L-046 - könsskillnader?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • April 2002
    • 787

L-046 - könsskillnader?

Hej!
    Tänkte försöka vidga mina vyer inom hobbyn och försöka mej på att odla en av de vackraste malarna på marknaden. Har redan en L-046 (Hypancistrus zebra) och tänkte eventuellt skaffa en till så småningom. Någon som vet hur man ser skillnad på könen? Kan ju vara bra att kolla på den jag redan har, så jag vet om jag ska leta efter en hona eller hane. Finns det överhuvudtaget något att gå på, utan att man behöver ha en av det andra könet att jämföra med?

Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

taget från planetcatfish.com finns även en bild på det där..

"The first pectoral fin ray of the male is somewhat thicker than that of the female. Males in breeding condition further develop their spine-like "odontodes" on this ray. The male has a slightly broader head than the female, best observed from above. The smaller picture (on the left) depicts a female or immature zebra, the other pictures shows the a male's pectoral spine with some odontodal growth"

Kommentar

• Björn
      Användare
      • April 2002
      • 787

Inga skillnader på könsöppningar och liknande som hos våra vänner cikliderna?

Mvh
      Björn
      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 1913

Nope...Kolla på http://www.planetcatfish.com bättre sida om malar finns inte!

Kommentar

• Ola
          Användare
          • August 2002
          • 1232

Har för mig att man skall kunna se skillnaden uppeifrån.
          Hanen är men slankare medans honan är lite bredare över ryggen?

Iförsig lite svårt för dig eftersom du inte har något att jämföra med.

Mvh Ola
          ola lindeberg

Kommentar

Arbetssätt...