Mygglarver @ räkmix

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10777

Vart köper du laxfoder?

Kommentar

• Lundensis
      Användare
      • March 2004
      • 2262

Jag köpte mitt hos Sandby ciklidhobby (100kr/kg). Hur som helst, prova hos en akvariehandlare med bra kontakter och utbud, eller om du känner någon som jobbar på en laxodling. Laxfoder är en färskvara och ska förvaras i frysen. Se även till så att det inte har passerat bäst före datum när du köper det. Det finns som pulver och pellets i olika storlekar. Tänk på att det är ett extremt kraftigt foder (600g generar 1 kg fisk), så utfodra i måttliga mängder (även om det är en delingrediens i räkmix). Matar man enbart med laxfoder ska man inte ge fiskarna så mycket att det syns på deras magar. Putar magarna har man gett för mycket. Räkmixen har funkat bra till syd- och centralamerikaner. Provar ni det på malawi och tanganyika, gör ni det på egen risk.

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10777

Självklart gör man allt "hokus pokus" på egen risk. Jag skulle dock vara starkt tveksam till att tillsätta det till Tanganyika (Tropheus) då jag upplevt dessa som oerhört känsliga fodermässigt.

Det är intressant att se nya idéer och att någon haft lycka med "experimenterandet"...

Kommentar

• Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

Enligt en jag känner som jobbar på en laxodling och som har ciklider, kan man ge laxfoder till malawi- och tanganyikaciklider om man börjar att vänja dem (väldigt försiktigt) när de precis blivit frisimmande. Jag vet inte om jag skulle våga, men mina kunskaper om dessa ciklider är ganska begränsad.

Laxfoder har haft dåligt rykte inom akvarievärlden. T.ex. skulle fiskarna bli blinda p.g.a. den höga fetthalten, men det stämmer inte. Fiskar som blivit blinda beror på att de fått laxfoder som passerat bäst före datum, d.v.s. vitaminerna (A-vitamin) har försvunnit. För många år sen födde jag upp en brasiliensis-hane på laxfoder. Jag gav den massor och den blev varken blind eller överviktig. Den mådde hur bra som helst och växte fort. Dock tycker jag att man bör mata försiktigt.

Prova räkmixen, den kostar ca 150 kr/sats.

Kommentar

Arbetssätt...