geophagus tapajos sp??Efterlysningar o frågor:)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobbe_B
    Användare
    • August 2002
    • 299

    #31
    ingen som kan hjälpa mej att kika om det verkligen ä en geophagus sp. tapajos??
    Msn:t__skate@hotmail.com
    Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
    Skateboard is not a crime.
    f.d cool men bytt användarnamn

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

      #32
      Det skulle kunna vara en Geophagus från Tapajós, men det är i mitt tycke oerhört svårt att avgöra. Dina bilder säger mig bara att det är en Geophagus av "surinam"- eller altifrons-typ. Om den är från Tapajós verkar omöjligt att säga utifrån bilderna. Men kanske någon annan vet bättre..

      Kommentar

      • Tobbe_B
        Användare
        • August 2002
        • 299

        #33
        ok!
        Va som ja trodde skulle va svårt att se på de bilderna men imorn ska jag fixa nya bilder!
        Tobbe
        Msn:t__skate@hotmail.com
        Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
        Skateboard is not a crime.
        f.d cool men bytt användarnamn

        Kommentar

        • Ricard
          Användare
          • August 2003
          • 476

          #34
          citat:Ursprungligen skickat av cool

          ok!
          Va som ja trodde skulle va svårt att se på de bilderna men imorn ska jag fixa nya bilder!
          Tobbe

          Väntar på dina nya bilder...
          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

          Kommentar

          • Per-Erik

            #35
            Eftersom Cool bor i Hudiksvall så är det med stor sannorlikhet Geophagus sp."tapajós 2" han köpt eftersom en av de större hobbyodlarna i trakten har hållit på med just "tapajós 2" ett tag och fått en hel del yngel. Antingen är det ett par av de vildfångade exemplaren som odlaren själv köpt in eller så är det F1r som Cool köpt.

            Köpte själv några av odlaren idag och letar info om dem, framförallt hur stora de blir. Nån som vet mer om just "tapajós 2"

            Kommentar

            • Hasse_H
              Användare
              • April 2002
              • 1081

              #36
              Om det är denna "Tapajos II" så kan man hitta följande i Aqualog Southamerican Cichlids I där den finns på bild och är beskriven så här: max 15-17 cm, pH 6.5-7.2, hålls i dämpad belysning, allätare, inred akvariet med växter, stenar o rötter, munruvare, fredlig och funkar bra i sällskapsakvarium, akvariestorlek 100-200 cm långt och 200-400 liter.

              /Hasse

              Kommentar

              • preske
                Användare
                • September 2003
                • 77

                #37
                Tapajos-varianterna har väl ett linjemönster på stjärtfenan? De "vanliga" brukar ha ett prick/fläck-mönster. Rätta mig om jag har fel...
                275L 1+2 C. Afra Likoma Red Top - 2+8 Lab. Golden. 1+2 Ps Kingsizei

                55L Scleromystax Barbatus 2+4

                Kommentar

                • Per-Erik

                  #38
                  Just det Hasse, stämmer bra det. Intressant att de bara anges till 15-17cm. Blir de inte större än så verkar det vara en perfekt ciklid till ett mellanstort sällskapsakvarium. Enligt odlaren har de varit väldigt trevliga hos honom. Aldrig bråkat med andra fiskar, måttliga gräl sinsemellan, gräver inte en massa och leker i vanligt kranvatten. Nu har jag inte tillgång till aqualogen, men visst är det väldigt lite rött på Tapajs IIrna jämfört med andra Tapajos? Å andra sidan har de väl längre fenor istället om jag inte minns helt fel. Aqualogen fanns med på gårdagens klubbmöte men det var begränsat med tid att hinna bläddra och studera den.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...