Sälja till affärer.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

Janne;låter som om du besökt Nyköping??
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

Kommentar

• blackened
      Användare
      • January 2005
      • 1042

Kjell: Att det är kärvt och mycket arbete att driva en affär förstår jag, jag tycker bara det är tråkigt att många går den lätta vägen bara för det och håller sig enbart till det som säljer och ställer låga krav på skötsel. Det fina i det du gjorde tycker jag var att du ändå importerade dyra och ovanliga fiskar från sjöarna, trots den ekonomiska risken. För nog stog det folk på kö för att få köpa VF malawi och tanganyikaciklider från dig? Nu är det kanske ett extremfall som kräver stora kontakter och kunskaper, men många som idag driver en zooaffär kan dra sitt strå i stacken för hobbyn och t ex främst satsa på kvalitetsfisk som är odlad i sverige. Det är ju om inte annat en förutsättning för att vi ska få ett bra "kretslopp" för cikliderna på marknaden i sverige. Om man tar in tjeckienodlad fisk trots att de svenska odlarna står på knä utanför dörren så mättar man snabbt den begränsade marknad vi har, och mycket kvalitetsfisk går till spillo.

Men som sagt det här kan man diskutera i all oändlighet. Det är nog väldigt svårt att göra något konkret för att vända utvecklingen, eftersom de flesta stannar just vid att skriva några rader på ett internetforum, eller köpa sina prylar på nätet i protest mot lokala butiken.

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Ursprungligen postat av malawijanne
        ja självklart är det bra att ha utställningar och sådant, men det är faktiskt väldigt lite det gör för att utöka intresset att ha ciklider.
        men däremot om zooaffärerna har bra fisk med fina färger, där har du det stora skyltfönstret som gemene man tittar på.
        Visst ökar intresset rejält efter en utställning - det var i alla fall vad affärerna sa efter den uställning som GCG hade i mina lokaler i slutet av 90-talet. Att den senaste inte gav samma utslag berode nog snarast på att marknadsföringen inte var den rätta.
        Dock håller jag med om att det vore kanon med utställningsakvarier i affärerna men återigen så vältrar vi över ansvaret på andra - det blir ju minst jobb så

men klart då ska det inte fungera som det gjorde i en zooaffär som jag var och.
        så tittade jag på malawiciklider, så såg jag något randigt gult, klart jag blav nyfiken vilken ny sort det var, så ja frågade.
        fick till svar att det var en rödzebra, vilket det inte var, det var en bastard.
        så jag sa självklart till han i affären,.
        att det var en bastard.
        fick till svar ja det gör inget för det spelar ingen roll för att kunden vet inte vad det är för fisk han köper ändå.
        fisken var köpt hos en grossist uppåt landet, för det var nämligen bara där han köpte sina fiskar. mvh janne
        Visst - men det tråkiga är väl att affären säkert hade fullständigt rätt - för 99% av kunderna så spelade det absolut ingen roll och det är ju dessa kunder som affären lever på.

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Ursprungligen postat av blackened
          Kjell: Att det är kärvt och mycket arbete att driva en affär förstår jag, jag tycker bara det är tråkigt att många går den lätta vägen bara för det och håller sig enbart till det som säljer och ställer låga krav på skötsel. Det fina i det du gjorde tycker jag var att du ändå importerade dyra och ovanliga fiskar från sjöarna, trots den ekonomiska risken. För nog stog det folk på kö för att få köpa VF malawi och tanganyikaciklider från dig? Nu är det kanske ett extremfall som kräver stora kontakter och kunskaper, men många som idag driver en zooaffär kan dra sitt strå i stacken för hobbyn och t ex främst satsa på kvalitetsfisk som är odlad i sverige. Det är ju om inte annat en förutsättning för att vi ska få ett bra "kretslopp" för cikliderna på marknaden i sverige. Om man tar in tjeckienodlad fisk trots att de svenska odlarna står på knä utanför dörren så mättar man snabbt den begränsade marknad vi har, och mycket kvalitetsfisk går till spillo.
          Jepp det kunde stå 50 personer i kö utanför affären när jag öppnade efter att ha fått in en sändning med vildfångat, men det var då det och det skulle absolut inte funka idag.
          Skulle jag få hjärnsläpp och få för mig att öppna en affär idag så skulle jag definitivt i alla fall inte bli så tokig att jag skulle satsa på malawi och tanganyika (vare sig odlat eller VF) - den marknaden är förstörd genom dålig kvalitet och för låga priser. I så fall vore t.ex. växter och räkor betydligt intressantare och kanske en del udda små fiskar (typ den nya Microrasbora sp. "galaxy").

Sen tycker jag att det är märkligt när man klagar på att affärerna går den "lätta vägen" när vi själva också gör det - dvs hur många jobbar AKTIVT med att sprida ciklidintresset t.ex. genom att jobba i NCS styrelse, skriva en massa artiklar till CB, arrangera möten och framförallt utställningar.
          Så vi kastar sten i glashus när vi klagar på att affärerna väljer den lätta vägen när vi själva också gör det och för oss handlar det inte ens om en ekonomisk uppoffring (som det är för affärerna) utan bara om att offra lite tid.

Kommentar

• Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

Kjell, jag har snackat med ganska många färska ciklidister som fick upp ögonen vid vår utställning, så helt ogjord var den inte
            Tony Englund

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Ursprungligen postat av Tony
              Kjell, jag har snackat med ganska många färska ciklidister som fick upp ögonen vid vår utställning, så helt ogjord var den inte
              Låter bra

Kommentar

• blackened
                Användare
                • January 2005
                • 1042

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Jepp det kunde stå 50 personer i kö utanför affären när jag öppnade efter att ha fått in en sändning med vildfångat, men det var då det och det skulle absolut inte funka idag.
                Skulle jag få hjärnsläpp och få för mig att öppna en affär idag så skulle jag definitivt i alla fall inte bli så tokig att jag skulle satsa på malawi och tanganyika (vare sig odlat eller VF) - den marknaden är förstörd genom dålig kvalitet och för låga priser.
                Det är möjligt att jag kastar sten i glashus men det är inte meningen, jag ställer mig bara lite frågande till varför det blivit sådan skillnad mot förr. Nu fick jag iallafall en kort förklaring, tack för det. Mvh

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3216

.

Visst - men det tråkiga är väl att affären säkert hade fullständigt rätt - för 99% av kunderna så spelade det absolut ingen roll och det är ju dessa kunder som affären lever på.[/QUOTE]

ja varför ska då alla affärsinnehavare gå en massa kurser för att kvalitetssäkra sig, när dom sen inte kan skilja på en bastard och en röd zebra.mvh janne

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3216

[QUOTE=Kjell Fohrman]Visst ökar intresset rejält efter en utställning - det var i alla fall vad affärerna sa efter den uställning som GCG hade i mina lokaler i slutet av 90-talet. Att den senaste inte gav samma utslag berode nog snarast på att marknadsföringen inte var den rätta.
                    Dock håller jag med om att det vore kanon med utställningsakvarier i affärerna men återigen så vältrar vi över ansvaret på andra - det blir ju minst jobb så

ja nu tycker inte jag att vi vältrar över ansvaret på zooaffärer, vi som sysslar med ciklider till 99 % vi tjänar inga pengar på några utställningar vi gör det ideellt, medans det är faktiskt så att affärerna tjänar pengar på det.
                    och den utställningen vi hade hos dig, ja kom det 6000st, kontra hur många passerar hornbaach akvarium varje dag, där kan man snacka om reklam för gemene man.
                    förresten var det du eller jag som vann priset för det snyggaste akvariet på utställningen.
                    mvh janne

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

.ja varför ska då alla affärsinnehavare gå en massa kurser för att kvalitetssäkra sig, när dom sen inte kan skilja på en bastard och en röd zebra.mvh janne
                      Lite naivt att tro att det i utbildning på totalt 16 timmar skall ingå sådant som hur man lär sig att se skillnad på om en malawiciklid är en korsning eller inte.
                      Den lilla tid som står till förfogande finns det nog viktigare saker att ta upp.

.ja nu tycker inte jag att vi vältrar över ansvaret på zooaffärer, vi som sysslar med ciklider till 99 % vi tjänar inga pengar på några utställningar vi gör det ideellt, medans det är faktiskt så att affärerna tjänar pengar på det.
                      Som jag skrev ovan så tjänar ju inte heller affärerna pengar på dessa fiskar (det är ju därför de slutar med dom eller bara tar in det som lönar sig - dvs billigt färgglatt krafs) och frågan är ju varför dessa affärer skall jobba ideellt för att några odlare inte får sålt sin fisk.

Ps. Det var för övrigt jag som vann - om än knappt

Kommentar

• malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3216

Lite naivt att tro att det i utbildning på totalt 16 timmar skall ingå sådant som hur man lär sig att se skillnad på om en malawiciklid är en korsning eller inte.
                        Den lilla tid som står till förfogande finns det nog viktigare saker att ta upp.

Som jag skrev ovan så tjänar ju inte heller affärerna pengar på dessa fiskar (det är ju därför de slutar med dom eller bara tar in det som lönar sig - dvs billigt färgglatt krafs) och frågan är ju varför dessa affärer skall jobba ideellt för att några odlare inte får sålt sin fisk.

Ps. Det var för övrigt jag som vann - om än knappt
                        grattis
                        ja nu är jag inte någon odlare som inte får sålt sin fisk, allt går faktiskt åt.
                        men som jag har nämnt förut fortsätter affärerna att göra som dom gör, så kommer det inte att finnas någon svenskodlad fisk kvar.
                        nu pratar vi om malawiciklider. det att dom jobbar ideellt, det gör ingen person som äger zooaffär. men som sagt; ju mer skitfisk de köper in , desto närmare ideellt arbete kommer de.
                        som sagt var dom binder ris åt egen rygg, eller också kan man säga ;"det man inte förstår, det är bara att beundra"/mvh janne

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

men som sagt; ju mer skitfisk de köper in , desto närmare ideellt arbete kommer de.
                          som sagt var dom binder ris åt egen rygg, eller också kan man säga ;"det man inte förstår, det är bara att beundra"/mvh janne
                          Som sagt vi har säkert samma åsikt om vilken typ av fisk VI föredrar - vad vi däremot har olika åsikt om är huruvida affärerna tjänar eller förlorar på att att de gör som du gör.
                          Jag är övertygad om att de utifrån krasst ekonomiska synpunkter faktiskt gör helt rätt även om nu det inte är så bra för ciklidhobbyn.

Kommentar

• jonre723
                            Användare
                            • October 2004
                            • 439

Cilidhobbyn är oviktig ur butikssynpunkt. De butiker som har bra utbud sysslar med välgörenhet, något som för de flesta butiker blir ohållbart. Givetvis kan den lilla källarbutiken som drivs av en entusiast ha den fisk han tycker är mest ball, men ett större företag har troligvis även en styrelse med helt andra intressen än att hålla än gnällig minoritet nöjd...

Hade jag butik med plats för ett stort showakvarium så skulle jag välja regnbågsfisk före mbunas alla gånger på dygnet. Tveklöst! Varför skulle en butiksinnehavare vilja visa upp fisk som vem som helst odlar i massor och som säljs på nätet för struntsummor av alla privatpersoner som håller fisken?!?
                            Och så är det.
                            /J

Kommentar

• Havs
                              Användare
                              • December 2004
                              • 607

3/ Utrymme
                              Alldeles för vanligt i hemmaakvarier är att fiskarna dras upp för trångt. Gör de detta så kommer de sedan aldrig att kunna utvecklas på ett normalt sätt och sådana fiskar har inte i handeln att göra.
                              Självklart är det inte bara utrymmet (storleken på akvariet) som påverkar detta utan även vattenbytena.
                              Ett krav från min sida var då att odlingsanläggningen skulle vara tillräckligt stor satt i relation till hur mycket fisk som drogs fram och att det fanns bra rutiner för vattenbyten.

Ciklidhälsningar
                              Kjell
                              Ovanstående är bara en del av Kjell F sjupunktslista för bra fiskuppfödning.
                              Punkt 3 innehåller ingen handfast rekommendation om si och så stort akvarium till si och så många yngel till en viss storlek.
                              Det borde vi väl kunna få till om vi hjälps åt. Naturligtvis blir det olika, beroende av art.
                              Men om kör mBunas först ut. Var hamnar vi då?

50 liter spottkar samt ca 40 st yngel upp till 2 cm

100 liter 60 st 2-4 cm

200 liter 150 st 3-5 cm

300 liter ?

Är detta för många fiskar eller går det med ännu fler, förutsatt att vattenbyten och bra filtersystem finns? Vad är lagom, så att vi kan kalla det för en bra uppfödning av mBunas?
                              Min zoon

Kommentar

• Ante
                                Användare
                                • November 2002
                                • 571

jag gick in på Zoopet och kollade deras 100 i topp lista över mest kollde artbeskrivningar och den representerar nog verkligheten.
                                dom fiskar jag föredrar finns inte ens med....

Kommentar

Arbetssätt...