Hur bota ögonsjukdom? Bråttom!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gebex

    Hur bota ögonsjukdom? Bråttom!!!

    Jag har en Egyptisk Munruvare (den vanliga sorten) som har fått någon typ av ögonsjukdom. Det ena ögat är helt friskt medans det andra ögat har blivit dimmigt. Eventuellt så sticker det sjula ögat ut något. Det hela har hänt på ca 2-3 dagar. Hur skall jag behandla detta?

    HJÄLP!!!
  • Nille_Pe
    Användare
    • September 2002
    • 121

    #2
    Jag vet inte alls om det är det som din fisk har men för ett tag sen hade några av mina diskusar också dimmiga ögon. Jag tog upp det här på forumet och pratade även med en kille i en akvariebutik.
    Det jag fick till svar var att det förmodligen var dålig kvalite på vattnet.
    Det jag gjorde var flera vatten byten med några dagars mellan rum, sänkte pH och bytte filter i pumpen. Efter några dagar försvann dimman på ögonen och fiskarna mådde efter detta bra.

    /Nille
    //Nille

    Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
    www.vaaf.se

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      1. Byt en tredjedel av vattnet och rengör filtret.
      2. tillsätt ca 1 mtsk jodfritt salt / 100 liter vatten.
      3. Medicinera eventuellt med enkel medicin mot svamp.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • March 2004
        • 772

        #4
        om det bara är ett öga på en fisk kan det juh vara att den har skadat sigm ed.

        Kommentar

        • Gebex

          #5
          Tack för tipsen. Jag byter nu vatten och har gjort rent pumpen. Salt får jag vänta med tills butikerna öppnar i morgon.

          Det underliga är som expN skriver att det bara är ena ögat som är dimmigt. Men blir ögon verkligen dimmiga när de blir skadade?

          Kommentar

          • P-Å

            #6
            Jag har haft motsvarande problem med en stor guldfisk och med stor sannorlikhet var det dålig vattenkvalitet som var orsaken. Jag flyttade den till ett separat kar med salt tillsatt och på 4-5 dagar var den OK igen.

            Kommentar

            Arbetssätt...