Allergi av röda mygglarver?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nille_Pe
    Användare
    • September 2002
    • 121

    Allergi av röda mygglarver?

    Har för mig att jag läst någonstans att röda mygglarver är allergiframkallande. Är det någon som vet något om detta?

    Hur yttrar det sig, gör det att man blir mer allergisk mot andra saker och kan man bli av med en eventuell allergi som man fått av mygglarverna om man slutar mata med dem?

    /Nille
    //Nille

    Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
    www.vaaf.se
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Det sticker och kliar har jag för mig och det leder till att man blir allergisk mot andra saker. Sedan ger flygfäna astma men jag har inte hört talas om att de som är allergiska har sådana problem. Däremot känner jag flera som inte ens kan gå in i en akvarieaffär längre utan att få problem. Dessa har utvecklat allergin genom att mata med röda mygg. Som jag har förstått det så går det aldrig över.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • MagnusL
      Användare
      • January 2004
      • 326

      #3
      För mig kliade det så in i bängen mycket i ögonen varje gång jag matade. Så jag slutade med röda mygg för en 10 år sen. Har inte märkt av något sen dess. Som jag har förstått det är det väldigt lätt att utveckla allergier mot fler saker när man väl börjat bli allergisk.
      Magnus Lovgren

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Jag slutade använda röda mygglarver av samma orsak som sagts. Det började klia på händerna och sedan även i ansiktet där jag råkade komma åt någon gång. Jag fick t o m en rodnad på kinden som tog några dagar att bli av med.

        Detta var i och för sig ungefär ca10år sedan så kanske har mygglarverna "renats" lite bättre än då...men det verkar inte så av denna läsning.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Det är myggornas haemoglobin som är allergiframkallande så ur allergisynpunkt spelar det nog tyvärr ingen roll hur mycket de renas.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Tricella

            Jag slutade använda röda mygglarver av samma orsak som sagts. Det började klia på händerna och sedan även i ansiktet där jag råkade komma åt någon gång. Jag fick t o m en rodnad på kinden som tog några dagar att bli av med.
            OK, det där var nog ganska precis exakt vad jag INTE ville läsa - för gissa vem som har matat med röda mygglarver, har fått mystiska små kliande utslag på händerna, och ett utslag på kinden?

            Dags att rensa frysen!

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Gör sökning på "chironomid* and allergy" i någon databas t ex ISI Web of Knowledge. Bhrrrr!
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Nille_Pe
                Användare
                • September 2002
                • 121

                #8
                Tack för era svar!

                Hade nämligen rejäla uttorkningar på tummen, pek- och långfingret i sommras som jag antar att jag fick när jag "smulade" ner mygglarverna i akvariet. Jag slutade dock med detta och lät istället mygglarverna tina i en kopp med vatten och hällde sedan i mygglarverna. Dessutom var jag till läkaren och fick någon salva. Hur som helst så har det inte kommit tillbaka.

                Problemet jag har nu är jag köpte katt i höstas och har eventuellt blivit allergisk mot katt. Så jag undrade om det kunde finnas nån koppling mellan röda mygglarverna och katterna.

                /Nille
                //Nille

                Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
                www.vaaf.se

                Kommentar

                Arbetssätt...