Amazon Akvarium (erfarenhter diskusköp)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GoSatta
    Användare
    • February 2003
    • 1686

    #16
    skicka gärna till mig också tea@gosatta.org
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • Leopoldi
      Användare
      • February 2004
      • 1082

      #17
      Vill oxå ha mailet... mikaelahlin@hotmail.com

      Kommentar

      • Frontosa
        Användare
        • November 2003
        • 10

        #18
        Jag skulle också vilja ha ett mail om detta!
        info@akvarieinterior.com

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Kan nån som läst brevet, sumera vad det står I ARN's papper.

          Har funderat på att "prova fisk på postorder" på skoj. Men det låter inte så lockande med en sån här nyhet.

          Kommentar

          • ChipseT
            Användare
            • September 2003
            • 61

            #20
            jag skulle också villa ha ett mail tack
            oskarfr_etec2002@hotmail.com

            Kommentar

            • preske
              Användare
              • September 2003
              • 77

              #21
              fredrik.claesson@orebroll.se
              275L 1+2 C. Afra Likoma Red Top - 2+8 Lab. Golden. 1+2 Ps Kingsizei

              55L Scleromystax Barbatus 2+4

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

                #22
                Jag med:
                anders@lindersson.se
                Anders L

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

                  #23
                  I korthet är det ett utslag från Allmänna reklamationsnämnden som säger att en person klagade till Allmäma reklamtionsnämnden på att två diskusar var sjuka vid ankomsten och senare dog.
                  Sedan står väl ord mot ord där den klagande menar att de var sjuka vid ankomsten medan Amazon menar att de inte togs emot på rätt sätt. Allmänna reklamtionsnämndens beslut blir i alla fall att den klagande skall få tillbaka 1650 kr som ersättning för de döda fiskarna.

                  När man läser protokollet så finns det en del underligheter som att "den ena fisken låg på sidan i påsen" vilket ju är ganska vanligt även för friska fiskar.
                  Oavsett vilket så skulle jag nog vara mycket skeptisk till att överhuvudtaget beställa levande djur på postorder (oavsett vem som skickar dom) - man vet inte hur fiskarna ser ut vid inköpet och mycket kan hända under en transport som man inte har någon kontroll över.
                  Ciklidhälsningar
                  Kjell

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #24
                    citat:Oavsett vilket så skulle jag nog vara mycket skeptisk till att överhuvudtaget beställa levande djur på postorder (oavsett vem som skickar dom) - man vet inte hur fiskarna ser ut vid inköpet och mycket kan hända under en transport som man inte har någon kontroll över.
                    Jag håller med om detta. Det är vanskligt. Jag har själv köpt via postorder och hittills har det varit över förväntan bra. Hög kvalitet på fisk och hög kvalitet på servicen. Jag har varit supernöjd med mina affärer, men det är en relativt nystartad genre och därmed kommer det även in olika riskfaktorer.
                    Jag var väldigt nervös inför första sändningen då jag knappt hade en aning om ifall det skulle fungera, men när jag väl fick sändningen så var allt förvånansvärt proffsigt. Stark kartong med frigolitbox inuti, ett antal starka plastpåsar med fiskar förpackade på ett omsorgsfullt sätt. Fiskarna hade inga som helst problem att acklimatisera sig...stora och väldigt fina exemplar av Cyrtocara Moori.

                    Jag har därefter gjort beställningar och allt har fungerat perfekt.
                    Den som jag köpt fisk av är denna: http://www.akvarieinterior.com/

                    *Ursäkta reklamen, men jag ville lägga in denna som motvikt till det negativa som skrivs om postorder på akvariefisk*

                    Kommentar

                    • onil

                      #25
                      Hej!

                      Jag har nyligen köpt diskus på Amazon Akvarium, besökte stället säkert 10ggr innan jag bestämde mig. Jag fick oxå intrycket av att han inte var seriös och har fortfarande inget bra förtroende för honom. Två av mina fiskar dog efter ca 14 dagar och han sa vid inköpstillfället att jag skulle få nya om sådan problem uppstod. Men det var inte hela sanningen. Eftersom jag nu fick betala 300kr för att få två nya. Fick 400kr rabatt men ändå! Ja ja, jag är nybörjare på diskus och medicinerar just nu mot flagellater som jag märkte att de hade två veckor efter inköpet. Sedan undrar jag om det är någon som har salt i vattnet till diskus eftersom han på Amazon Akvarium hade 2g per liter så är jag rädd för att mina fiskar dör om jag inte har i något salt. Var vad jag hörde iaf, att jag blir tvungen att vänja av dem alltså.

                      Mvh Ola

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3029

                        #26
                        jag köpte eldbukar samt röd texas därifrån. när jag fick fiskarna det vars så fort posten öppnade 0700 så låg alla mina fiskar på sidan .hälften av eldbukarna verkade inte fått mat på hurlänge som helst deras magar var helt insjunka. två st av sex st eldbukar har dött. ang texas så är det en av tre som överhuvudtaget ser ut som det gör på deras bild .

                        jag har sagt det till visa o jag säger det igen aldrig mer kommer jag köpa fisk därifrån. när jag konfronterade honom med tempen i påsarna oliknade fisk jag bar dravel till svar.'strl på fiskarna stämde inte överens om med vad som stod på hemsidan.

                        edit. fiskarna kom i frigo låder utan att vara stoppade i pappkartong vilket ledde till att den var sprucken i botten. jag har oxå beställt fisk innan från tidigra nämt företag o där har det varit ett antal ggr bättre packat samt kvalitet på fisken.

                        Kommentar

                        • skytt43

                          #27
                          Jag köpte för 2 veckor sen 10 st. diskus från Amazon Akvarium, 4 st. Blue Diamond, 4 st. Marlboro Red, 2 st. Red Spotted Saffran, dom var väldigt fina och transporten ver inga problem trots att jag bor i Lund. Fiskarna skickades med posten, som jag hämatde ut kl. 07:00 på morgonen, alla fiskarna klarade sig helt utan problem. Fiskarna var inte likadana som på bilderna, fiskarna jag fick var betydligt snyggare och färggladare än de som finns på bilderna. Jag är väldigt nöjd med den leverans jag fick från Amazon Akvarium i Karlstad. Jag kommer personligen att rekomendera mina vänner att handla hos honom.
                          /Ronny

                          Kommentar

                          • Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • September 2002
                            • 1913

                            #28
                            citat:Hej!

                            Jag har nyligen köpt diskus på Amazon Akvarium, besökte stället säkert 10ggr innan jag bestämde mig. Jag fick oxå intrycket av att han inte var seriös och har fortfarande inget bra förtroende för honom.
                            Varför köpte du då fiskar utav han??

                            Kommentar

                            • Slan11
                              Användare
                              • October 2003
                              • 105

                              #29
                              Fick ju mina Vf Royal Blue Discus för 4 dagar sedan.. sjuka med posten, vetefasen vad det är,, lagt en tråd om det men ingen svarar..
                              haft problem med honom som fasen, rekomenderar då inte honom.. värdelöst..
                              Royal Blue Vf Discus.

                              Kommentar

                              • skytt43

                                #30
                                citat:Ursprungligen skickat av Slan11

                                Fick ju mina Vf Royal Blue Discus för 4 dagar sedan.. sjuka med posten, vetefasen vad det är,, lagt en tråd om det men ingen svarar..
                                haft problem med honom som fasen, rekomenderar då inte honom.. värdelöst..
                                Hade du rätt PH, hårdhet och temperatur i vattnet när du släppte i fiskarna? Hur lång tid fick fiskarna på sig att anpassa sig till ditt vatten? Fiskarna är lite medtagna när de kommer med posten så det tar ju lite tid för dem att annpassa sig. Vid problem efter 2 dagar brukar jag höja temperaturen till 34-35 grader i 5 dagar, därefter sänker jag till 30 grader, 1 grad per dag.
                                /Ronny

                                Kommentar

                                Arbetssätt...