Olyckligt färgval på almanackan......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #31
    Varför gör man det i almanacka-form om man nu sätter bilden i första rummet? Då kan ju ciklid.se lägga in bilder som man kan ha som bakgrund istället för att ha almanacka.

    Jag har inte bilderna som bakgrund utan använder mig av webshots desktop program.

    Som jag tidigare sagt så är bilden väldigt bra...men som almanacka är den inte bra pga svårigheten att se numren på dagarna. Thats it!

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

      #32
      Jo men nu är den väl läslig eller?

      Om jag inte misstolkar ditt inlägga så menar du att om man över huvud taget har en almanacka med i bilden så måste den sättas i första rummet? Ska det vara en almanacka över hela skärmen då med en liten bild eller räcker det som jag gjort nu med mera kontrast?

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

        #33
        Nu fungerar bilden mycket bättre som almanacka!
        Tom jag ser siffrorna!
        Anders L

        Kommentar

        • jarinen
          Användare
          • April 2003
          • 1888

          #34
          Den andra bilden är perfekt!

          Hursom måste det väl vara enklare att göra en almanacka med så pass kontrast att den här tråden blir överflödig? Och det utan att göra avkall på eventuell konstnärlighet?

          Tråden känns ju lite skum, när vi diskuterar vilka skärmar vi har och vilka ser o inte ser, bättre kanske att gardera sig mot det och välja färg o kontrast som man vet funkar, jag menar det är ju inte så att det är vanligt att sånt här händer.

          Men bilden är fin !


          Mvh Jari

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #35
            Det är helt ok med den storlek som almanackan har nu (även om jag själv önskat halva storleken). Bilden är väldigt bra och det är en bra bild till en almanacka, men siffrorna (dagarna) ska prioriteras i bilden (visuellt) om det nu är en almanacka. Annars kan man bara ha den som en bakgrund. Apropå det...har du fotot utan almanackan inlagd? Jag skulle gärna vilja ha fotot som bakgrund på min dator.Jag förstår syftet med att låta almanackans dagar "sjunka" in lite i fotot, men som det blev nu så blev det svårläst. Kontrasten kunde vara starkare...aningen starkare.

            Hoppas att du förstår vad jag menar...

            Almanackan på Webshots desktop (tillval) är perfekt enligt mig. Den är på min 17" 4cm bred och 3cm hög (Upplösning 1024*76. Den är ljus på mörk bakgrund och tvärtom på ljus bakgrund. Den syns...men stör inte intrycket av fotot alls (enligt mig).

            P.s. Du tolkade fel Fredrik...men det var nog mer jag som var klumpig i min förklaring vad jag tycker...[)]

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • April 2002
              • 1884

              #36
              Givetvis ska jag köra högre kontrast i fortsättningen, jag är ju inte så van vid att göra grafik ämnat för datorer och man måste ju lära sig efter hand. Jag uppskattar synpunkterna, det är ju till er jag gör bakgrundsbilderna.

              Bilden, och andra ahlibilder(utan almanacka) finns här men bara i 600 pixlars bredd.


              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #37
                Tack Fredrik. Snygga bilder på din? Ahli...(jag tjyvade dom)

                Kommentar

                • Torsten
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 647

                  #38
                  Jag hade iofs önskat att bilden hade haft en högre upplösning, men som sagts innan; "-Dagens I-landsproblem!"

                  Fast visst är motivet det primära och almanackan det sekundära..

                  Kommentar

                  • Christian Alfredsson
                    NCS Medlem

                    • April 2002
                    • 4170

                    #39
                    Ny version från Fredrik finns nu på plats.
                    Christian Alfredsson
                    http://www.zoopet.com
                    http://www.christianalfredsson.com

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #40
                      citat:Ny version från Fredrik finns nu på plats.
                      Betydligt bättre nu...

                      citat:Fast visst är motivet det primära och almanackan det sekundära..
                      Det menar jag också...om man syftar på storleken på almanackan. Den skall vara liten och uppe i högra hörnet. Nu tycker jag storleken på almanackan är lite för stor...men som sagts tidigare...det är ett I-lands problem.

                      Kommentar

                      • jarinen
                        Användare
                        • April 2003
                        • 1888

                        #41
                        Jag tycker nog kalendern får vara ganska framträdande, smaken är lite olika, man kanske kunde ha en ren wallpaper och en med kalender som då är lite framträdande?

                        Ruskigt fina bilder på ahli måste jag säga!


                        Mvh Jari

                        Kommentar

                        • Fredrik H.
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1884

                          #42
                          Jag ska experimentera lite. Det är inte omöjligt att jag blir inspirerad att göra dubbla bakgrundsbilder vid något tillfälle men det får bli beroende på hur mycket tid jag får över.

                          När man just scannat in en mängd nya bilder (vilket jag precis har gjort) så blir man väldigt sugen på att göra nya bakgrundsbilder.

                          mvh,
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

                          Kommentar

                          • Juanito
                            Användare
                            • May 2002
                            • 180

                            #43
                            Inte förrän jag läste denna tråd fick jag bekräftat hat det var Fredrik som tagit fotot men med tanke på ljusättningen så hade jag mina misstankar om det [)]

                            Men nu till frågan jag har en super bra crt skärm men jag har ingen aning om hur man calibrerar en såda på en Wintel PC. På Mac går det utmärtkt men som sagt har jag inte en aning om hur man ska göra det på en PC. Jag har heller inte Photoshop till PC:n. Och på jobbet blir man ju tvingad till att använda Wintel för det mesta.

                            Det är ju lite annorlunda eftersom Windows har annan gamma (2.2) inställd som default än Mac med (1. och jag vet inte om man kan ställa in det så där bara utan att ställa till med problem, nån som kan hjälpa till här? kan man ens ställa in det?

                            Skärmen har två ingångar så jag har både mac och pc kopplad till en och samma skärm. Macen används för video redigerig men PCn till allt annat. Jag kalibrerade den just på mac sidan och både default inställningen och egen kalibrering visade siffrorna utmärtkt.

                            Men på PC:n är det en helt annan sak.

                            Eller kanske man skall ta detta till ett helt annorlunda forum
                            juanito

                            Kommentar

                            Arbetssätt...