Scalare med konstig avföring...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • January 2003
    • 638

    Scalare med konstig avföring...

    Hej

    Jag såg nu när jag matade fiskarna, att min scalare hona hade en massa trådar hängade ur analen. Jag vet att det finns en parasitmask som gör så, men jag tycker inte det ser ut som maskar. Men nojig som jag är, så... Kan nå´n se, trots bildernas något dåliga kvalitet, vad det är? Mask, eller bara konstig avföring? Strax efter bilderna togs, var det borta.




    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • GoSatta
    Användare
    • February 2003
    • 1686

    #2
    jag såg dock inget på bilderna, men personligen tycker jag all denna hysteri med trådig avföring är överdriven. Händer detn någon enstaka gång bry dig inte om det men om den fortsätter att vara så så ska man nog börja tänka på det, men fiskar är som alla andra djur vad som kommer ut kan variera =) Så ta det lungt så länge och håll den under lite uppsyn så går det säkerligen över.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • January 2003
      • 638

      #3
      Hej

      Idag har min scalarehona svullnat upp, och står och flämtar. Hon svullnar upp till och från, och se´n går det tillbaka. Men att hon står och flämtar gillar jag inte. Innan sandbytet jag gjorde för nå´t år se´n, så dog scalarerna som flugor, fick sår, och några svullnade upp. Sår får de inte längre, men honan svullnar som sagt då och då, och nu står hon och flämtar. Irriterande. Börjar tröttna. Ska jag aldrig mer kunna ha scalarer i det akvariet?

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • johanlidman
        Användare
        • February 2004
        • 118

        #4
        Hur är din vattenkvalité, det jag tycker dödar dom flesta scalarer är vattenkvaliten och inte någon sjukdom.
        /Johan
        Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

        Kommentar

        • Micke_A
          NCS Medlem
          • January 2003
          • 638

          #5
          Hej

          Nu är det nog ingen större fara med den. Testade vattnet i en zooaffär för ett tag se´n, och det syntes inget.

          MVH Micke
          MVH Micke

          "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

          Kommentar

          • johanlidman
            Användare
            • February 2004
            • 118

            #6
            Dåligvatten kvalité kan bildas bara på en dag, kanske snabbare.

            Din Scalare har kanske Tarmflagellater: Trådaktig avföring, avmagring matvägran. Om du medicinerar i karet med detta behöver du inte descinficera något mera i karet men övrig utrustning kan ju vara bra att rengöra, såsom håvar osv. Särskilt om du har flera akvarier, det enda som behövs är en vattendroppe. Botemedel finns att köpa hos din zoohandlare. Den orsakas av en flagellat som sannolikt finns naturligt i fiskarnas tarmsystem. När fisken utsätts för stress orkar inte fiskens immunförsvar hålla emot och den blir sjuk. Stadium 1 - matvägran, stadium 2 - fisken verkar "hosta", stadium 3 - tunn sytrådsliknande avföring, stadium 4 - fisken svullnar upp och dör (oftast dör de före stadium 4). Smittar men ganska långsamt. Det finns vissa Medel som kan hjälpa men är fisken för hårt drabbad så brukar dom inte hjälpa, prata med din zoohandlare.
            Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

            Kommentar

            Arbetssätt...