Amazon Akvarium (erfarenhter diskusköp)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lutkeni
    Användare
    • October 2003
    • 78

    #46
    Jag måste erkänna att jag tycker Amazon akvarium håller bra klass på sina fiskar. Jag tycker han har bra mycket mer intressant att erbjuda än väldigt många andra fiskleverantörer!
    Jag har sett kanonexemplar av discus där, till mycket fina priser, även om jag själv inte pysslar med dessa fiskar.
    Och om det nu har varit fel namn på en altum, vad har det för betydelse när det är fina fiskar och han för övrigt har väldigt stor kunskap av fiskar från Sydamerika.
    Jag tror få andra zoobutiker kan mäta sig i kunskap med honom! Man kan lära sig bra mycket av honom om sydamerikanska fiskar och bara att åka dit och snacka med honom är värt en hel del.

    Själv gillar jag rockor och ovanliga malar och han kan verkligen erbjuda mig som akvarist, ett bra urval av många olika arter!
    Närmaste konkurrenten som kan mäta sig med Amazon akvarium är nog Filipstad, men för övrigt vet jag ingen annan som så hängivet engagerar sig åt amasonasnichen som han gör.

    Jag hör köpt mycket fina fiskar av honom och han tar sig alltid god tid med varje kund! Han öppnade till och med åt mig på en söndag för att jag skulle kunna få köpa praktexemplar av L240!
    Sen om dem som fraktar inte sköter sig, tycker jag kanske det är fel att skylla handlaren för det! I priset som man betalar ingår det ju att fiskarna ska få det som krävs...

    Och för er som inte varit där, rekommenderar jag starkt ett besök! Där har man chansen att köpa otroligt fina, ovanliga, välväxta fiskar av olika slag!
    Jag föredrar verkligen hans fiskar framför många andras, smala, bleka fiskar... som man är osäker på om de ens ska överleva hemfärden...

    Det finns akvarister som uppskattar praktexemplar och möjligheten att köpa rariteter och sen finns de det som väljer att klaga och hellre köper skräpfisk ur en steril miljö!

    Jag åker snart till Amazonas själv och jag vet att jag kommer få se samma ovanliga utbud där, som han har hos sig. Så varför åka till Sydamerika när man kan åka till Zakrisdal?

    Tror knappast det finns någon butik som kan matcha hans utbud när han har fulla akvarier!

    Cristoffer

    Kommentar

    • palton

      #47
      Jag har köpt både malar, diskus och tetror vid fleratal tillfällen av Amazon. Det enda som inte funkat kanon är tetrorna (kardinal). Det dog en del i början. De var rätt små och därmed känsliga. Samtidigt kostade de med Stockholms mått väldigt lite. De blev avsevärt billigare (trots en del förluster) än att gå till den lokala akvarie handlaren iaf.

      Nyligen köpte jag ett gäng kardinaler (också små) från min lokala fiskhandlare. Det dog en del av dem också. Risken finns alltid att det ryker med fisk..

      Hitintills är jag nöjd med vad Amazon levererar. Tilläggas att jag aldrig köpt på postorder. Vi har passat in när han har fiskleverans på Arlanda. Leverans ur bilen direkt.

      MVH/Palton

      Kommentar

      • wenger
        Användare
        • February 2003
        • 233

        #48
        Tycker personligen att många skyller ifrån sig lite lätt här. Diskus är ju inte den enklaste av fiskar särskilt om man går in på blue diamond eller liknande som är lite knepigare än dom vanliga röda t.ex marlboro red eller liknande. Har köpt av han på postorder två ggr och några ggr i butik då jag har landställe där. Men att säga att den butiken är så mycket sämre än alla andra ja då undrar vart ni handlar. Här i Sthlm så är iaf kvaliten ungefär likadan. Tyckte det inte såg värre eller bättre ut. Ena gången blev jag superglad andra mindre glad men det var därför att han sagt att han haft en fisk inne som jag ville ha och då han inte hade den så skickade han en annan likvärdig men det var ju inte det jag ville ha. Sen att temperaturen sjunker? Klart den gör hur tror ni att den vildfångade fisken kommer till Sverige? Får genomgå en betydligt längre resa och temperaturskillnad. Men som med allt annat så är det kanske inte ett ställe att rekommendera om man just börjat med fiskar. För att ta emot fiskar som rest ett tag kräver lite mer än att köpa hos sin lokala handlare. Stort minus dock till att fiskarnas bilder inte är på dom fiskarna man köper. Särskilt om man köper Diskus ska man tänka på detta. Men det gäller oavsett om man köper från sidor utomlands eller här i Sverige. Och just diskus ska man helst se innan man köper, många andra fiskar går det bra med men just diskus är en knepig fisk.

        Kommentar

        • palton

          #49
          Att flytta discus (tom mellan akvarium hemma är en risk..) till akvarium med annan fisk är en risk man tar. Det blir inte bättre med en lång transport dessutom. Jag tycker man ska vara medveten om detta och inte färvänta sig guld och gröna skogar, med vare sig postorder eller den lokala akvarieaffären. Jag har förlorat fisk som jag köpt svindyrt (akvarielagret). Jag burkar säga att man får vad man betalar för, men det är ju inte ens sant med tanke på det sista uttalandet med akvarelagret...

          Kommentar

          • lutkeni
            Användare
            • October 2003
            • 78

            #50
            Akvariehandlare som akvarister tar alltid risker när det gäller frakt! Det finns mängder av saker som kan gå snett under en frakt som inte övervakas personligen.
            En risk som grossister, detaljister och kund tar.

            Själv föredrar jag då istället att slänga ut ett par extra hundralappar i bensin på en akvaristisk resa, då du själv kan välja exakt vad du vill ha!

            Personligen tycker jag det är oerhört löjligt och skrattretande att klandra en detlajist, Amason Akvarium, i detta fall för fiskar som skulle ha dött vid en frakt. Han vill väl ha nöjda kunder som alla andra!
            Men de som fraktar kan ju eventuellt bry sig mindre om den saken och i dessa fall, vilket jag tror är vanligtast, kan fiskar dö. Pga. felaktig transport!

            De fiskar jag köpt av Amason akvarium har alltid varit i prima skick och jag har inte haft något som ens kan nämnas som problem med fiskar från honom!
            Jag tycker det är bra att det finns engagerade och kunniga handlare som kan erbjuda fina fiskar till mycket bra priser! Tyvärr finns det för få av dessa!

            Jag kommer från Karlstad och vi har numera 2 - 3? akvariebutiker i stan, förutom Amason akvarium... och som lite mer inbiten akvarist, besöker jag inte ens de övriga eftersom de allid har samma gamla vanliga "svenssonfiskar" som alltid säljer... De har inte något intressant att erbjuda... jag vet mellan tummen och pekfingret vad de har, utan att ens besöka butikerna.. Trist!
            Personligen passerade jag det stadiet när jag var omkring 12 år..


            Jag har inte så många akvariebutiker som jag tycker är högintressanta, men Amasonakvarium är alltid en av dem!

            Krille

            Kommentar

            • Mats Bruér
              Användare
              • May 2003
              • 47

              #51
              Hej alla glada och mindre glada Amason Akvarium kunder.
              Jag har läst denna tråd med stort intresse då jag för två månader sedan ungefär köpte 20 st diskus tillsammans med en del danska vänner i från Amason och jag kan säga så här att servicen har jag inget att klaga på, kvaliten på fisken (som vi köpte på chans efter diverse trådar om postorder och så) var över all förväntan klart större och bättre än förväntat. Med andra ord så skulle jag inte tveka att handla av honom igen. Vad det gäller sjuk fisk och så så kan jag nog med berått mod säga att den akvarieaffär som INTE NÅGON GÅNG levererat fisk som dött efter bara någon dag på grund av "medköpt" sjukdom eller fel inkoppning eller dåliga vattenvärden den affären finns enligt mig INTE !!! Jag håller med om att det är trist när saker och ting inte går som man vill och särskilt om man köper diskus eller annan fisk som ju faktiskt kostar en och annan krona. Amason kan jag som ni förstår bara ge positivt omdöme om eftersom jag har fått fin fisk och verkligen bra service med snabba svar osv. måste säga att som man behandlar andra kan man ibland bli bemött, en affär görs av två parter och kunden har INTE alltid rätt att kräva vad den vill.
              Mats Bruér
              www.discusklubben.dk
              720 l diskus
              540 l diskus

              Kommentar

              Arbetssätt...