet och bara en gnutta ljus.

      Egentligen så tycker jag att lera är förkastligt som bottenmaterial efterssom det är svårt och nästintill omöjligt att kontrollera gödningsnivåerna i karet då. Oftast så mäter man fe och kommer fram till att ingen gödning behövs, men i verkligheten så finns nästan bara fe i vattnet och dom andra ämnena skapar brister. Men om du vill ha lera i karet ändå så kommer cryptocoryne att gilla det.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • chrillenorrman
        Användare
        • March 2004
        • 11

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

        co2 är ett måste för växterna. Däremot är det inte säkert att du behöver tillsätta extra co2. Vill du ha ett tätt planterat växtakvarium med endast 2 fjärilsciklider så gissar jag att co2 tillsats kommer att hjälpa dig. Bygg en enkel jäst-co2. Hur mycket co2 du skall dundra i kan du avgöra med denna tabell:


        Jag gissar att det inte finns någon bottentäckare alls som passar enligt dina krav. Dom lättaste är uteslutna pga ditt krav på "formen" och dom svårare är uteslutna pga för svagt ljus.

        Andra växter som skulle kunna passa i ett sådant kar är:
        cryptocoryne av dom mindre arterna
        limnolhilia sessiliflora kan du bestämma höjd på själv genom att klippa dom.
        Någon sorts javaormbunke av kan vara snygga som solitär, lätta och snygga
        Valisneria kan vara snyggt i bakgrunden, den växer upp på ytan en del, snyggt i utblåset från pumpen. Också lätt växt.
        Anubias är en växt som inte går att misslyckas med så länge det finns nitrat i vattnet och bara en gnutta ljus.

        Egentligen så tycker jag att lera är förkastligt som bottenmaterial efterssom det är svårt och nästintill omöjligt att kontrollera gödningsnivåerna i karet då. Oftast så mäter man fe och kommer fram till att ingen gödning behövs, men i verkligheten så finns nästan bara fe i vattnet och dom andra ämnena skapar brister. Men om du vill ha lera i karet ändå så kommer cryptocoryne att gilla det.
        MVH
        Magnus
        Tack för svaret och länken!

        Jag hittade följande bild på hjortgatanszoo hemsidahttp://www.hjortgatanszoo.se/_grafx/...lg_ACF6937.JPG

        Vad är det för växt som växer i förgrunden på bilden?


        Kommentar

        • defdac
          Användare
          • April 2002
          • 865

          #5
          citat:
          Jag hittade följande bild på hjortgatanszoo hemsidahttp://www.hjortgatanszoo.se/_grafx/...lg_ACF6937.JPG

          Vad är det för växt som växer i förgrunden på bilden?
          Glossistigma elatoides. Kräver CO2 och är en av dom mest ljuskrävande växterna man kan ha. Ger man den dessa förhållanden så växer den dock äckligt snabbt. Riktigt ogräs.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • chrillenorrman
            Användare
            • March 2004
            • 11

            #6
            En sådan där jästsats är den luktfri?

            Är lösa växter svårare än krukade? Om inte växterna har något utvecklat rotsystem måste rötterna växa ut innan dem planteras?

            Kommentar

            • kM

              #7
              Varför inte använda mossa av något slag som marktäckare ?

              Enda problemet är att få mossan att stanna där det är tänkt
              men det finns säkert en hel del förslag på hur du gör detta.

              Kommentar

              • defdac
                Användare
                • April 2002
                • 865

                #8
                citat:
                En sådan där jästsats är den luktfri?
                Ja. Speciellt om man använder tvättflaska. Det luktar bara när du håller på och blandar/byter i flaskorna.

                citat:
                Är lösa växter svårare än krukade?
                Det går inte att generellt säga något om det. Krukade har väl oftast en viss näringsdepå med sig i krukan dock, å andra sidan är krukade växer oftast i sin övervattensform medans lösa växter odlats under vatten varpå dom acklimatiserar sig snabbare.

                citat:
                Om inte växterna har något utvecklat rotsystem måste rötterna växa ut innan dem planteras?
                Rötterna är mest för förankring.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • chrillenorrman
                  Användare
                  • March 2004
                  • 11

                  #9
                  Snabba svar! Det uppskattas alltid

                  När man håller ner växterna är det bara att klippa dem rätt av eller?

                  Plantrit kan det vara något som bottenmaterial istället för lera?

                  Vad finns det för olika typer av mossa? Javamossa är lite tråkig tycker jag...

                  Mkt fin sida du har defdac!!!

                  Kommentar

                  • kM

                    #10

                    Snygg, men otroligt jobbig då den "löser upp sig" väldigt lätt.


                    Javamossa
                    Hade javamossa i karet ett tag, men orkade inte med att det flöt runt
                    så jag plockade bort det. Nu har det börjat växa javamossa på roten i
                    karet, vilket är ganska snyggt enligt mej

                    Kommentar

                    • chrillenorrman
                      Användare
                      • March 2004
                      • 11

                      #11
                      Monosolenium tenerum verkar riktigt fin! Någon sådan blir det helt klart!

                      Växter med stora blad, kan man klippa ner dem rätt av eller måste man ta bort hela bladet?

                      Kommentar

                      • defdac
                        Användare
                        • April 2002
                        • 865

                        #12
                        citat:
                        När man håller ner växterna är det bara att klippa dem rätt av eller?
                        Helst ska väl några blad vara kvar så att nya skott kan bildas. Har dock haft växter som bildat nya skott trots 0 blad kvar efter trimmning. Växtkraft

                        citat:
                        Plantrit kan det vara något som bottenmaterial istället för lera?
                        Som du kanske vet så lakas jord i krukväxter ur ju mer man vattnar dom. Jorden får samma näringshalt som vattnet du vattnar med plus att växterna drar ur näring.

                        Ditt akvarium kan du se som en krukväxt som dygnet runt blir genomsköljt av kopiösa mängder vatten. Lägger du en massa näringsämnen i bottnen kommer dom snabbt lakas ur och hamna i vattnet. Därför blir det ofelbart alltid (tråd)algodling i växtakvarier som använder fett kryddade bottnar.

                        Bottnen fungerar via CEC, Cation Exchange Capacity - näringsjoner som flyter förbi byts ut mot andra joner och rötterna kan ha ett intensivt näringsutbyte med material som har hög CEC. Utöver det så eftersträvar man även en lagom låg Redox - inte för mycket syre som oxiderar metaller - dvs cirkulationen får inte bli för hög genom bottnen för då förlorar den en annan ganska fin egenskap: Att reducera rost till av växterna upptagbart järn.

                        En bra botten har således hög CEC och har inte alltför häftig cirkulation. Porösa material har bra CEC (lavasten, bränd bruten lera) och man kan skapa lite lagom gosig Redox med några nävar urlakad torv eller helt näringsfri topsoil. Man kan lägga torven/topsoilen i en hink med vatten och byta vattnet varje dag tills den är lagom urlakad. Sedan silar man sörjan och häller ner längst ner i bottnen. Ett enklare sätt är att be att få "Messy Brown Stuff" från en polares filterkammare. Perfekt urlakat akvatiskt slam som man lägger längst ner i bottnen. Samtidigt får man en massa fina bakterier.

                        citat:
                        Mkt fin sida du har defdac!!!
                        Tacktack =)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • kM

                          #13
                          Bilder vill vi ha när du har fått igång baljan

                          Kommentar

                          • chrillenorrman
                            Användare
                            • March 2004
                            • 11

                            #14

                            Tack!

                            Bilder kommer garanterat, men först om någon vecka.

                            Kommentar

                            • chrillenorrman
                              Användare
                              • March 2004
                              • 11

                              #15

                              Kan du(ni) rekommendera råden som följer i länken nedan?



                              Kommentar

                              Arbetssätt...