Pirayor, ge tips till mig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    #16
    det är inte smart att ställa karet så det sällan gås förbi. de erfarenheter som jag har är att ställ det så man ofta går förbi, då blir de inte lika lätt nervösa utan vänjer sig vid att man är ofta där o springer

    Kommentar

    • Fiskar.nu
      Användare
      • September 2003
      • 442

      #17
      joo det har du rätt i, jag har ställe den en liten bit från dörren i mitt rum där jag går ut och in ofta, dom börja vänja sig.

      ähh shit jag borde ha köpt dom stora då istället? det fanns mellan 2-3 cm och dom på 10-12 cm nånting.

      Har 6 totalt och medans dom växter så kommer säkert minst 4 dör? Om din kompis hade 15 och 8 kvar så lär mina dör också...
      375 liter till L-malar

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

        #18
        de har inte dött. en dog. restan har sålt. för att det blev trångt

        Kommentar

        • Snapper
          Användare
          • January 2004
          • 37

          #19
          När dom äter går dom in i "feedingfrenzy", biter i allt som är omkring, inte ovanligt att ögon o rygg ryker på polarna. Men detta finns med i deras gener,pirayor har fruktansvärt bra läkkött! Ibland kan man se pirayor där hela ryggen har blivit uppäten, men bara efter en vecka eller två så har det läkt ihop!
          Och dom växer SNABBT, så dina pirayor kommer snart va stora.

          Kommentar

          • Fiskar.nu
            Användare
            • September 2003
            • 442

            #20
            Ok, jag trodde att du menade att 7 st men 1 var uppäten iaf

            jasså läker dom pirayorna så snabbt? om deras fenan blir av biten (liten bit) så läker dom igen på dryga 1-2 veckor?
            375 liter till L-malar

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

              #21
              de har enorm läk kraft. de kan få hemska bett men de brukar klara sig om det inte hänger någon flik för då blir det jakt på den fisken. de andra ser det o går på den.så så kan det vara bättre o klippa bort en sån bit än låta den gå kvar i karet med hängade köttbit

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

                #22
                ett bra forum om enbart pirayor . de är lite "amerikaniserat" ibland blir det för mycket tävlan om vem som har störst o mest tuffast fisk men finns ändå läsvärda artiklar o inlägg

                A forum community dedicated to Piranha owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, care, classifieds, and more!

                Kommentar

                • Fiskar.nu
                  Användare
                  • September 2003
                  • 442

                  #23
                  dom simmar inte mot akvarie fönster när man går nära är det normalt? ciklider och andra fiskar brukar göra det...
                  375 liter till L-malar

                  Kommentar

                  • Fiskar.nu
                    Användare
                    • September 2003
                    • 442

                    #24
                    dom bara gömmer sig bakom växterna.... kommer ut ibland men sällan än förut
                    375 liter till L-malar

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

                      #25
                      citat:varför inte oxhjärta?

                      Därför att det är helt onaturligt för fisk för dom kan inte smälta fetter från varmblodiga djur.
                      Pirajor äter ju regelbundet varmblodiga djur. Ser du inte på TV?
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • walle_1
                        Användare
                        • February 2003
                        • 708

                        #26
                        citatirajor äter ju regelbundet varmblodiga djur. Ser du inte på TV?
                        Aj, aj, passa så att någon inte tar det där på allvar och börjar slänga i kossor till sina pirayor.

                        Allvarligt talat så består pirayornas kost till största del av fisk. Visst kanske dom får i sig varmblodsdjur någon gång men inte speciellt ofta tror jag.



                        MVH Martin
                        MVH Martin

                        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                        Kommentar

                        • lilleblunder

                          #27
                          hej!
                          har lite funderingar om mina små växt ätande pirajor om det e så dom heter???

                          dom e riktigt stora nu o jag börjar bli orolig för mina andra fiskar som finns i karet kommer dom klara sig???

                          är det så att dom bara äter frukter o växter??? eller slinker en o annan fisk ner i mellanåt oxå????

                          alla knas svar e välkomna!

                          Kommentar

                          • Durin

                            #28
                            Är inte dina små växtätande pirayor pacus? De blir ju verkligen allt annat än små....


                            Hur stora är dom nu? Hur stora var de när du köpte dom? Hur stort akvarium har du?

                            Jag skulle hoppas att det var pirayor, för de blir inte så monströst stora.

                            mvh Patrik

                            Kommentar

                            • lilleblunder

                              #29
                              Hej...
                              jag fick dom av en som inte vet kan eller vill ha fisk!

                              AJ OPS shit... blir dom så satans stora som på dom bilderna så är det dax att bygga yt kåken o skaffa swimingpool att ha dom i.......
                              det är ju otroligt likt dom på bilderna...

                              det är 4 st som är mellan 30-38cm..
                              och dom går i hop med mina oskars ciklider som är 25-28cm
                              och 2 malar o en alg ätare också dom är mellan 20-30cm

                              alt detta simmar i ett 540..

                              men vet ej vad jag ska göra med dom om dom blir såå satans stora!!! har antagligen kvar dom ett tag..

                              men äter dom endast växter o frukter????
                              //Anders

                              Kommentar

                              • Agnes
                                Användare
                                • July 2002
                                • 106

                                #30
                                Har någon erfarenhet av piraya-lek?

                                Man ska tydligen bla grumla vattnet:

                                Kommentar

                                Arbetssätt...