Tuggande.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bromid
    Användare
    • December 2003
    • 117

    Tuggande.

    Har lite olika funderingar på hur ni brukar göra med era tuggande honor. I mitt kar går just nu Röda rubiner,demasoni och golden och jag har tuggande honor utav alla sorterna. Min fråga är:

    Hur gör ni för att ta tillvara på så många yngel som möjligt?

    Jag har ett spottkar på 80 liter där honorna få gå och spotta. Men jag kan bara ha en hona åt gången för annars riskerar jag att de honor som spottar först äter upp de yngel som inte är deras egna.

    Hur skall man göra för att få ihop det?

    Är det bättre att låta honorna spott för sig själv i ett mindre akvarie och sedan flytta ynglen till samma kar? (ett till akvarium)

    För ynglen äter väl inte upp varandra?

    Skulle gärna höra hur övriga gör när det är tid för spottning.

    mvh Andre
  • Sub
    Användare
    • November 2003
    • 51

    #2
    Jag har själv för första gången provar att ta tillvara på yngel från flera malawisar i samma spottburk (ca 60l). Först släppte en delfin ett 20-tal yngel i panik vid flytt och dessa placerade jag i burken, efter det så flyttade jag över en tramitichromis intermediushona som släppte sina yngel någon vecka senare. Denna hona visade sig vara fantastisk i sin yngelvård och under flera dygn tog hon in "sina" yngel i munnen medans delfinynglen fick vara ifred. Efter några dygn så tappade hon intresset för alla yngel och jag matade upp henne några dagar ytterligare innan flytt. Det var inga problem med att hon jagade några yngel.

    Jag vet inte om det är skillnad mellan olika malawi men här var det inget problem. För närvarande går en rödzebra och tuggar i samma burk och vi får se vad som händer när hon släpper sina.

    Lycka till!
    Robin
    Sub

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • March 2004
      • 772

      #3
      Honor som har tuggat brukar inte börja äta yngel direkt så om du tar bort dem från akvariet så fort du ser att de spottat så lär de inte ätit några yngel för dig. Du skulle även kunna spotta dem, då brukar de iofs bli sämmre mammor så att de spottar ut sina yngel efter bara några dagar upp till 3 gånger innan de behåller det hela vägen. Att flytta omkring yngel massor när de är små är inget att rekomendera, om de flytas för mkt kan de börja växa dåligt, och när det är så små så är det lätt att skada dem.

      Jag skulle antingen spotta alla, eller låta alla gå i karet med sina mammor, sen ta ut honorna fort när de har spottat.

      Lycka till!

      //MVH Pierre

      Kommentar

      • Bromid
        Användare
        • December 2003
        • 117

        #4
        ok.

        Då får jag försöka se till att flytta honorna precis i rätt ögonblick innan de spottar ut ynglen. (Till yngelkar)

        Sen får man väl försöka hålla uppsikt så att man kan flytta dem innan de äter upp andra yngel.

        Men det är ingen risk att ynglen som är äldre försöker ha ihjäl småsyskon och andra arter?

        Tycker det är jobbigt att försöka hålla reda på när honorna skall spott. Menar jag ser ju aldrig någon lek utan märker bara påsen.

        Direkt när honorna har plockat in romen så är ju hakpåsen stor. Så jag har en liten bakomliggande vilja som säger flytta honan direkt.

        Är det en bra eller dålig ide?

        Vanligt är väl att vänta i 2-3 veckor.

        Skulle det skada att flytta flera honor direkt när man ser att de har börjat tugga?

        Risken finns kanske att de sväljer romen?

        Kommentar

        Arbetssätt...