Rösta i Fototävlingen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

    #16
    Min favorit var ormhuvudsfisken som vilade på en rot, vilket nummer bilden hade kommer jag inte ihåg. Kompositionen av den bilden var enligt mig helt fulländad, en snygg och lite algig rot och en färgglad ormhuvudsfisk mitt i bild, skärpa på fisken och oskärpa på bakgrunden, allt kändes dessutom väldigt äkta och eftersom bilden var tagen utan blixt så slapp man jobbigt skarpa och blänkande partier som sticker i ögonen och märkliga färger. En otroligt bra bild. =)
    Jag hade dessutom inte en susning om vem som hade tagit bilden då jag röstade men fick senare reda på att det var walle här på forumet vilket gjorde det hela ännu roligare då han ju tog sig vidare från umgdomskategorin och sedan enligt mig smiskade precis alla andra på fingrarna.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

      #17
      Instämmer till fullo med FI!
      Ormhuvudfisken på stocken var helskön! En tavla liksom..
      Anders L

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

        #18
        Jag satte nog ormhuvudet (nr 2) på tredje plats - visst ett kanonfoto, men en rätt lätt fisk att fota, "stocken" som sticker upp precis vid huvudet och så ser bakgrundsplanschen lite platt och "stor" ut". Så hos mig blev den knappt slagen av nummer 1.
        Sedan är det ju förstås en helt annan sak vad den stora juryn säger, de tycker kanske inte alls som oss - jag kan i alla fall avslöja att alla fick finalisterna fick röster.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

          #19
          Vad är nr 1 för nån bild då?
          Anders L

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            #20
            citat:Vad är nr 1 för nån bild då?
            ????? - fotot på akvariet (det var bara ett bland de fem).
            Ciklidhälsningar
            Kjell

            Kommentar

            • Ralph
              Användare
              • May 2002
              • 736

              #21
              Då kanske jag ska avslöja att jag tog Troffe-bilden som vann sin klass (om nu någon bryr sig). Personligen tycker jag inte om den bilden "tekniskt" med sin hårda skugga, men färgerna är absolut inte förvanskade mot hur Kachesen såg ut i verkligheten. Jag riktade inte blixten rakt på som någon trodde, utan den är slagen snett uppåt och reflekterades av täckglasen, ungefär som jag brukar fota med andra ord.

              Jag hade inte ens tänkt skicka in den bilden, men det var väl tur för mig att jag gjorde det ändå. [:p] Av alla jag skickade in trodde jag mest på den här, http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=755 , som blev sexa i samma kategori. Den är fotad på mer eller mindre samma sätt som den som vann.

              Själv håller jag tveklöst bild två främst, synd bara på fläcken på bakgrunden.

              Vilka var de andra fotograferna då tro?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

                #22
                Jag håller med dig Ralph och jag tycker inte heller att det av dina foto som gick till finalen håller måttet - utran blev förbluiffad över att detta misslyckade kort av övriga jurymedlemmar utsågs till det bästa i klassen.
                Då var ditt andra Kachese-foto (som du länkar till) enligt min mening betydligt bättre men inte heller det tyckte jag riktigt höll måttet - däremot ett visst suveränt C.moorii-foto som inte ens gick till finalen - du vet nog vilket.

                citat:Vilka var de andra fotograferna då tro?
                Vet faktiskt inte säkert än (bara Christian vet). Det är visserligen ingen större hemlighet längre, men officiellet väljer vi i alla fall att vänta med offentligörandet till efter ciklidstämman.
                Ciklidhälsningar
                Kjell

                Kommentar

                • Ralph
                  Användare
                  • May 2002
                  • 736

                  #23
                  citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

                  - däremot ett visst suveränt C.moorii-foto som inte ens gick till finalen - du vet nog vilket.
                  Haha... Jo, jag kan nog ana. Trots det morbida motivet hade jag väldigt kul när jag tog de bilderna. Delfinerna käkade upp alla honorna men rörde inte hanarna, så det var väl gult som gällde.

                  Ungefär som för många år sen när jag försökte få en VC10 med en Aurora i truten på bild, ivrigt uppvaktad av en drygt 20 cm stor Fuscotaeniatus-hane som ville ha andra halvan. Jag hade tyärr ingen bra kamera i närheten då så det blev inget vidare...

                  Kommentar

                  • walle_1
                    Användare
                    • February 2003
                    • 708

                    #24
                    Roligt att ni gillar mitt foto, men det som är smått sensationellt är att kortet är taget med en budgetkamera som i dagsläget kostar 1561 kr om man tittar på pricerunner. Plus att det var det enda kortet jag skickade in.

                    Denna kamera borde de flesta ha råd med och samtidigt kan ta bra bilder. Kameran är en Canon powershot A60 och har grymma inställningsmöjligheter för att vara så billig, rekommenderas varmt till den som ä på G att köpa kamera och vill ha lite avancerade inställningar.

                    Först när jag såg hur många som deltog i varje deltävling så insåg jag att jag inte skulle ha en suck, så¨jag tänkte inte mer på det. Helt plötsligt får jag mail av FI som undrar om det är min bild som har vunnit ungdomsgruppen, och det var det ju. I denna omröstning tror jag däremot att malbilden ligger grymt bra till och har säkert tagit hem segern men jag hoppas givetvis på att jag ha vunnit.

                    Det är smått sanslöst egentligen, det där ormhuvvvet var så skraj för cikliderna och var nästan aldrig framme. Så lade han sig på roten en dag och jag ryckte snabbt fram kameran och tog några kort på honom, det var ju tur att jag var i rummet då.

                    Sorgligt nog så hoppade han ur akvariet inte långt efter bilden tagits så nu kan jag inte fira "ungdomsgruppsegern" med honom.



                    MVH Martin
                    MVH Martin

                    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...