Största hotet mot hobbyn? Debatt i riksdagen 11/3

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    Största hotet mot hobbyn? Debatt i riksdagen 11/3

    Imorgon torsdag debatteras det kanske största hotet mot den organiserade akvariehobbyn de senaste åren: förslaget om moms på ideella föreningar (IP 2003/04:319). http://www.riksdagen.se/debatt/frago...rm=0304&nr=319 Tänk er moms på auktioner, ciklidstämmor, medlemsavgifter osv. Nu har det lyckligtvis kommit lite försäkringar om att det inte är meningen utan att tanken är att EU anpassa vad nu det innebär. Och är vi allmännyttiga? Har jag missförstått något eller är det har rejält allvar?
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

    #2
    Är vi allmännyttiga?
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

      #3
      NCS är registrerad som en ideell förening och är alltså idag inte skattepliktiga (dock lämnar vi in en deklaration varje år).

      Och om jag förstått detta rätt så drabbas i första hand sådana föreningar som driver försäljningverksamhet - dvs så lär inte t.ex. medlemsavgifter ingå (av denna anledning så är t.ex. idag inte medlemsavgifter avdragsgilla för företag).
      Dock lär det bli moms på t.ex. intäkter från ciklidstämmor men å andra sidan får vi ju då också dra av momsen så det lär väl gå på ett ut.
      Däremot innebär det självklart mer arbete och även om inte NCS drabbas så hårt av detta så slår det hårt mot andra typer av föreningar vars huvudsakliga inkomstkälla inte är medlemsavgifter (t.ex. idrottsföreningar som drar in pengar på entréavgifter) så förslaget lär inte direkt göra det lättare för olika föreningar.
      Ciklidhälsningar
      Kjell

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #4
        Jag tror inte det gäller NCS då vi/ni inte stödjer Sveriges befolkning vad gäller sociala problem etc... Jag tycker det mest verkar handla om det... Jag kan ha fel
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • klassisk ära
          Användare
          • July 2003
          • 139

          #5
          NCS är enligt mig en allmännyttig ideel förening. Om NCS inte varit en allmännyttig ideel förening så skulle till exempel avgiften för ciklidstämman varit momsbelagd redan idag.

          Läs mer:


          Mikael

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Förslaget ligger nummera i papperskorgen enligt DN.se (10 mars 2004 15:00):

            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Mikael
              Användare
              • April 2002
              • 347

              #7
              Jag kan kanske passa på att informera lite ytterligare om detta ämne eftersom jag känner en person med god insikt i detta ärende.

              Så som den svenska lagstiftningen ser ut idag så är den i strid med de momsdirektiv som finns utfärdade. Därför föreslog utredarna i SOU 2002:74 att de svenska momsreglerna skulle anpassas såtillvida att även ideella föreningar med en viss omsättning skulle bli momspliktiga. Emellertid så insågs redan från början att det skulle bli en del svårigheter att justera nu gällande lagstiftning varför Regeringen har valt att inte gå vidare genom att lägga fram en proposition. En förändring är således ännu långt borta och det är omöjligt att idag säga hur ett slutligt system kommer att se ut. Vi kan därför lugnt fortsätta vår verksamhet utan förändringar för överskådlig tid (under tiden fortsätter Sverige att bryta mot gemenskapens regelverk...).

              Man kan ju för övrigt undra hur det kan komma sig att en interpellation ställs i en fråga där alla i Riksdagen redan känner svaret (och dessutom gjort så sedan en lång tid tillbaka..., kanske Lena Ek nickat till lite för ofta under den senaste mandatperioden [] )

              Mikael Mayer
              Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

              - Lars Falk

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #8
                På text-tv står det att B. Ringholm tagit tillbaka den motion som lagts om att momsbelägga ideella föreningar.

                Kommentar

                Arbetssätt...