Vindellöv i diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #16
    Vi är överens - jag läste dåligt innantill.
    Ciklidhälsningar
    Kjell

    Kommentar

    • Nille_Pe
      Användare
      • September 2002
      • 121

      #17
      Tropfrog: Mitt pH är ca 7 och hårdheten på vattnet vet jag inte mer än att det är mjukt vatten i stan (anledningen att jag vet det är nån skylt i mataffären om tvättmedel).

      "Att tillföra co2 sammtidigt som man driver ut co2 med syresten är inte bara dumt och onödigt utan också väldigt dyrt. Kan du inte köra ditt kar utan syresten så skall du deffinitivt inte ha co2 anläggning."

      Kan du utveckla det här? Är nämligen inte så insatt i ämnet.

      /Nille
      //Nille

      Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
      www.vaaf.se

      Kommentar

      • ChipseT
        Användare
        • September 2003
        • 61

        #18
        Inte säker nu, men tror jag har fattat det..
        Isf så är det så att syrestenen tar bort det lilla co2 som finns i vattnet sen innan? Och om du då ska tillsätta co2 till vattnet förstår jag inte?
        Har jag rätt?

        MVH Oskar

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

          #19
          Som tropfrog skrev så driver en syresten ut CO2 ur akvariet och att för "dyra" pengar "hälla i" något i ena ändan av akvariet som med en gång "rinner ut" ia ndra ändan blir meningslöst.
          Först måste du alltså komma underfund med vad du har för problem i akvariet och varför fiskarna står vid ytan. Det skall de inte behöva göra om allt står rätt till.
          Ciklidhälsningar
          Kjell

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1834

            #20
            Nu finns det väl ingen direkt deffinition på vad mjukt vatten är, men om du har komunalt kranvatten så gissar jag att du har 2-4 i kh. Oavsett var du hamnar i kh i det intervallet så har du inte för hög co2 halt. Jag har för mig att diskus kan flämta ganska så kraftigt om dom har jälparasiter. Att dom flämtar kan kanske också bero på nitrit, men jag vet inte om en syresten skulle hjälpa dig då. Ställ en fråga på forumet för amerikanska ciklider så kanske du får ett svar på varför du behöver vädra vattnet, för det skall deffinitivt inte behövas om allt är rätt.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Nille_Pe
              Användare
              • September 2002
              • 121

              #21
              Anledningen till mina funderingar är att eftersom CO2 är nödvändigt för växterna så är det ju bra om det finns i vattnet. Syrepumpen "tömmer" dock vattnet på CO2. Min tanke var då att om man tillför CO2 till akvariet så finns det mer CO2 i akvariet som växterna då borde kunna ta upp, vilket indirekt borde leda till att växterna skulle trivas bättre. Men all CO2 kanske försvinner(?) pga syrepumpen och då är ja med på varför det blir en dyr och onödig process med tillförsel av CO2?

              En annan sak som gör mig fundersam över att vindellöven inte trivs är att båda farsan och brorsan (som bor i samma stad, vilket borde innebära samma kranvattenvärden?) har vindellöv i sina akvarier och där trivs den jättebra. Vi använder samma järngödning och när dem tillsätter den växer det ordentligt. Det enda som skiljer sig är temperaturen då jag har 29 grader och de 26 grader. Men enl. artbeskrivningen på "http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=38" så ska min temp. inte vara något problem.

              I mitt akvarium trivs de flesta andra växter. Bl a vallisneria, Svärdsplanta och Sessiflora förökar sig bra.

              Angående problemet som uppstod med Diskusarna så uppstod det igår efter att jag slagit av syrepumpen på eftermiddagen. 12 timmar senare, på morgonen flämtade alla uppe vid ytan. Efter att jag slog på syrepumpen igen mådde de som innan. Vilket innebär bra, de är fart på alla, alla äter osv. Jag tolkar detta som att det för fiskarnas skull finns ett behov att extra syretillförsel.

              Om jag inte ska ha på syrepumpen (med tanke på växterna) vad kan jag då göra istället?

              /Nille
              //Nille

              Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
              www.vaaf.se

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

                #22
                En fråga till dig - varför skriver du "vindellöv"?
                Ciklidhälsningar
                Kjell

                Kommentar

                • Nille_Pe
                  Användare
                  • September 2002
                  • 121

                  #23
                  Heter växten inte de? Eller syfter du på att jag ska stava med W (Windelöv)?
                  //Nille

                  Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
                  www.vaaf.se

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1834

                    #24
                    citat:Jag tolkar detta som att det för fiskarnas skull finns ett behov att extra syretillförsel.
                    Jag tolkar det som att nåpgot är fel i vattnet eller med diskusen. Jag har aldrig behövt bubbla luft i diskuskar. Dessutom så blir det inte mycket extra syre med luftpump, i alla fall inte om du har krusningar på ytan av cirkulationen.
                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

                      #25
                      citat: Heter växten inte de? Eller syfter du på att jag ska stava med W (Windelöv)?
                      Ja med W och ett l - nu blir det ju ett helt annat ord och därför kan man ju undra vilken växt du menar. Denna växt är för övrigt namnsatt efter Holger Windelöw som äger förteget Tropica i Danmark.

                      citat:Jag tolkar det som att nåpgot är fel i vattnet eller med diskusen.
                      Det är jag också övertygad om att det är. En idé - vad matar du med? Vissa diskusfoder smustar ner oerhört mycket.
                      Ciklidhälsningar
                      Kjell

                      Kommentar

                      • Nille_Pe
                        Användare
                        • September 2002
                        • 121

                        #26
                        Okej, jag är med på stavningen - Windelöv. (Man lär sig något nytt varje dag )

                        Angående min matning:
                        Jag matar 2 - 3 ggr per dag med frysfoder i form av (inte allt på en gång) dafnier, räkmix, artemia, röda-, vita- och svartamygglarver. De har även fått lite levande vitamygglarver den senaste veckan.
                        Har du något förslag på ändringar eller låter det bra?

                        /Nille
                        //Nille

                        Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
                        www.vaaf.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...