Växtexperter se hit !

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uffeman
    Användare
    • February 2004
    • 234

Växtexperter se hit !

Jag startade upp ett 200L kar för drygt 1,5 månader sedan och har verkligen misslyckats med mina växter denna gången.
    Jag kör med nya rör, bottengödning Sera florenette A och co2, ljus 11h/dag, men algerna frodas och växterna tycks inte trivas:

Dessa två visar hur algerna spridit sig:

Och denna visar hur tanig växten är längst ner, men växer bra i toppen:

Jag funderar på om det är för lite ljus och om det kanske skulle hjälpa med reflektorer?

Några stalltips ?

• imported_n/a
    Användare
    • March 2004
    • 12

Hej "Lucifer" (varför kallar du dig så förresten?),
    jag lider med dig när algerna frodas på det sätt som dina bilder visar. Själv är jag en stor amatörbotanist, som med sorg ser min sajicahane gnaga sönder mina växter i karet. Är det inte det ena, så tycks det vara det andra.
    Men jag påstår mig ha ett par nyckelord för ditt problem, nämligen: Övergödning och felaktiga ljusförhållanden!
    Den gröna slemliknande algbeläggningen som får växternas blad att "krulla sig" - övergödning.
    De brunsvarta borstliknande algerna - för lite ljus.

Och detta kan faktiskt ske i samma kar. I en hörna av karet kan du ha alldeles för lite ljus, medan du i en annan del kan ha full sol som ligger på. Kombinerat med övergödning, så blir det som du beskriver, tror jag mig veta.

Mitt råd: prova att sluta använda gödning helt. Släpp in mer ljus i hela karet (byta lysrör?). Däremot förtäljer inte din beskrivning hur många fiskar du har i karet, och ifall du har några algätare. Otocinclus affinis är en fredlig och effektiv algätare om du har en sådär tre-fyra stycken, men den går inte ihop med alla fiskar. Jag vet inte vilka fiskar du har? Har du aggressiva Jack Dempsey, nja... Då skulle jag nog välja Ancistrus istället, trots att den inte är lika effektiv.

Hoppas att detta ändå hjälper di en bit på väg.
    Enkla rapporter av en glad & hängiven amatör på http://www.hanordstrom.se/Ciklid/

Kommentar

• Uffeman
      Användare
      • February 2004
      • 234

Jag skulle själv tippa på att ljuset är ett problem i mitt kar.
      Om man kollar på den höga växten (sista bilden) så ser man att den växer bra och växtkronorna ser pigga ut men alla bladen på väg upp mot kronan "viker ihop" sig precis som om ljuset inte når ner dit.

På samma sätt så växer inte gräset på första bilden pga att ljuset inte når ner dit.

Jag tror att jag ska installera reflektorer idag och se om det hjälper.

- Några andra tips ?

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1840

Hur mycket ljus du har framgår inte.
        Det viktigaste för dig just nu så att vi kan hjälpa dig är är 1: att berätta exakt hur mycket ljus du har och vilken sort. 2: att mäta och tala om kh och ph i ditt kar, för att få en rättvisande analys måste du också berätta om du använder några organiska syror i karet.

Enligt mig har heal både rätt och fel.
        1: Visst har du övergödning av microämnen i ditt kar (kanske också av nitrat och fosfat). Att minska gödningen skulle i och för sig missgynna algerna, men dom är redan starkare och mer livskraftiga än dina växter. En bättre lösning är att öka co2 tillsatsen (om den är för låg) så att växterna ges möjlighet att ta hand om gödningen i karet, på så sätt begränsas gödningsämnena och växterna ges schans att konkurera ut algerna.

2.Visst skulle mer ljus kunna hjälpa dig, men det förutsätter att du först kan tillgodose karet med rätt mängd co2. Jag försöker mig på ett citat från defdac:
        "Att öka på ljuset i ett kar med otillräcklig co2 halt är som att trycka gasen i botten på en formel 1 bil som inta har några bromsar".
        Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

Dålig tillväxt beror nästan alltid på ljus och eller co2. Har man det så kommer brist av andra ämnen leda till bristsymptom och bara hindra växtens tillväxt i extrema bristsituationer. Det vanligaste problemet i växtakvarium är att folk fläskar på med ljus utan att veta vad det pliktar till i form av co2 tillsats. Om vi nu efter svar från dig kommer att konstatera att det är för lite co2 (vilket jag redan misstänker) så har du två alternativ:
        1: öka co2 tillsats
        2: minska på ljuset
        Jag har 300watt metallhalogen till mitt 375 kar, gissa viket jag förederar
        MVH
        Magnus

Kommentar

• Uffeman
          Användare
          • February 2004
          • 234

citat:Ursprungligen skickat av defdac

I ditt fall skulle jag räta upp balansen genom att tillsätta rejält med KNO3 och KH2PO4 och lägga mig i det gröna området i CO2-tabellen. På det sättet kommer all mikrogödning bli balanserad i föhållande till makroämnena och det kommer växa som sjutton.
          Jag ska testa tipset jag fick från defdac ovan så får vi se vad som händer.

Tack allihopa för hjälpen och hoppas att det börjar växa nu

Kommentar

• tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1840

Tycker jag låter ok, men det är väldigt viktigt att känna till halterna innan man tillsätter nitrat och fosfat. Skaffa tester så vet du om rådet han gett är "rätt"
            MVH
            Magnus

Kommentar

• HDahlberg
              Användare
              • February 2004
              • 92

Hmmm!

Är inte någon större botanist, men jag är mkt tveksam till att använda gödning för att få fart på min växtlighet i mina akvarier. Invånarna har en viss förmåga att själva göda vattnet, brukar t o m använda gammalt akvarievatten som gödning till min blommor. Mitt råd är att sluta göda och öka ljuset. Sedan är jag fundersam på hur många fiskar du har i akvariet. Otocinclus affinis som Heal skriver är en alldeles ypperlig algjägare.

Lycka till!

Hasse

Kommentar

• Uffeman
                Användare
                • February 2004
                • 234

Intresserade parter kan följa tråden på:

Tack för alla svar & synpunkter, nu ska jag ta fram kemilådan...

Kommentar

• imported_n/a
                  Användare
                  • March 2004
                  • 12

Hej igen Lucifer,
                  tycks vara ett dj-a problem det här. Du vill förmodligen inte ha fler svar nu, men envis som jag är kan jag inte låta bli.
                  Men hur svårt ska man behöva göra det här egentligen?
                  Alger är på sätt och vis också växter, de gillar CO2 de också!
                  Problemet är när det uppstår obalans i ekosystemet. Mitt råd kvarstår alltså, börja i all enkelhet att sluta göda och "fläska på" (som en viss person uttryckte det) med mer vitt ljus. Om det nu blir nödvändigt, sätt in CO2 i fas två. Satsa på täta vattenbyten, bra ljus, god cirkulation och bra algätare. Tror att du når balans i ditt kar så småningom, även om det säkert kan ta en vecka innan någon förändring sker. Men det är kanske lätt att bli imponerad av alla kemister och deras råd :-;, mixtra lagom bara! Det är väl bara att prova sig fram tills du uppnår balansen i karet. Men det är klart, mycket här är säkert grundat på en rad antaganden, jag har inte alla svar och kommer inte att gå ut som någon "messerschmidt" heller. Men lite har man väl lärt sig om hökultur i biologin, eller vad säger ni grabbar?
                  Enkla rapporter av en glad & hängiven amatör på http://www.hanordstrom.se/Ciklid/

Kommentar

• tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1840

Kommentar till dahlberg och heal:
                    Mitt råd antog att lucifer inte hade tillräcklig co2 halt. Hur vet man då om man har tillräcklig co2 halt eller inte? Jo, genom att jämföra sitt akvarie vatten med den co2 nivå som finns där de flesta akvarieväxterna växer naturligt (undantag finns, tex javaormbunke, valisneria och anubias). Spelet är ganska så brett (10-25 mg/l). Co2 halten kan man lätt ta reda på med hjälp av ett kh och ett ph test och denna tabellen:

Att ligga under innebär oftast att algerna ges en större schans i kriget om övrig gödning. Att då fläska på med ljus när co2 halten inte är ok kan leda till ännu kraftigare algblommningar. Skulle man i stället ta bort gödningen sammtidigt så riskerar man inte bara algblommning utan kanske i större utsträckning bristsymptom.
                    I defdacs svar så utgick han ifrån bra co2 nivåer och försökte att se en bristsymptom. I det kom han fram till att det förmodligen var brist på något av makroämnena, det kan jag hålla med om (om co2 halten är bra). Att öka på ljuset när man har brist på nitrat och/eller fosfat kommer bara att leda till ännu kraftigare bristsymptom, även om det är sant att minskad tillförsel av microämnena kan hjälpa till att få rätt på problemet. Men då undrar man vilket som är bäst: Att begränsa växterna ännu mer genom att ta bort det som de redan har eller att ge dom det de fattas. Jag tycker att svaret är givet, men det är färgat av mitt sätt att se växtakvaristik. Visst kan ökad mängd ljus fungera för att få rätt på en del problem i växtakvarium men inte co2 brist och knappast inte heller makrobrist. Men om ni berättar vad som är fel i lucifers kar och varför ni ställt den diagnosen ni har ställt så är jag berädd att ge er rätt. På frågan "vad skall jag göra för att få igång min bil?" kan man svara "tanka det gjorde jag med min". Visst är det bra med egna erfarenheter men alla har inte samma förutsättningar. Killen som frågade kanske hade ett bateri som var slut. Därför så tycker jag att varje svar skall inehålla 1 en förklaring till vad man tror är felet. 2 en förklaring varför man tror att det är just det som är felet. 3 En idé om hur man löser just det felet. Då vet man med säkerhet att läsaren vet varför5 man dragit denna slutsatsen och kan bedömma själv om analysen är rätt eller inte. I det här fallet har han 2 stycken som säger öka ljus och minska gödning utan att motivera och sedan 2 andra som KAN ha rätt. Jag ärt glad att defdacs osd väger tyngst, jag börjar tro att han har rätt.
                    MVH
                    Magnus

Kommentar

• Uffeman
                      Användare
                      • February 2004
                      • 234

Jag lovar att återkomma med rapport av resultatet om en månad.

Kommentar

• HDahlberg
                        Användare
                        • February 2004
                        • 92

Vi väljer alla vårt eget sätt att lösa problem. Hoppas att det går bra, vilken metod du än använder! Huvudsaken är att du löser algfrågan och fiskarna kommer fram ur algdimman.

Ser fram emot rapporten om en månad.

Lycka till!

Hasse

Kommentar

Arbetssätt...