transport

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1828

    transport

    Hej
    Jag har nu hittat en grupp leptosomer som passar mig bra, problemet är att dom finns väldigt långt bort. Säljaren har lovat att han kan skicka med bussgods, men jag vill gärna kolla vad ni tror om detta?
    4cm fiskar singelpackas i 3 liters påsar, han tar dubbla påsar för att minimera risken för läckage. 8 st sådana påsar i en lagom stor frigolitlåda. Det finns ingen syrgas och hela transporten tar ca 8 timmar från kar till kar. Givetvis så får fiskarna ingen mat veckan innan transport. Skulle det funka? Vad är oddsen? Om jag tar en för stor risk så får det vara, vill inte döda djur för en schansning.
    MVH
    Magnus
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #2
    Jag har transporterat fiskar i ca 8 timmar utans syrgas vid några tillfällen utan problem så jag tror att du klarar det. Det är förstås viktigt att vara säker på att lådan inte packas om och blir stående ute eller att det är vanligt med långa förseningar.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • odilou
      Användare
      • April 2002
      • 308

      #3
      Leptosomor är svåra att transportera - en av de känsligare tanganyikorna jag har stött på i det avseendet. Se till att lådan är tät, påsarna innehåller så mycket luft som möjligt (singelpackade leptosomor kräver väldigt lite vatten om de dessutom går med tomma tarmar) och att de koppas in på bra sätt och _inte_ utsätts för onödig stress första tiden. Att släppa ner dem i ett kar med revirhävdande, aggressiva fiskar är en väldigt dålig idé.

      Sen skulle jag inte göra mig alltför stort besvär om det handlar om bara åtta djur - såvida det inte rör sig om, säg, Cyprichromis sp. "leptosoma jumbo speckleback rainbow Tembwe"

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1828

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av odilou

        Leptosomor är svåra att transportera - en av de känsligare tanganyikorna jag har stött på i det avseendet. Se till att lådan är tät, påsarna innehåller så mycket luft som möjligt (singelpackade leptosomor kräver väldigt lite vatten om de dessutom går med tomma tarmar) och att de koppas in på bra sätt och _inte_ utsätts för onödig stress första tiden. Att släppa ner dem i ett kar med revirhävdande, aggressiva fiskar är en väldigt dålig idé.

        Sen skulle jag inte göra mig alltför stort besvär om det handlar om bara åtta djur - såvida det inte rör sig om, säg, Cyprichromis sp. "leptosoma jumbo speckleback rainbow Tembwe"
        Om man vill ha leptosomer och dom inte är helt lätta att få tag på, varför inte göra sig besvär? Jag har ringt runt till nästan alla butiker i sverige som kan tänkas ha leptosomer. Resultatet var ett fåtal butiker som hade en art (sällan mer än 5 individer). Priserna ligger alltid över 100 lappen och jag är student. På detta sättet kan jag få en f1 grupp som är 8 stycken för 40 kr st+ 150 kr frakt. dvs 470 kr för 8 st, det blir 60 kr st.

        Jag skall sätta i dom i ett kar som det redan finns 7 stycken leptosomer i. Även om jag också har revirhävdande fiskar i karet så är dom redan vanda vid leptosomerna så jag tror inte att fler skulle bli problem.

        Annars tack till dina tips om transport, jag kan inte riktigt bestämma mig om jag skall hoppa på erbjudandet. Det verkar vara lite knivigt med transporten.

        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • odilou
          Användare
          • April 2002
          • 308

          #5
          citat:
          Jag skall sätta i dom i ett kar som det redan finns 7 stycken leptosomer i.
          Aha, jag visste inte att du redan hade en liten grupp. Det ställer saken i annan dager.

          citat:
          Jag har ringt runt till nästan alla butiker i sverige som kan tänkas ha leptosomer. Resultatet var ett fåtal butiker som hade en art (sällan mer än 5 individer). Priserna ligger alltid över 100 lappen och jag är student.
          Det var illa. Jag har alltid upplevt att det är ganska enkelt att få tag i åtminstone de vanliga sorterna (Utinta etc).

          Jag tycker du ska köpa fisken.

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • April 2002
            • 1884

            #6
            Det finns gott om C. leptosoma "Malasa" på Simontorp just nu. Du kanske vet någon butik i din närhet som beställer därifrån. Om de säger att det inte står något om leptosoma i lagerlistorna så säg att de ska fråga på telefon för du vet en som precis varit där och kollat in dem.

            Det skulle kunna vara att Simontorp inte anser dem säljklara just i ögonblicket men jag såg både ruvande honor och yngel därute igår så i så fall kommer det mycket snart.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1828

              #7
              Men och andra sidan:
              När leveransen kommer från Simontorp till Växjö så är det den sista anhalten för dagen, dvs fiskarna har varit under transport i 6-7 timmar. Och billigare blir det inte. Och inte f1 (?)heller. Men några till från annan källa skulle ju inte vara illa. Hur många vågar man ha i 300 liter? Jag har lite multisar snäcklekare och 5 jullar ungfiskar. Akvariet är 60 cm högt
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • odilou
                Användare
                • April 2002
                • 308

                #8
                Beroende på storlek, 15-25 stycken. Lätt.

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1828

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av odilou

                  Beroende på storlek, 15-25 stycken. Lätt.
                  Jag tänker inte ha några jumbo leptosomer, bara vanliga 8-10 cm. För det var väl fiskarna du syftade på inte karet?
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Mrsonk
                    Användare
                    • December 2002
                    • 233

                    #10
                    Jag hade nog vågat ta risken Magnus. 8 timmar kanske är i längsta laget men som du sa, de var inte dyra.
                    Oscar Cederqvist
                    -----------------

                    Kommentar

                    Arbetssätt...