Chokladciklidreklam!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blojo

Äntligen lyckad lek! Åtminstone en bit på väg. Mitt choklad-ciklidpar har försökt upprepade ggr sedan i oktober, men det har aldrig ens blivit larver. Började fundera på om det var två honor, men idag syns en hög med larver i en grop. De går ensamma i ett kar på 500 liter. Har för ett tag sedan plockat bort alla andra fiskar utom en överbliven sorgmanteltetra och en siamesisk algätare.
    Får se om det blir några yngel nu...

Kommentar

• anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

Grattis... mina har leker ca en gång i månaden, men det går ofta på tok. Har bara sett larver en gång! Mina kan börja bråka me varandra mitt i rompassandet... hetlevrat par.
      Anders L

Kommentar

• GoSatta
        Användare
        • February 2003
        • 1686

Mina fick frisimmande 2 eller 3 ggr. en gån överlevde dom nästan 6 dagar innan dom krockade med ett lekande scalare par och båda paren vill va på samma ställe.
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

Kommentar

• blojo

Frisimmande yngel! Härligt!
          De blev frisimmande för 3-4 dagar sedan. Flyttade ca 35 st till ett annat akvarium i förhoppningen att kunna dra upp dem. De som går kvar med föräldrarna verkar dock må mycket bättre. Piggare, livligare, modigare, mer aktiva att söka mat (artemia). Dessutom är det ju mycket roligare att se ynglen tillsammans med sina fina föräldrar. Nu börjar det bli svårt för föräldrarna att hålla ordning på barnen som simmar hit och dit. Honan är lite arg och försöker bita min hand när jag sätter ner artemia nära ynglen.
          Tyvärr skall jag resa bort över helgen och sedan på onsdag reser jag bort på en vecka. Det blir ont om mat för de små.
          Frågan är om de överlever.

Kommentar

• anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

Kul... berätta gärna fortsättningen sen!
            Skall ge mitt par en rejäl chans i vinter, när jag har fått lite ordning på karen
            Anders L

Kommentar

• blojo

Hemma efter semester igen. Det var riktigt kul att komma hem och hitta ca 15 st överlevande yngel i stora akvariet. De är ganska små, ca en cm och vissa mindre. De har gått med föräldrarna och en algätare, (siamesisk? finns det någon som heter så?) Haft hjälp med matning, räkmix ca en gång per vekca.

De små tycks ha ätit på pappa. På sidan ett par cm framför stjärtfenan har han en sårliknande förändr på ca 3 cm, där han saknar 5-6 fjäll på höjden och ungefär lika mycket på längden. Där går ynglena och nafsar. Har nu börjat med artemia igen för att ge dem riktigt lockande mat. De var inte så värst intresserade av räkmix, tuggade hellre på pappa. Ynglen är nästan enbart i närheten av pappan och inte alls nära mamman. Hoppas såret läker ordentligt.

Kommentar

• anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

Grattis, kul att höra! Mina har nyss haft ännu en misslyckad lek
                Vet inte vad som händer... efter några dagar tappar hanen intresset å så vips så e rommen borta. Sedan brukar de vara osams ett tag.
                Anders L

Kommentar

• Johanr

Mitt akvarieintresse är ganska nytt så jag har inte koll på olika förkortningar som cirkulerar i vissa inlägg.
                  VF, vad är det? Är det Vildfångade?
                  F1, vad är det?

Kommentar

• Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

VF = vildfångad
                    F1 = generation 1 av VF föräldrar.
                    fish r friend

Kommentar

• Johanr

Tack!

Kommentar

• Johanr

Blojo, hur går det med ynglen?

Kommentar

• blojo

Tja, ynglen mår väl hyfsat, men hur går det med deras pappa?

Har 15-20 st överlevande yngel. De verkar nästan vara från 2 olika kullar. Storlekarna skiljer åt. Det är ca 1 resp 2 cm. Kanske lekte de en gång till under semestern? Ynglen har alltså ätit på pappa och han har mycket självuppoffrande ställt upp på detta. Förutom ett sår på ett par cm långt bak på ena sidan har han ett flertal små vita fläckar. Jag antar att det är bett från barnen. Han ställer sig vertikalt med nosen uppåt och låter dem äta. Till och med den enda utbölingen i akvariet, en siamesisk algätare har fått nafsa.
                          Jag hade hoppats kunna dra upp ynglen tillsammans med sina föräldrar, men det har inte känts bra för pappan.
                          Har därför nu för ett par dagar sedan flyttat undan ynglen till annat akvarium. Nu är problemet att de är kräsna i maten.
                          Levande artemia äter de sedan tidigare med god aptit, men dött foder är svårt. Jag har tidigare nästan enbart erfarenhet av Malawi-yngel och de brukar ju ta räkmix utan problem. Räkmix funkar dåligt för dessa yngel. De smakar i bästa fall, men spottar ut. Har nu idag prövat med cyklops, men det gick inte bättre. Börjar tröttna lite på slabbet med att fixa artemia. Det borde gå med något annat. Kanske kan de gradvis vänja sig? Jag ska nu resa bort 5 dagar. Får se vilket skick de är i när jag kommer tillbaka. Frugan kanske kan mata lite försiktigt med cyklops.

Kommentar

Arbetssätt...