Snabb hjälp med fjärilyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mangan
    Användare
    • November 2003
    • 86

    Snabb hjälp med fjärilyngel

    Efter en säkert 10 försök har ett av mina fjärilspar äntligen lyckats med att inte äta upp rommen och vaktar nu ca 50 yngel. Behöver hjälp och råd med ett par saker, vad är enklast att mata dom med, har andra fjärilar i samma kar som är där och norpar åt sig dom ynglena som kommer för långt bort från föräldrarna skall man flytta dom till ett annat kar, skall ynglena gå kvar med föräldrarna hela tiden eller skall man flytta dessa?
    Vore tacksam om nån kunde hjälpa mig med detta då jag inte har en susning om vad jag skall göra?
    Mvh
    Mangan
  • Vitaliy

    #2
    hej! jag skulle rekomendera dig att flytta andra fjärilar därifrån. Av mina erfarenheter så är inte fjärilar så bra föräldrar. Om du vill ha så många yngel som möjligt, så bör du flytta andra fjärilar. Låt ynglen gå kvar med föräldrar, tills de börjar sticka åt alla håll.
    När det gäller mat, så vet jag inte riktigt. Om du har växter i akvariet, så borde det finnas infozurier, som kan vara mat åt ynglen det första tiden.

    Kommentar

    • pontus
      Användare
      • October 2003
      • 514

      #3
      Jag tycker inte heller att dom är bra föräldrar,men holler inte med om att du sak ta ur alla andra fjärilar ,spara en. Dom blir sämre föräldrar om det inte finns något att försvara ynglen mot. Så har jag upplevt det!
      MVH / Pontus
      Passenger on Planet Earth:
      Pet.macro nsumbu
      Pet.moshi ikola
      Pet.Trewavasae
      Pet.Bulu-Point "Red"
      Pet.orthognathus tricolor mvuna
      Pet.Longola
      Tr.Ilangi
      Tr.Muzi
      Tr.Katonga
      Neo.Leleupi

      Kommentar

      • Mangan
        Användare
        • November 2003
        • 86

        #4
        Det gick åt helvete den här gången med, dom blev mat över natten. Tack för svaren iallafall.
        Mvh
        Mangan

        Kommentar

        • malawi_voodoo
          Användare
          • July 2002
          • 790

          #5
          Är inte anledningen till att de är dåliga föräldrar att de är så "sönder odlade"? Man har inte sett till att haft så pass stort tålamod när man odlade dessa långt tillbaka i tiden att man lät föräldrana sköta yngelvården själva. Utan man tog de befruktade äggen direkt och födde upp ynglen articifiellt. Yngel prälades inte av sina föräldrar och blev dåliga föräldrar och fär varje generation har det bara blivit sämre och sämre...
          /Glenn Wouda

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

          Kommentar

          Arbetssätt...