Kh??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • micke_lkpg

    Kh??

    I ett malawiakvarium är det ju noga met ett stabilt Kh o Ph, men hur är det i ett akvarium med, fjärilscilkid, kardinaltetra, botior, ancistrius, cuuhliål.
    Hur håller man ett stabilt Kh, det ska ju inte vara surt, så kalk funkar ju inte...
    Hur gär ni?
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1834

    #2
    De flesta ställen i sverige har ett lågt kh i kranen vilket inom vissa gränser är bra för många sydamerikanska fiskar. Har du kh 4 och sänker ph något med ekbarkextrakt eller torv så ligger du på ett förhållandevis stabilt vatten på ph strax under 7.
    Jag själv använder mig av ph controller och har exakt 6,69 i ph dygnet runt. Men det är överkurs om man inte har växtakvarium.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • micke_lkpg

      #3
      Tropfrog, (ni andra också).. Läste vad du skrev, vad tycker du om mina siffror, ph 6.8 KH 3, GH <6, Nitrit 10, Nitrat 25. Vattnet är precis bytt.
      Behöver jag ändra nåt?

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1834

        #4
        Du behöver sänka både nitrit genom effektivare biologisk filtrering och nitrat genom några större vattenbyten på rad. KH och PH tycker jag ser bra ut så länge du byter vatten regelbundet (jag får en känsla av att du inte gjort det).
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        Arbetssätt...