leucostisk fisk, vanligt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

leucostisk fisk, vanligt?

jag vet inte om jag har stavat rätt, på engelska heter det "leucostic" jag vet inte hur det översätts till svenska.

iallafall, för ett par dar sen när jag kolla de bakom min BTN hittade jag 2st 1cm stora pansarmalsyngel där bakom, varav ett var albino, trodde jag.

idag när jag kikar in med ficklampan så ser jag (förutom ett yngel till från en senare lek) att fisken inte har röda ögon utan de är helt vanliga, vilket borde betyda att fisken är leucostisk.

är det vanligt? om inte, kan den ljusfattiga uppväxten bakom BTN ha lett till att fisken inte har några pigment?
    fish r friend
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Hej

Firrar kan tydligen vara albino på massor av sätt och inte endast helalbino kallas albino. Jag kan inte det där så noga, men det kan bero på lite olika saker. Antingen saknas pigment eller så har det inte vandrat ut ordentligt. Bland de senare har vi ju t ex "Red Devil" i naturen samtidigt som "Barred Midas" är vanligare. Den förra ska nog kallas xantisk tror jag vilket jag nummera tror ingår i termen albino. I dagligt tal menar vi oftast "helalbino" dvs. avsaknad av de flesta (alla) pigmenten.

Jag har inte sett en "halvalbino" pansarmal av "elfenbensciklidstilen" men jag tror inte att de kan bli färglösa av att leva i mörker även om det förstås är teoretiskt möjligt att färgerna ändras av någon orsak (fenotypisk plastisitet med ett överdrivet fint ord). Det går självklart inte i arv, dvs. den har inte förvärvat några nya ärftliga egenskaper av att leva i mörker.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

Vet inte hur tillämpligt det är, men kan i sammanhanget nämna att jag har två blue tuxedo platy yngel som tagit sig bakom BTN'n, och som jag inte kunnat få fast. Alla deras syskon har normal blå & svart färgteckning, men de två är ljust silverblå utan nån svart färg alls.

Fast det är förstås inte bara ljuset som skiljer - jag har ingen aning om vad de livnär sig av där bakom bakgrunden, men det är inte karotenrik räkmix, så mycket är säkert...

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Hm, vissa pigment påverkas ju förstås av ljus vilket solbränna visar. Får slå upp det där kapitlet i fiskfysiologiboken ang. fiskfärger igen. Återkommer alltså i ämnet.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...