Jag har ett 375 malawi,jag har 2st fluval 4+ innerfilter.Min fråga är hur skall jag rikta utblåsen?.Skall dom vara riktade emot varandra så att strömmen bryts på mitten,eller skall dom sitta på motsatt sida så att jag får cirkulation.Tacksam för svar.
Innerfilter
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Rikta dom mot varandra så att strålarna möts ca 10cm från frontrutan mitt i akvariet. Det viktigaste är att man får ytvattenrörelse. Du kan prova själv för att se hur fiskarna reagerar på vattenrörelsen i akvariet. -
10cm från frontrutan? Varför då? Jag förstår inte helt riktigt. Jag brukar luta mina pumpar mot kortsidans glas så det riktas mot ytan. Sen om man vinklar strålen ut i akvariet eller längstmed bakre rutan spelar not mindre roll...Kommentar
-
Strålarna skall mötas där. Du får liknande eller likadan effekt om du gör som du har Zaphi, men jag har testat och tycker att virvlarna går bättre mot filterintagen. En av anledningarna till att jag riktat dom så de möts där beror på att jag har vallisneria bak och det blir inte bra om man får virvlarna vid växterna.Kommentar
-
Tack för svaren,jag glömde fråga om det är för mycket att köra bägge pumparna på full effekt,eller skall jag sänka dom lite?Kommentar
-
Vad har pumparna för effekt då? Man kan ha en cirkulation som är ca 4-5ggr akvariets literstorlek i ett Malawi/Tanganyika-kar.Kommentar
-
-
Man kan ha dem mycket mer än så. 10 gånger funkar bra det med! Malawi älskar fart... Jag läste nån undersökning om det där och det skulle tydligen funka med mycket mer än 10 med, men jag kommer inte ihåg vart. Nån som minns?Kommentar
Kommentar