Sälja till affärer.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

Ville bara försvara lite affärer mot alla sågningar de fått.

Mangan: Om det nu är 99% av affärerna som sköter sina fiskar dåligt och har undernärda samt trångbodda fiskar så måste det finnas över 10 000 affärer i detta land. De affärer som jag varit i har haft friska fina fiskar (mätta och glada) och absolut inte trångbodda. Överbefolkade ser jag som en annan sak då det är lättare att hålla många aggressiva fiskar i ett kar än att sprida ut dem på flera kar då fiskar kan råka illa ut. De ska ju faktiskt inte heller simma där så lång tid. Jag ser hellre många fiskar i ett kar än få och "mobbade" av en dominant hane/hona.

Kjell: Jag tror nog att jag är lika besviken som du på diskussionen. Jag vill gärna veta hur man ska sköta sina fiskar för att få kvalitetsfiskar. Om ämnet inte diskuteras tror jag inte heller att det kommer bli nån ändring.
    En fråga: Hur såg det ut på odlingarna i Asien?
    Mvh
    Robin

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

citat:Hur såg det ut på odlingarna i Asien?
      Lite ungefär som jag skrev i mitt första inlägg i denna tråd om mina krav på odlarna - dock aldrig mer än en art i varje avelskar.
      Nykläckt artemia som första foder, rymliga uppdragningskar, defekta yngel sållas regelbundet bort, kontinuerliga vattenbyten med automatik, flera flyttningar till större kar allteftersom ynglen växer till etc.
      Ciklidhälsningar
      Kjell

Kommentar

• Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

Så det är alltså ditt första inlägg som är "stommen" i de krav som egentligen denna tråd skulle diskuterat . Det känns som om det bara är att sätta på skrivaren och börja skriva ut då.
        Mvh
        Robin

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10777

citat:Och hur många grossister har odlat dom själv - de allra flesta kommer faktiskt från svenska odlare. Det är säkert bara någon enstaka procent av de odlade ciklider som säljs i Sverige som t.ex. kommer från Asien.
          Men strunt samma - ingen kan svära sig fri utan alla får ta sitt ansvar.
          Det jag menar är att om grossister låter viss undermålig kvalitet gå igenom deras kontroller (om de har några) och ut i handeln så får man också privatodlare som odlar dålig kvalitet.

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

citatet jag menar är att om grossister låter viss undermålig kvalitet gå igenom deras kontroller (om de har några) och ut i handeln så får man också privatodlare som odlar dålig kvalitet.
            Jag förstår mycket väl vad du menar - skillnaden mellan vår inställning är att du enbart vill ge grossisterna skulden, medan jag anser att BÅDE de som säljer till grossisterna och grossisterna är ansvariga. Alla har ansvaret, ingen kan komma undan genom att skylla på andra.
            Sedan är ju som jag skrev ovan avelsmaterialet bara en lite del av problemet - det hjälper inte om avelsmaterialet är optimalt om odlingen sker på fel sätt.
            Det var som professor Sverre Sjölander sa under ett föredrag när någon klagade på den dåliga yngelvården hos skalarer - ge de "sönderodlade" skalarena optimala förhållanden, nog sjutton kommer de att leka perfekt.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10777

Nej Kjell...jag vill inte ge grossister ensam skuld. Jag ville lägga detta som motvikt då det såg ut som om du överlastade skulden på privatodlarna.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

citat:Nej Kjell...jag vill inte ge grossister ensam skuld. Jag ville lägga detta som motvikt då det såg ut som om du överlastade skulden på privatodlarna.
                OK, då är vi överens.
                Jag har hela tiden pekat ut bägge, men det intressanta i detta forum är ju att diskutera vad hemodlarna kan förbättra och inte grossisterna eller affärerna, helt enkelt för att de som läser detta forum till 99,9% tillhör den första kategorin.
                Vill man kritisera grossister eller affärer så bör man ju göra det på ett sådant ställe där dessa lyssnar eller läser och inte här. OK om man är opportunist och vill bli populär i detta forum så skall man självklart skylla på handeln och inte på hemodlarna men NCS uppgift är att stödja "inhemsk seriös odling" och inte odling av skräpfisk och därför skall självklart oseriös odling kritiseras här.
                Ciklidhälsningar
                Kjell

Kommentar

• supermick
                  Användare
                  • May 2002
                  • 151

jag tycker diskussionen e lite knepig .. inte fan skulle en affär ens köpa fisk av en privatodlare om han kommer dit med defekt eller undermålig kvalitet på sin fisk !!!
                  jag tror mer på att han fick ta med sig sina påsar därifrån
                  sen att stora grossister skulle vara "proffsiga" och ge optimala förhållanden .. måste jag anse vara tidernas skitsnack
                  dom skulle inte kunna hålla låga priser då... nää rovdrift på honorna,kläckning artificiellt .. är det som gäller på dom flesta ställen även i sverige

helt klart är ju att du som privat får alldeles för lite deg för fin fisk!

han som sålde sina stora fiskar är inte ensam .. dom flesta ger sällan mer än för ungdjur ... tror ni dom säljer dom som det !
                  "FAT Chanse" man får 30:-/st säljes ofta för 200-400:- st med motivering att fullvuxna djur kostar ju så mycket mer i inköp

"hade kjell hållit med oss här får han nog på pälsen på annat håll"
                  hej hopp i plurret

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

citat:inte fan skulle en affär ens köpa fisk av en privatodlare om han kommer dit med defekt eller undermålig kvalitet på sin fisk !!!
                    Det är rejält svårt att se på en fisk om det rör sig om fiskar som dragits upp för snabbt, eller för långsamt. Vad man främst kan titta på är om huvudet/ögat satt i relation till kroppen är normal stort, men för det krävs det mycket erfarenhet.
                    Det är mycket svårt att se om en fisk är uppfärgad inför försäljningen eller färgen sitter på djupet.

citat:sen att stora grossister skulle vara "proffsiga" och ge optimala förhållanden .. måste jag anse vara tidernas skitsnack
                    dom skulle inte kunna hålla låga priser då...
                    Att mata med korrekt foder, att ha korrekta vattenvärden, att sköta vattenbytena, att systematiskt söka upp bra avelsdjur kostar faktiskt inte så mycket mer utan handlar till 99% om kunskap.
                    Det finns säkert också oseriösa proffsodlare men deras kundrelationer bygger på långsiktighet så dessa kommer i längden att få svårt att finna kunder.

citat:nää rovdrift på honorna,kläckning artificiellt .. är det som gäller på dom flesta ställen även i sverige
                    Det tror jag också, tyvärr. Skakning av munruvande honor och artficiell kläckning av t.ex. diskusyngel är nog vanligt både blnad proffs och amatörer.

citat:"hade kjell hållit med oss här får han nog på pälsen på annat håll"
                    Bullshit, jag har mitt på det torra och behöver inte bekymra mig om vad folk tycker om mig och jag tycker att du skall strunta i att komma med insinuationer. Har du nått att säga så gör det istället för att prata strunt.
                    Jag har alltid har sagt vad jag står för utan att vara opportunist och ett exmpel på det är ju den motivering som angavs när jag fick Oscars-statyetten - "Man kan beskriva honom som en vänlig, drivande och ORÄDD (min kursivering) föreningsmänniska."
                    Sedan kan man ju undra vad du menar med oss - vem representerar du? Jag har varit oavbrutet aktiv för NCS sedan slutet av 70-talet (skrev min första artikel till Ciklidbladet i februari 1980), du är inte ens medlem i NCS
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell

Kommentar

• spec mats

Håller med kjell om att en mycket stor andel av hemodlad fisk är skräp-en hel del favoriserar färg och form (naturligtvis) men utgångspunkten är ofta olika, en del vill ha en fisk med naturlig färg och form, men de flesta (95%) vill ha förstärkta färger i så stor storlek som möjligt. Ett bra exempel är M.Auratus, mer eller mindre alla odlade fiskar har "urtvättade" färger i grotesk broilerform pga övermatning,okunskap,osv, helt enkelt felaktig behandling, medvetet eller inte?

Kommentar

• christer antonsson
                        Användare
                        • September 2002
                        • 183

Kjell! Synas kvalitén på fiskarna hos de handlare som stödjer NCS?
                        Christer Antonsson

1800 liter Troffar:
                        Ikola
                        Pemba
                        Duboisi- Mazwa
                        Red Rainbow- Kapere

Kommentar

• supermick
                          Användare
                          • May 2002
                          • 151

kjell . det var menat med glimten i ögat
                          sorry om det upprört dig. var iaf inte menat så

att jag inte är med i NCS beror mest på att jag inte är en föreningsmänniska
                          hej hopp i plurret

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

citat:Kjell! Synas kvalitén på fiskarna hos de handlare som stödjer NCS?
                            Jag antar att du med "stödjer" menar rabattaffärerna, eller? I så fall är mitt svar detta.
                            Nej, vi jobbar ideellt för NCS och har inte tid och råd att åka runt och kolla affärer - även om jag av naturliga skäl har besökt rätt många av dom pga att jag är ciklidintresserad.
                            Rabattaffärssytemet bygger på atrt vi får in tips från medlemmar som rekommenderar affärer på sin ort - de kollar sedan upp om de vill lämna rabatt till NCS-medlemmar - i så fall tar vi kontakt med dom.

citat: kjell . det var menat med glimten i ögat
                            sorry om det upprört dig. var iaf inte menat så
                            OK, ursäkten godtas - lägg gärna till en smiley nästa gång så det framgår att det skrevs "med glimten i ögat"

citat:att jag inte är med i NCS beror mest på att jag inte är en föreningsmänniska
                            Massor av de som är medlemmar i NCS är INTE föreningsmänniskor, på själva årsmötet brukar högst 4% av medlemmarna att delta.
                            De flesta som är med är det av andra orsaker, främst kanske pga att de vill skaffa sig ytterligare kunskap och inspiration (genom artiklar i Ciklidbladet), en del kanske pga att de får rabatt i många bra affärer, andra kanske för att de vill stödja ciklidhobbyn - skälen är många.
                            Ciklidhälsningar
                            Kjell

Kommentar

• Ralph
                              Användare
                              • May 2002
                              • 736

citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

De flesta som är med är det av andra orsaker, främst kanske pga att de vill skaffa sig ytterligare kunskap och inspiration (genom artiklar i Ciklidbladet), en del kanske pga att de får rabatt i många bra affärer, andra kanske för att de vill stödja ciklidhobbyn - skälen är många.
                              Ciklidhälsningar
                              Kjell
                              Alla de skälen passar då in på mig.

Väldigt intressant tråd det här och jag kan för egen del säga att jag tveklöst är villig att betala mer för fisk av bättre kvalitet (inte nödvändigtvis VF). Dock är det ibland ganska svårt som lekman att se skillnad på bra och bättre, men på t ex Golden och Rödzebra kan kvaliteten som tidigare nämnt ibland verkligen vara katastrof.

De gånger det är svårare att se skillnad på kvaliteten får man helt enkelt lita på de som jobbar i affären. Själv har jag en väldigt bra relation med min favvoaffär och känner att jag kan lita på dem till 100% så nu handlar jag enbart där.

De vet vad jag har i burkarna hemma (bästa kvalitet [:p]) och då tror jag det ökar chansen att jag kan göra bra bytesaffärer med dem om jag kommer in med yngel, då de vet att jag har köpt fina djur från dem tidigare. Jag är inte intresserad av att tjäna pengar på min hobby, men foder och annat går ju alltid åt...

Kommentar

• tropfrog
                                Användare
                                • July 2003
                                • 1843

Diskutionen har hitentills skyllt "problemen" på affärerna, grossisterna och odlarna. Men varje seriös samhällsvetare kan gå i god för att det är att konsumenten har alltid den marknaden han förtjänar. Så länge konsumenten inte ställer krav på handlaren så finns det ingen anledning för handlaren att ställa krav på sin leverantör. Konsumenten vill nästan alltid ha billig fisk och ställer sig aldrig/sällan frågan om kvalitén. Om du vill ha förändring i kvalitén av utbjuden fisk så är det konsumenten som skall "läras upp" inte odlaren. Så länge konsumenten efterfrågar billig fisk så finns det inte många odlare som vill lägga till fördyrande aktiviteter. Om en odlare har ett sätt att dra upp fisken på som på något sätt ger mig fisk till försäljning snabbt men kvalitén blir lidande, så är det bra för honom för att han kan sälja fisken till ett konkurans kraftigt pris. Men om ingen kund ville köpa sådan fisk så hade han givetvis tvingats till att ändra sitt odlingssätt.
                                Om vi vill förändra så är det inte utbildning av odlare som gäller utan utbildning av den vanliga konsumenten. Varför lägga pengar på fördyrande odlingsaktivtiteter så länge ingen efterfrågar dom? Nu pratar jag om odling som en affärsverksammhet vilket inte är vidare stort i Sverige. När handlarna ger 1/20 del av utpriset till hobbyodlaren så är detta rent svineri, och har ingenting alls med denna diskutionen om kvalité. Möjligtvis med det undantaget att dom slår undan benen på seriösa odlare på det sättet. Vill vi ha kvalité i affärerna så kan vi inte fortsätta att tolerera att butikerna betalar underpriser till ovetande hobbyodlare, det skadar marknaden. Är det ingen som kan se det så så råder total ignorans och vi kommer aldrig komma åt "problemet".
                                MVH
                                Magnus

Kommentar

Arbetssätt...