Mygglarver @ räkmix

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Egentligen har jag inte en susning eftersom jag defintivt inte direkt är den som styrketränar - så länge jag orkar lyfta ölflaskorna och chipspåsen när jag kollar på fotboll på TV anser jag att jag inte behöver styrketräna

De uppgifter jag hämtade om proteinhalten fick jag fram genom att söka på t.ex. röda mygglarver (etc) näringsvärde på google och kolla på näringsvärde.
    För Röda mygg hittade jag då t.ex. denna sida http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page31.html där t.ex. proteinhalten för röda mygg anges till 6.6% som jag nnger är hämtat från det fabrikat som finns på foto där. Kan t.ex. nämna att proteinhalten i mysis (som lär påminna en del om räkor) anges till över 11% så sannolikheten är väl mycket stor att räkor är betydligt proteinrikare än röda mygg.
    Man kan ju också vara kul och se på dina siffror - 62.5% av 9.3% ger ju siffran 5.8% eller hur, eller innehåller vattnet också protein

Men strunt samma - vill man ge ett rejält proteinrikt foder så är det bättre att satsa på torrfoder.
    Ciklidhälsningar
    kjell

Kommentar

• Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

jo, siffror kan man väll trolla med lite hur som helst. dock måste du nog hålla med att röda mygg traditionellt setts som ett foder till proteinkrävande fiskar.
      fish r friend

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

citat:dock måste du nog hålla med att röda mygg traditionellt setts som ett foder till proteinkrävande fiskar.
        Definitivt INTE - tvärtom traditionellt har väl alla frysfoder betraktas som foder med en låg proteinhalt och om man vill öka proteinhalten på t.ex. räkmix så brukar man rekommendera att blanda ut det med pellets.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

Kommentar

• Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2694

Vill nog påstå att frysning har minimal påverkan på proteinhalten på foder. Vitaminer och enzymer, ibland, protein och fett, icke. Så länge fodret inte härsknar eller torkar.

Torrfoder, t.ex. pellets, har extremt höga proteinhalter per viktenhet för att vattenhalten är minskad.

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

citat:Vill nog påstå att frysning har minimal påverkan på proteinhalten på foder. Vitaminer och enzymer, ibland, protein och fett, icke. Så länge fodret inte härsknar eller torkar.
            Torrfoder, t.ex. pellets, har extremt höga proteinhalter per viktenhet för att vattenhalten är minskad.
            Jo självklart är det så, bar att du påpekade det - som både orm och jag skrev ovan så innehåller ju röda mygg ca 90% vatten och då blir det ju inte mycket "nyttigheter" över.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Hur är det med grönsaker och frukt? Innehåller de tillräckligt mycket "nyttigheter" för att renodlade växtätare ska få i sig allt de behöver eller bör man stödmata med röda mygg, räkor eller pellets för att de t.ex. ska få i sig tillräckligt mycket protein?
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Det beror ju på vilka grönsaker det gäller - herbivora arter behöver fiberrik kost så det är detta de behöver.
                Ciklidhälsningar
                Kjell

Kommentar

• malawi_voodoo
                  Användare
                  • July 2002
                  • 790

Enligt svenska livsmedelsverkets tabbeller innehåller SKALADE räkor 24% protein, en oskalad räka (som man har i räkmix) borde innehålla mindre (ca 15%).

och till ORM: Alla som styrketränar VET Att Paulun inte vet vad han pratar om
                  /Glenn Wouda

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Kjell: Finns det några grönsaker eller frukter som man bör hålla sig borta ifrån eller är det bara att slänga i vad man har hemma? T.ex. ärtor, morötter, sallad, squash, banan, äpple, päron, kiwi?
                    Fiskarna som ska äta denna mumsiga frukt- och grönsakssallad är Vieja bifasciata, skivtetra, gibbiceps och ancistrus.

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• Rivulatus
                      Användare
                      • December 2002
                      • 811

Att tilläga för att det inte ska bli något missförstånd så är Viejor inte rena herbivorer de utökar sin kost i naturen med insekter och småfisk även dom men i en "räkmix" så kan man hålla procenten animaliska produkter lågt men dock så råder jag er till att inkludera det!
                      SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Jo men går man efter vad som står på fishbase så verkar det skilja sig en del mellan de olika Vieja-arterna. De säger t.ex. att bifasciatan är en renodlad växtätare.
                        "Feeds mainly on bottom detritus and vegetable matter but will eat most all forms of plant life from algal filaments to terrestrial plants"
                        Medan fenestratan även äter en del insekter.
                        "Feeds mainly on plant and vegetable matter supplemented by invertebrates and aquatic insects"
                        Går man under Food Items under respektive art så syns det ännu tydligare.

Så ska man gå efter vad som står på fishbase så verkar frukt och grönt vara mer korrekt än räkmix åtminstone till bifasciatan, frågan är väl bara om man alltid ska lita blint på fishbase...

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Lundensis
                          Användare
                          • March 2004
                          • 2262

Hej.
                          Har läst om era diskussioner om fiskfoder. Jag har själv provat att experimentera lite med räkmix. Förutom räkor har jag haft ingredienser som alaskan pollock, råa ägg, laxfoder (pulver), banan, kiwi, avokado, mango, physalis, alfalfa-groddar, gröna ärtor, rapsolja. Jag har dessa ingredienser i min nuvarande räkmix.

Det har funkat bra till jordätare, crenicichlor och centralamerikaner (karnivorer såväl som herbivorer). Fiskarna växer otroligt bra trots måttliga mängder och de blir inte överviktiga. Man kan styra ingredienserna efter fiskarnas behov, dvs ha ett kraftigare foder när de är små och tillväxten är hög och sen dra ner på de feta ingredienserna då tillväxten avtar.

Jag födde t.ex. upp yngel av Thorichthys aureus. När de var ca fem månader gamla var de största individerna 12 cm. Då var de fortfarande inte könsmogna. Min nuvarande managuensis-hane var 16-18 cm för ett år sen, nu är han ca 32 cm och jag har inte ens gett honom mat varje dag.

Jag föredrar räkmix framför pellets trots att räkmix smutsar ner vattnet mer. Det är färskare foder och jag tror knappast att man använder lika fina ingredienser vid tillverkning av pellets.

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10777

Lundensis:

När du sammansatt dessa ingredienser...vad har du tänkt att varje del skall ge för fördelar?
                            Avocadon är rätt fet och Kiwin har en stark syra samt att den är protein-nedbrytande. Rapsolja?

Vilken ingrediens tror du har haft störst effekt på tillväxten?

Kommentar

• Lundensis
                              Användare
                              • March 2004
                              • 2262

Tricella:
                              Jag har försökt göra en blandning som tillfredställer fiskarnas näringsbehov. Jag har inte gjort några vetenskapliga undersökningar angående sammansättningen av ingredienserna, utan kan bara konstatera att fiskarna mår bra och växer bra (pearsi såväl som managuensis). Med andra ord, jag har bara gissat mig fram. Vilken ingrediens som haft störst effekt på tillväxten kan jag endast gissa mig till, men både ägg och laxfoder innehåller mkt protein, så det kan ju vara de. Räkorna tror jag också har en hel del effekt. 600 g laxfoder lär generera 1 kg fisk, åtminstone i laxodlingar.

Så här ser receptet ut:

1 kg räkor
                              400 g Alaskan pollock
                              5 råa ägg
                              3 dl laxfoder
                              2 bananer
                              2 kiwi
                              2 avokado
                              1 mango
                              1 pkt alafalfagroddar
                              1 kg gröna ärtor
                              3 msk rapdolja
                              Lite gelatinpulver för att binda upp massan.

Smaklig måltid

Kommentar

• NewAgeMan
                                Användare
                                • March 2004
                                • 25

Jag skulle tro att laxfodret har den största inverkan på tillväxtan på dina fiskar Lundensis. Annars så såg ditt recept riktigt smaskigt ut
                                Petenia Splendida...Det närmaste en sjöjungfru man kan ha i sitt kar!!!

Kommentar

Arbetssätt...