SERIØSE PROBLEMER MED GRØNNE ALGER

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • delta

    SERIØSE PROBLEMER MED GRØNNE ALGER

    Jeg har et 250 liters akvarium med malawi, uten planter.
    Vannet mitt holder ca 20 GH og ca 8 PH, og drives av en Eheim 2128.
    Jeg har to 30 Watts Osram 860 lumilux rør(6000 kelvin) i et orginalt akvastabil heldekkende armatur. Dette står på fra 10:00 til 22:00.
    Til å begynne med hadde noen andre rør(Sylvania aquastar, 10000 K) og fikk endel alger. Jeg kom da fram til at røret hadde noe av skylden og byttet, samtidig som jeg børstet alle steinene og røttene for grønne alger.
    Men problemet ble ikke borte, og grønne alger vokser som bare det. Nå har jeg prøvd ALGWEG 3+ uten å ha sett noe særlig resultat.

    Jeg hadde tidligere et 63 liter og et 150 liter kar med 10000 kelvin lysrør på begge karene. i 63 liter så hadde jeg fluval innvendig pumpe og fikk alger, i 150 liter så hadde jeg eheim 2327 intervallfilter og fikk ikke alger. Er intervallfiltrene til eheim så bra at de fjerner substansen i vannet som gjør at algene gror eller er dette bare tilfeldigheter??
    Hvor stor påvirkning har solen på dette?

    Vil jeg kunne bli kvitt algeproblemet mitt ved å bytte til en Eheim intervallpumpe??
    Hva tror dere og hva skal jeg gjøre for å bli kvitt algene???

    Hilsen Fredrik.
  • Gäst

    #2
    Hej!

    Vi hade väldiga bekymmer här med alger i vårt kar (250L) då vi fick skrapa glasen varje dag då det lade sig på direkt och blev knallgrönt, det såg ut mer som mossiga stenar i karet än lavasten.
    Vi gjorde bara som så att vi byte "hörn" till vårt kar, i rummet där det stod förrut så var det mkt ljusare (inget direkt solljus) och där det står nu är det mer murrigt, hittills efter flytten har vi inte behövt skrapa glasen en enda gång på det viset, inget nytt har kommit till lavastenarna heller utan nu hinner de gnaga på det gröna som redan finns, så mitt tips är att du byter ställe för ditt kar, och så lite dagsljus som möjligt, det påverkar nog mkt mer än man tror....

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      *Byta lysrör? Jag har ett PowerGlo- och ett Grolux-rör till min 375:a och jag har inga problem med algerna.

      *Skaffa fler algätare typ Ancistrus...

      *Släck ned karet under ett par dygn med endast 4-5 timmars ljustid under dessa dagar. Dra ned den normala ljustiden med två timmar..från 10.00-20.00..under en månads tid. Gör två 20-25% vattenbyten i veckan under en månads tid.

      Men först och främst så skall du fundera på vart du har akvariet...finns det några utomvarande faktorer som kan styra algtillväxten? Direkt eller indirekt solljus (t ex via speglar).

      Kommentar

      • delta

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av kmef

        så mitt tips är att du byter ställe för ditt kar, och så lite dagsljus som möjligt, det påverkar nog mkt mer än man tror....
        Jeg har desverre ikke noe annet sted i stuen hvor det kan stå. Og det andre akvariet jeg hadde uten alger stod på samme sted.
        citat:Ursprungligen skickat av Tricella

        *Byta lysrör? Jag har ett PowerGlo- och ett Grolux-rör till min 375:a och jag har inga problem med algerna.
        Jeg får vel se litt på nye rør , ja.
        citat:Ursprungligen skickat av Tricella

        *Skaffa fler algätare typ Ancistrus...
        Jeg har allerede 5 ancistrus, og det virker ikke som at de spiser så mye grønnalger.
        citat:Ursprungligen skickat av Tricella

        *Släck ned karet under ett par dygn med endast 4-5 timmars ljustid under dessa dagar. Dra ned den normala ljustiden med två timmar..från 10.00-20.00..under en månads tid. Gör två 20-25% vattenbyten i veckan under en månads tid.
        Dette skal jeg prøve
        citat:Ursprungligen skickat av Tricella

        Men först och främst så skall du fundera på vart du har akvariet...finns det några utomvarande faktorer som kan styra algtillväxten? Direkt eller indirekt solljus (t ex via speglar).
        Jeg kan få sollys inn på den ene langsiden, men dette er dekket til når solen er til stede, er ingen speil eller noe som gjør at solen kommer inn andre steder

        Kommentar

        Arbetssätt...