Ancistrus med svamp?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • even
    Användare
    • March 2004
    • 41

Ancistrus med svamp?

Jag köpte fyra ancistrusar för några dagar sedan. En av dem har ett ljusare lite mattare parti bakom "nosen". De blekare partiet är symmetriskt och sitter på "sköldarna" på båda sidor av huvudet (på kinderna). Den ancistrus som har dessa blekare partier är i övrigt fläckig (inte prickig).De andra malarna ser inte ut på detta sätt. Alla malarna är i o för sig olika utseendemässigt, även om alla ska vara ancistrus dolichopterus. Jag funderar på om detta kan vara svamp eller någon annan sjukdom som yttrar sig som en "mjölkaktig" hinna. Om man får några av dessa sjukdomar brukar "beläggningarna" vara symmetriska? Är det någon som kan svara på om min mal kan vara normaleller om jag ska vara orolig? Jag vill ju inte att mina malawiciklider och övriga malar ska bli sjuka.
    Eva
  • Mikael
    Användare
    • April 2002
    • 347

Hej Eva!

Du behöver med all säkerhet inte bekymra dig över din ancistrusmal. Det du beskriver är helt i sin ordning och någon svamp är det inte fråga om. Det är helt enkelt så som de ser ut. Du kommer med tiden att märka att "svampfläckarna" är mer eller mindre tydliga och även att de kan skilja sig formmässigt. Våra ancistrus där hemma är allt ifrån mörkt gröna till ljusare brunt i sin grundfärg. En stor hona i ett av karen är nästan svart och vit när hennes "svampfläckar" är som mest tydliga.

Lycka till med dina ancistrus och kom ihåg att även de behöver mat. I ett malawikar kan de få problem ibland att hävda sig i konkurrensen om maten. Stödmata om så behövs, gärna när ljuset släckts och dina malawiciklider börjat lugna ner sig för natten.

/Mikael Mayer
    Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

- Lars Falk

Kommentar

• even
      Användare
      • March 2004
      • 41

Tack snälla Mikael för svaret. Det gjorde mig lugnare. Du har rätt i att Malawisarna äter upp all mat. Även om jag matar mitt i natten kommer mina golden och vissa Hongi och äter på maltabletterna.

Har du eller någon annan något bra tips på hur man löser detta? Ska man mata med maltabletter och räkmix samtidigt?

Eller finns det någon annan smart lösning?

Undrar Eva
      Eva

Kommentar

Arbetssätt...