Hjälp med frigolitbakgrund!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mård
    Användare
    • February 2004
    • 285

Hjälp med frigolitbakgrund!!

Har tittat på andras frigilotbakgrunder speciellt en som en Spaceace har gjort. Om du ser det är kan väl du eller någon annan berätta för mig hur ni bar er åt för att lyckas med era bakgrunder. Jag vill bli klar med mitt bygge, vill att det ska likna lavasten men hur då?? Hälp mig snälla!
    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.
  • davide
    Användare
    • December 2003
    • 335

Att få den att likna lavasten kan nog vara svårt om du ska lacka den. Lacken kan mycket väl lägga igen håligheterna. Samt att det kan vara svårt att lyckas lacka överallt i alla hål.

Vissa som vill ha lavastens "lock" på sin bakgrund har silikonat fast massor med lavasten på en glasskiva och använt den som bakgrund.
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

Kommentar

• Mård
      Användare
      • February 2004
      • 285

Kolla Spaceaces bakgrund. Undrar hur fan han lyckats? Det är formningen jag har svårt med är ju ingen konstnär direkt!
      Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Om du inte skall lacka bakgrunden i klarlack så kan du köra med en värmepistol för att simulera lavastenens struktur (frigoliten smälter "knottrigt" och ojämnt vid värme). Sedan målar du med husfix som har färgpigment inblandat som stämmer överens med lavastenens nyans...

Kommer du inte att ha malar (Ancistrus) så behöver du troligtvis inte lacka den. Malar sliter ned husfixen ganska snabbt och det blir inte snyggt.

Vet man med sig att det kan bli slitage så bör man lacka och då får man problem med en struktur som lavasten för att den skall bli täckt på alla platser med lacken. För mycket lack ger vitnad lack som absolut inte är önskvärd om man för övrigt har en mörk bakgrund. Den blir "flammig" (Jag har själv råkat ut för detta).

Kommentar

• Mård
          Användare
          • February 2004
          • 285

Det ska jag prova direkt i morgon vi har tydligen en värme pistol hemma (jippi)så jag hoppas att det ska bli bra...har hållit på med kniv idag kommer inte änns i närheten av det resultat jag vill ha. Suck! Skammen den som ger sig...Husfix har jag skaffat mig det ända jag har kvar att köpa till min bakgrund är färg och det eventuella lacket då...är det nödvändigt med lack om man ska ha malawi? Har någon / du tips på bra färg som går att använda? Är lite villrådig på det ämnet...Ser fram i mot imorgon nu...hehhe

Kommentar

• Cutekid
            Användare
            • January 2003
            • 3368

Bra länk !

Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Mård
              Användare
              • February 2004
              • 285

Tack för länken den var bra...känns nu som jag åter fått tillbaka hoppet...ska sova nu..jobba vidare i morgon..

Kommentar

• spaceace
                Användare
                • February 2003
                • 93

Kul att du gillar min bakgrund!
                Jag har nu gjort en beskrivning på min sida under "arkiv". Det är ingen ide att göra för små gropar, de läggs igen när du lackar precis som Tricella säger.
                Lycka till med ditt bygge!
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

Kommentar

• Mård
                  Användare
                  • February 2004
                  • 285

Tack så mycket....ungefär hur stora ska man göra groparna? Va och köpte färgpigment idag....så nu är det bara lack som saknas. Skulle karvat klart nu men måste rycka in på mitt jobb ett knäppis har sagt upp sig så det var för lite folk. kan man lima in bakgrunden och spackla samma dag?

Kommentar

• spaceace
                    Användare
                    • February 2003
                    • 93

Jag gjorde groparna allt ifrån 1mm. till några cm. Jag hadde några lavastenar och tittade på. Märkte sen att jag varit onödigt petig då de minsta groparna försvann när jag penslade på husfix. Du kan lägga fix i skarvarna direkt när du har satt fast bakgrunden, bara alltihopa får torka ordentligt innan du häller i vaten. Jag gjorde en tjockare blandning husfix till hörnen för att fylla igen mellanrumen. Du kan gärna gå in på min sida och berätta hur det går.
                    //Christer

Kommentar

• Mård
                      Användare
                      • February 2004
                      • 285

Okej..visst ska jag berätta hur det går....hoppas verkligen att jag blir nöjd är också petig som fan blir aldrig nöjd...det är jobbigt att vara perfektionist ibland....man fasnar vid oviktiga detaljer. Fast att dom var onödiga vet man inte förän efteråt såklart.

Kommentar

• terjfan
                        Användare
                        • February 2004
                        • 16

Cocuments and SettingsTerje EkwallSkrivbord
                        här är en länk till min bakgrund.

Kommentar

• terjfan
                          Användare
                          • February 2004
                          • 16

oj va fel de blev......äh skit samma den e iaf väldans snygg....[]

Kommentar

• spaceace
                            Användare
                            • February 2003
                            • 93

Efteråt känns det bättre att man varit för noga än att det syns att man slarvat.

Kommentar

• Mård
                              Användare
                              • February 2004
                              • 285

Har karvat klart nu....men klantade mig vid en av grottorna råkade göra ett hål.....så nu har jag limat dit en ny bit (idag)...kankse fick svar på det förut men jag frågar igen, vill inte göra fel...kan jag lägga på husfix på det nya silikonet idag? Finna det någon lack som man kan använda som inte förgiftar hela huset? (har ju köpt mig en mal så nu måste jag lacka) Hoppas bara jag kan slippa Tricellas problem med lacket..får väl se.

Kommentar

Arbetssätt...