Vindellöv i diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nille_Pe
    Användare
    • September 2002
    • 121

    Vindellöv i diskusakvarium

    Tjena!

    Jag har försökt med vindellöv i mitt diskusakvarium flera ggr men jag får det inte att fungera.
    Temp. 29 grader, pH ca 7, vattenbyte 1 gång/vecka, tillsätter växtnäring (järngödning).

    Är det någon som har tips, vore jag tacksam.

    /Nille
    //Nille

    Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
    www.vaaf.se
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1828

    #2
    Har du komunalt vatten? Om du har det så är järngödning aldrig tillräckligt, finns det inga av dom andra ämnena som är nödvändiga för växterna kommer dom inte att ta upp järnet. Då kan järnet oxidera och bli farligt för dina fiskar, eller alternativt utnyttjas av algerna som är mer opurtunistiska av sig.

    Men jag tror inte att det är just det som är det vanligaste problemet med växter i diskuskar, det är enligt mig 3 andra saker:
    1: Diskusägare är så förbenat rädda för co2 att dom vädrar ut det lilla som blir naturligt i karet med hjälp av syresten, om du använder syresten så sluta med det. Den lilla nivå som kan bildas naturligt i karet skadar inte diskusen.
    2: Kvävebrist: En del diskusägare byter så mycket vatten att kvävet tar slut. I ditt fall så är det inte bara kvävebrist jag misstänker även brist på alla näringsämnen utom just järn, skaffa en fullgödning till dina växter.
    3: Ljuset: Det finns en myt som säger att diskus trivs bäst i svagt ljus. Svagt ljus är aldrig tillräckligt för växterna. Diskusarna tar ingen som helst skada av starkt ljus, tvärtom. När man har starkt ljus i ett diskuskar så kommer diskusarna inte att kunna se ut ur karet lika bra. Det är oftast händelser utanför karet som stressar diskusen till "tjurrusningar" som kan skada dom. Altså leder starkt ljus till tryggare fiskar.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

      #3
      Det vanligaste felet man gör med denna växt (jag antar att det är denna du menar http://www.zoopet.com/akvarium/vaxt.asp?NR=38)är att man gräver ner rötterna för djupt - de skall helst inte alls gräver ner utan fästas på en sten eller rot.
      I övrigt är denna växt ganska tålig och kräver inte CO2, eller så mycket ljus och tål varmt vatten hyfsat.
      Ciklidhälsningar
      Kjell

      Kommentar

      • pontus
        Användare
        • October 2003
        • 514

        #4
        tips: låt bunken klänga sig fast vid en lava sten stolek mindre,på så sätt har jag fått i gång de flesta "orm-bunkar". Det blir som en kruka för växten och du kan flytta den lätt!
        MVH / Pontus
        Passenger on Planet Earth:
        Pet.macro nsumbu
        Pet.moshi ikola
        Pet.Trewavasae
        Pet.Bulu-Point "Red"
        Pet.orthognathus tricolor mvuna
        Pet.Longola
        Tr.Ilangi
        Tr.Muzi
        Tr.Katonga
        Neo.Leleupi

        Kommentar

        • Nille_Pe
          Användare
          • September 2002
          • 121

          #5
          Tack för era svar!

          Tropfrog: har du något tips på en fullgödning?

          Jag har en syresten i akvariet så jag ska pröva med att slå av den och se om det blir någon skillnad.

          Jag har "planterat" vindellöven på rötter genom att hälla grus över. Kan det ha någon påverkan? Är det bättre att ta gummisnodd eller något annat?

          /Nille
          //Nille

          Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
          www.vaaf.se

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            #6
            Använd gummisnodd för att fästa växten vid en rot.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

            Kommentar

            • Nille_Pe
              Användare
              • September 2002
              • 121

              #7
              Ok; men varför är det bättre än att lägga över grus?

              /Nille
              //Nille

              Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
              www.vaaf.se

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

                #8
                Om du läser i artbeskrivningen som jag länkade till ovan så står det där
                "Lämpligast ”planterar” man denna växt genom att man fäster rotstocken på en sten eller liten rot där den växer fast. Detta gör man genom att binda fast den på med hjälp av en fisklina. När väl rötterna fäst kan man plocka bort linan. Om man planterar den i bottengruset får inte rotstocken täckas av gruset eftersom den då ofta ruttnar."

                Kommentar

                • Nille_Pe
                  Användare
                  • September 2002
                  • 121

                  #9
                  Ok; jag förstår hur du menar.

                  Tack för tipset!

                  /Nille
                  //Nille

                  Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
                  www.vaaf.se

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1828

                    #10
                    Men Kjell: du skriver inte varför man bör plantera på sten/grus.
                    Är det inte så att det är du som skrivit den artbeskrivning du länkar till? Varför skulle den då vara mer trovärdig än ditt ord i detta forum?
                    Visst stämmer det att man kan plantera windelövormbunken i stenar eller rötter, men det påverkar deffinitivt inte tillväxten av den vart den är planterad. Däremot så är det viktigt att man inte begraver den längstgående rotknölen utan bara dom små rötterna.

                    citat övrigt är denna växt ganska tålig och kräver inte CO2, eller så mycket ljus och tål varmt vatten hyfsat.
                    Att den inte behöver co2 håller jag inte med om, alla växter behöver co2. Kol är den viktigaste beståndsdelen i växterna (ca 80%).
                    Att windelöv är en lätt växt som inte behöver extra co2 tillsats stämmer däremot, men att vädra ut det lilla co2 som finns naturligt i vattnet pga fiskars och nerbrytningsbakteriers respiration är dumt.

                    Så en av dom absolut största anledningarna till att dina windelöv inte fungerar har du redan åtgärdat. Vill du ta tag i gödningen så finns det egentligen bara tvåp säkra alternativ som har en accepterbar innehållsförteckning. Det är tropicas mastergrow och pmdd. Andra kan vara bra, men hur vet vi det om dom inte har inehållsförteckning? tmg kan du köpa hos dom flesta akvarieaffärer och pmdd kan du köpa på hjortgatanszoo.
                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

                      #11
                      citat:Men Kjell: du skriver inte varför man bör plantera på sten/grus.
                      Är det inte så att det är du som skrivit den artbeskrivning du länkar till? Varför skulle den då vara mer trovärdig än ditt ord i detta forum?
                      Har jag skrivit någonstans att man bör plantera den på sten/grus? Men som det står i artbeskrivningen så är det viktigt att inte rotstocken täcks med grus.

                      citat:Att den inte behöver co2 håller jag inte med om, alla växter behöver co2.
                      Det är självklart en fördel om man kan tillsätta CO2 till alla växter, men att just denna skulle behöva det håller jag inte med om. Detta är ett exemplar som växte sig stor utan CO2 http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1614
                      Ciklidhälsningar
                      KJell

                      Kommentar

                      • Nille_Pe
                        Användare
                        • September 2002
                        • 121

                        #12
                        Hej!

                        Jag slog av syrepumpen igår eftermiddag. Imorse när jag fick förbi akvariet "stod" samtliga diskusar uppe vid ytan, vilket gjorde att jag återigen satt på syrepumpen. Efter frukosten kollade jag hur det var med dem igen och det var då som normalt.

                        Tycker detta var konstigt eftersom jag har båda ett ytter- och ett innerfilter. Innerfiltret är riktat mot ytan så det borde inte vara något problem med syresättningen.
                        Någon som har en förklaring?

                        En annan sak som jag funderat på är om man skulle köpa en C02-Pump (heter det pump, anläggninger eller något annant?). Det är ju bevisligen bra för växterna. Hur som helst vad kostar en sådan och är det någon som kan rekommendera något särskilt märke?

                        /Nille
                        //Nille

                        Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
                        www.vaaf.se

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1828

                          #13
                          citat:Har jag skrivit någonstans att man bör plantera den på sten/grus? Men som det står i artbeskrivningen så är det viktigt att inte rotstocken täcks med grus.
                          Sorry, ibland är jag lite för snabb/slarvig. Jag syftade naturligtvis på påståendet att man BÖR plantera på sten/rot. Det står överallt men aldrig varför, jag har aldrig sett någon skillnad mellan tillväxt i windelöv beroende på vart den är planterad.


                          citatet är självklart en fördel om man kan tillsätta CO2 till alla växter, men att just denna skulle behöva det håller jag inte med om. Detta är ett exemplar som växte sig stor utan CO2 http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1614
                          Nu tycker jag att du skall sluta att missförstå mig, jag har aldrig sagt att windelöv behöver extra co2 tillsats. Jag har bara sagt att den behöver co2 för att växa, därför är det dumt att vädra ut den. Vindelöven på bilden du visar har med 100% säkerhet växt sig så stor för att den har haft tillgång till co2, hade den inte haft det hade den inte bara stannat i växten utan också dött väldigt snabbt, ungefär på samma sätt som Nilles windelöv dör.


                          citat:Jag slog av syrepumpen igår eftermiddag. Imorse när jag fick förbi akvariet "stod" samtliga diskusar uppe vid ytan, vilket gjorde att jag återigen satt på syrepumpen. Efter frukosten kollade jag hur det var med dem igen och det var då som normalt.
                          Tyvärr är jag inte så bra på fiskar, men ge mig ditt kh och ph värde så skall jag säga om co2 halten är för hög för dina fiskar. Om den inte är för hög så är det fiskarna det är fel på inte vattnet (högst troligt)

                          citat:En annan sak som jag funderat på är om man skulle köpa en C02-Pump (heter det pump, anläggninger eller något annant?). Det är ju bevisligen bra för växterna. Hur som helst vad kostar en sådan och är det någon som kan rekommendera något särskilt märke?
                          Att tillföra co2 sammtidigt som man driver ut co2 med syresten är inte bara dumt och onödigt utan också väldigt dyrt. Kan du inte köra ditt kar utan syresten så skall du deffinitivt inte ha co2 anläggning.
                          MVH
                          Magnus


                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

                            #14
                            citatorry, ibland är jag lite för snabb/slarvig. Jag syftade naturligtvis på påståendet att man BÖR plantera på sten/rot. Det står överallt men aldrig varför, jag har aldrig sett någon skillnad mellan tillväxt i windelöv beroende på vart den är planterad.
                            OK, jag förstår - nej självklart är det viktiga att inte gräva ner rotstocken i sanden/gruset. Det var det jag menade även om jag uttryckte mig oklart jag också.

                            citat:Nu tycker jag att du skall sluta att missförstå mig, jag har aldrig sagt att windelöv behöver extra co2 tillsats. Jag har bara sagt att den behöver co2 för att växa, därför är det dumt att vädra ut den.
                            OK, då missförstod jag dig. Jag tror dock att de flesta som läser att en växt "behöver CO2" så tror de att man måste köpa en CO2-anläggning och det är ju inte fallet.
                            Ciklidhälsningar
                            Kjell


                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • July 2003
                              • 1828

                              #15
                              Om du går tillbaka så står det så här (ingenting ändrat sedan det skrevs:
                              citat:Att den inte behöver co2 håller jag inte med om, alla växter behöver co2. Kol är den viktigaste beståndsdelen i växterna (ca 80%).
                              Att windelöv är en lätt växt som inte behöver extra co2 tillsats stämmer däremot, men att vädra ut det lilla co2 som finns naturligt i vattnet pga fiskars och nerbrytningsbakteriers respiration är dumt.
                              Där tror jag faktiskt att vi är överens.
                              MVH
                              Magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...