Sälja till affärer.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Spontant kan jag tänka mig i allafall fyra sätt att bli kvitt fosfatet alldeles utan vattenbyten, men sådana råd kostar... *s* Inte för att jag har mätt nyligen, men i nuläget har jag inga fosfathalter att tala om - helt övertygad. Behöver inte alls kosta särdeles mycket, men visst finns det teknik som kan ordna biffen.

Sorry om jag är lite surkart här, men jag har lagt ner en hel del stålars på anläggningen, för att inte tala om tiden. Råd och tips i skötsel/drift av större anläggning skänker jag därmed inte längre bort; kostar det lite garanterar det att folk inte skänker bort sådan kunskap heller. En del borde dessutom vara så självklart att vilken normal akvarist som helst klurar ut det själv.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• calle-hallabro
      Användare
      • July 2005
      • 303

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Spontant kan jag tänka mig i allafall fyra sätt att bli kvitt fosfatet alldeles utan vattenbyten, men sådana råd kostar... *s* Inte för att jag har mätt nyligen, men i nuläget har jag inga fosfathalter att tala om - helt övertygad. Behöver inte alls kosta särdeles mycket, men visst finns det teknik som kan ordna biffen.

Sorry om jag är lite surkart här, men jag har lagt ner en hel del stålars på anläggningen, för att inte tala om tiden. Råd och tips i skötsel/drift av större anläggning skänker jag därmed inte längre bort; kostar det lite garanterar det att folk inte skänker bort sådan kunskap heller. En del borde dessutom vara så självklart att vilken normal akvarist som helst klurar ut det själv.

Hilsen,

P

Ska kolla vidare på detta, så får vi se vad som händer i framtiden.

Kanske man en tripp på Singalmalt hyllan lösa endel av dessa frågetecken

//Calle
      En Mal idiot!
      www.goc.se

Kommentar

• Havs
        Användare
        • December 2004
        • 607

Hilsen,

P
        Surkart, näe så brukar du inte vara.
        Men jag har faktsikt också varit inne i den tankegången att det går lite ekonomi i detta, att det är orsaken att så få skriver om hur man odlar på bästa sätt m.m, eller nappat på mina frågor m.m. eller diskuterat 7-punktslistan.

Detta med att vara en hobbyodlare i liten skala respektive att försöka tjäna pengar på sin odling, kanske t.o.m. ha det som leverbröd är hekt skilda saker. Det finns en skiljelinje där och det är inte alltid lätt att avgöra vilka som hör till vilken kategori här på ciklid.se

Själv är jag en liten hobbyodlare, och kommer att så förbli. Jag får fortsätta att pröva mig fram, vilket jag gjort några årtionden redan. Det finns ett gammalt ordspråk liknade:

"En vis man lär sig av sina egna misstag."

Jag har alltid tyckt att det finns en vassare variant:

"En vis man lär sig av andras misstag."

Men om vi inte delar med oss av tips, så får det bli det gamla ordspråket vi får leva efter. Å Kjell F kanske fortfarande har rätt med de 95%:en, så här några år senare.
        NO more Q.
        Senast redigerad av Havs; 03 January 2007, 16:04.
        Min zoon

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3216

Ursprungligen postat av HazelCR
          Surkart, näe så brukar du inte vara.
          Men jag har faktsikt också varit inne i den tankegången att det går lite ekonomi i detta, att det är orsaken att så få skriver om hur man odlar på bästa sätt m.m, eller nappat på mina frågor m.m. eller diskuterat 7-punktslistan.

Detta med att vara en hobbyodlare i liten skala respektive att försöka tjäna pengar på sin odling, kanske t.o.m. ha det som leverbröd är hekt skilda saker. Det finns en skiljelinje där och det är inte alltid lätt att avgöra vilka som hör till vilken kategori här på ciklid.se

Själv är jag en liten hobbyodlare, och kommer att så förbli. Jag får fortsätta att pröva mig fram, vilket jag gjort några årtionden redan. Det finns ett gammalt ordspråk liknade:

"En vis man lär sig av sina egna misstag."

Jag har alltid tyckt att det finns en vassare variant:

"En vis man lär sig av andras misstag."

Men om vi inte delar med oss av tips, så får det bli det gamla ordspråket vi får leva efter.
          NO more Q.
          ja hem till mig är alla välkomna att besöka, jag har inga hemligheter, jag försöker att dela med mig så mycket jag kan.
          men sedan kan jag förstå patrik också, han har säkert en massa ideer som han vill utveckla, så han har kanske inte lust att berätta allt.
          men jag tycker att patrik är den som skriver mest ang filtrering.
          så visst delar han med sig av sina misstag eller lyckade försök han också.mvh janne

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Ursprungligen postat av calle-hallabro

Drömmen är att ha ett stort centralfilter kopplat till ett gäng kar.
            Då kan man minska mycket på vattenbyte med bibehållen hög vattenkvalité = mindre kostnad och mindre jobb.//Calle
            Det är drömmen ända tills man får sjukdom i nån burk som sedan sprider sig fort till resterande burkar =)
            Vi har nyligen rivit ett sånt system pga ett missöde förra december... alldrig mer ett så system för våran del.
            Det kostade mer än det smakade vilket man sluppit om burkarna inte gått på samma system.
            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• calle-hallabro
              Användare
              • July 2005
              • 303

Ursprungligen postat av deelay
              Det är drömmen ända tills man får sjukdom i nån burk som sedan sprider sig fort till resterande burkar =)
              Vi har nyligen rivit ett sånt system pga ett missöde förra december... alldrig mer ett så system för våran del.
              Det kostade mer än det smakade vilket man sluppit om burkarna inte gått på samma system.
              Hade ni någon UV/C eller Ozone ?

Som jag sa så är det bara inte att stoppa ner vilka fiskar som helst i systemet, de måste ha gått i karantän en lång tid innan.
              Alla nyinköpta fiskar får gå i egna kar hos lång tid.

//Calle
              En Mal idiot!
              www.goc.se

Kommentar

• deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

Hade ni någon UV/C eller Ozone ?

Som jag sa så är det bara inte att stoppa ner vilka fiskar som helst i systemet, de måste ha gått i karantän en lång tid innan.
                Alla nyinköpta fiskar får gå i egna kar hos lång tid.

//Calle
                Jo vi va skyddade... men sjukdomar kan komma även fast fiskar gått tillsammans i samma system länge. Fiskarna i systemet ifråga hade gått tillsammans väldigt länge men en dag så stog en o hängde i ett hörn i en av burkarna, tror det va en petrochromis trewavasae sen droppa alla pettros sen efter det började alla troffar droppa av i burkarna brevid och vid detta laget hade vi isolerat dom burkarna med misstänkta sjukdomsalstrande invidider i... 3veckor och efter div medicin experiment va alla fiskar döda i hela ställningen/systemet.
                Ingen av fiskarna va på nått sätt nyinköpt.

Kommentar

• calle-hallabro
                  Användare
                  • July 2005
                  • 303

Jo vi va skyddade... men sjukdomar kan komma även fast fiskar gått tillsammans i samma system länge. Fiskarna i systemet ifråga hade gått tillsammans väldigt länge men en dag så stog en o hängde i ett hörn i en av burkarna, tror det va en petrochromis trewavasae sen droppa alla pettros sen efter det började alla troffar droppa av i burkarna brevid och vid detta laget hade vi isolerat dom burkarna med misstänkta sjukdomsalstrande invidider i... 3veckor och efter div medicin experiment va alla fiskar döda i hela ställningen/systemet.
                  Låter inget vidare.
                  Hade ni UV/C eller Ozon?
                  Kommer att testa en Ozonanläggning framöver för att se hur detta funkar.

En av fördelarna med centralfilter som jag tänker på är att man verkligen göra riktiga och effektiva filter, och att man har stor vattenvolym för jämnare vattenkvalité.

Ska i vilket fall som helst testa ett mindre system först, för att se hur det funkar för oss.

//Calle
                  En Mal idiot!
                  www.goc.se

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Låter inget vidare.
                    Hade ni UV/C eller Ozon?
                    Kommer att testa en Ozonanläggning framöver för att se hur detta funkar.

En av fördelarna med centralfilter som jag tänker på är att man verkligen göra riktiga och effektiva filter, och att man har stor vattenvolym för jämnare vattenkvalité.

Ska i vilket fall som helst testa ett mindre system först, för att se hur det funkar för oss.

//Calle
                    Vi körde UV-C. Själva grejjen med att ha det så är helt underbart skönt o bra o stabilt, men... ja som sagt du vet vad jag menar =)

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Ska kolla vidare på detta, så får vi se vad som händer i framtiden.

Kanske man en tripp på Singalmalt hyllan lösa endel av dessa frågetecken

//Calle
                      Vi säger som så att du får dra igång systemet först, och om du mot all förmodan får problem med höga fosfathalter (och är 100 procent säker på att det är fosfaten som är boven), så tar vi en ny diskussion då. Jag tycker det låter mycket osannolikt med höga fosfathalter - och har man löst flera av de andra stora problemen ska fosfat inte vara något bekymmer.

Hilsen,

P

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

Surt och mystiskt. Var någon av firrarna VF?

Hilsen,

P

Kommentar

• calle-hallabro
                          Användare
                          • July 2005
                          • 303

Vi säger som så att du får dra igång systemet först, och om du mot all förmodan får problem med höga fosfathalter (och är 100 procent säker på att det är fosfaten som är boven), så tar vi en ny diskussion då. Jag tycker det låter mycket osannolikt med höga fosfathalter - och har man löst flera av de andra stora problemen ska fosfat inte vara något bekymmer.

Hilsen,

P
                          Att Fosfat skulle bli ett problem hos oss kan jag inte säga, men det var en jag pratade om som gjorde oss uppmärksamma på att just Fosfat skulle vara svårare att fåbort utan vattenbyte, eller är jag heltfel på det, kan minnas fel....
                          För ska man egentligen behöva byta så mycket vatten om man har riktigt bra filter?

Eller vad är "restprodukten" i odlingskar utan växter, Nitrat?

//Calle
                          En Mal idiot!
                          www.goc.se

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Att Fosfat skulle bli ett problem hos oss kan jag inte säga, men det var en jag pratade om som gjorde oss uppmärksamma på att just Fosfat skulle vara svårare att fåbort utan vattenbyte, eller är jag heltfel på det, kan minnas fel....
                            För ska man egentligen behöva byta så mycket vatten om man har riktigt bra filter?

Eller vad är "restprodukten" i odlingskar utan växter, Nitrat?

//Calle
                            Man ska alltid byta vatten, så enkelt är det. Ofta och mycket. Att fosfat skulle vara ett problem finner jag ändå osannolikt, men kanske om man gör en hel del fel. Nitrat eller kväveföreningar är de stora bovarna, och de går att lösa fullt ut om man trixar lite. Får se om jag kommer så långt, har i vart fall förberett ett "slutfilter" som jag tror kan få väck även mängder med nitrat. Nu är mitt system inte särdeles belastat ännu, men framöver lär det bli det. Med lite snurr på systemet lurar jag faktiskt på om jag inte kommer att få tillsätta fosfat minsann.

Hilsen,

P

Kommentar

• Acca
                              Användare
                              • January 2007
                              • 60

Som nykommling inom "hobbyodling" av ciklider skulle jag vilja tacka Kjell och alla andra som gett konstruktiv kritik i den här tråden. Tar man illa vid sig och tänker sluta odla på grund av tråden bör man nog fundera varför. Jag känner, tack vare tråden att jag gör det mesta rätt och tänker ta med mig alla råd så att jag kan bli ännu bättre!

Kommentar

• deelay
                                Användare
                                • September 2002
                                • 5394

Surt och mystiskt. Var någon av firrarna VF?

Hilsen,

P
                                Jag tror att det var 3st totalt som var VF.

Kommentar

Arbetssätt...