Malawi litteratur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trillian
    Användare
    • July 2002
    • 33

    Malawi litteratur

    Sitter och bläddrar i min back to nature guide om Malawiciklider och känner mig låg. Tycker inte att boken är bra, det saknas många arter samt att vissa bilder inte namnger rätt fisk m.m.
    Skulle vilja hitta ett rejält malawilexicon med alla bilder sida upp och sida ner och fakta om varje fisk i början eller sluter av boken. Är det någon som har en aning om någon bra bok?

  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #2
    Ett självklart val för Malawifantasten är Ad Konings praktverk "Malawiciklider i sin naturliga miljö". Den senaste 3:e utgåvan utkom 2001 och finns översatt till svenska. Boken har färgbilder på alla kända arter och varianter i sjön. Till motsats mot BTN-guiden beskriver inte denna bok hur cikliderna sköts i akvarium, utan istället beskriver denna bok (som bokens titel antyder) hur cikliderna lever i sin naturliga miljö.


    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

      #3
      Hej Trillian,
      En kort kommentar bara till att du skriver "....vissa bilder inte namnger rätt fisk."
      Detta är fel. Alla foton visar rätt fisk, däremot har åtkilliga arter bytt släkten (t.ex. har det skett en stor revision inom släktet Pseudotropheus) sedan boken utkom. Revisioner sker dock hela tiden och på så sätt är knappast inte en enda bok helt aktuell eftersom redan under tiden den trycks har några förändringar skett. Däremot kan sägas att BTN-boken nu har några år på nacken och därmed har många namn hunnit ändras under åren. Det är dock en gansk liten bok och därmed är ju bara en liten del av alla de arter och varianter (drygt 250) som finns med.
      I likhet med Michael rekommenderar jag "Malawiciklider i sin naturliga miljö, 3 versionen" eftersom den innehåller mängder av foton och är betydligt färskare och därmed mer korrekt vad gäller namn. Denna är dock inte något lexikon som du efterlyser.
      På TFH-förlag finns det ett Malawilexikon av Ad Konings (enbart på engelska). Detta har dock också några år på nacken och har ännu mer "fel" än vad BTN-boken har. Jag vet dock att Ad Konings jobbar med att göra en ny version av denna bok, men det lär kanppast komma ut i år.
      Är du ENBART ute efter foton och korrekt namn (ingen text) kan jag annars rekommendera Ad Konings CD-skiva som kom ut för några månader sedan (se artikel i senaste numret av Ciklidbladet).
      Ciklidhälsningar
      Kjell Fohrman


      Kommentar

      • Rickard
        Användare
        • April 2002
        • 727

        #4
        Jag kan hålla med Trillan att det saknas lite i dagens litteratur. Jag skulle önska en bok som har "allt". BTN, Malawi i sin naturliga miljö samt All fisches in Lake Malawi (eller vad den nu heter). Där man skall kunna leta fram fångstplats lekbetingelser, hur man triggar till lek, bilder, storlek på kar, mm. Jag förståra att man hamnar på 2000:-/st men jag är villiga att betala det för att få reda på allt och slippa slå (och köpa) fler böcker för samma slutsumma. Det måste finnas fler som resonerar som jag eller?

        M.v.h.

        Rickard

        M.v.h.
        Rickard
        M.v.h.
        Rickard

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

          #5
          Hej,
          Tyvärr är inte hobbyn så stor att det finns utrymme för en bok som innehåller "allt" om Malawi.
          Ad´s CD som innehåller mer än 5.000 färgfoton. Att trycka alla dessa tillsammans och skriva text till alla arter skulle innebära att priset hamnar långt över 2.000 kr. Problemet är ju också att en sådan bok snabbt skulle bli inaktuell pga att nya arter upptäcks och gamla arter byter namn (och då är ju inte boken bra längre enligt Trillian).
          Skulle i stället vilja vända på det och säga att de böcker som redan finns håller en väldigt hög nivå i förhållande till hur stor hobbyn egentligen är.
          Dessutom är priserna väldigt låga - jfr t.ex. BTN malawiguiden med en inbunden roman. BTN-boken innehåller ca 300 färgfoton kostar ca 170 och romanen med på sin höjd 2-3 färgfoton (omslagen) kostar ofta uppåt 300 kr. Även praktverk som Konings "Malawiciklider i sin naturliga miljö" som innehåller 1400 färgfoton säljs ju också relativt billigt.
          Ciklidhälsningar
          Kjell Fohrman

          Kommentar

          • Daniel
            Användare
            • April 2002
            • 156

            #6
            Hej Kjell !

            När det ändå snackas om litteratur och Ad konings så undrar jag om det går få tag på videos från hans filmatiseringar när han dykt i Malawisjön ? Jag vet att det funnits någon sådan videoserie om 3st VHS-filmer men vet ej om det fortfarande går att få tag på !

            Vore ju väldigt roligt att få en inblick i livet under ytan, div. naturserier som varit på TV har inte varit tillräckligt tillfredställande när det gäller Malawiciklider....

            MVH
            Daniel

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

              #7
              Hej Daniel,
              Nej det är flera år sedan dessa försvann ur handeln. Tyvärr är det inte heller någon som gör nya och anledningen är utan tvekan att så många kopierar dem i föreningar osv så att det till slut inte fanns någon marknad kvar för att sälja videos.
              En möjlighet finns om du är med i en akvarieförening där det finns ciklidintresserade så har de ofta dessa videos och visar dem på då och då på sina möten.
              T.ex. så brukar Göteborgs Ciklidgrupp ha videovisning 2 ggr per år.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

              Kommentar

              • Daniel
                Användare
                • April 2002
                • 156

                #8
                Ja suck, tråkigt med allt kopierande !!

                Men dessvärre så är föreningen här där jag bor nerlagd, eller är i varje fall inte så aktiv som innan. Föreningslokal finns ej längre
                men verksamheten dalar även dem mot sitt slut.

                MVH
                Daniel

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • August 2002
                  • 8616

                  #9
                  Hej Daniel

                  Det finns (har funnits) malawivideor, som heter Faszination Malawisee, 1-3, åtminstone trean är gjord av Andreas Spreinat. Har ej sett nån av dem, vet ej hur bra de är. Kolla hos Dähne Verlag (www.daehne.de eller www.aquaristik-online.de).

                  mvh
                  Mikael Westerlund

                  Mikael W
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...