Zebrapleco

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rafael
    Användare
    • January 2004
    • 20

    Zebrapleco

    hej på er alla!
    Jag har sett den här malen på bilder och måste bara ha några.....
    vet nån utav er i vilka affärer i stockholm man möjligtvis kan hitta några stycken? sen undrar jag om nån har någon erfarenhet av dessa fantastiska fiskar o vet om de är lätta att sköta och få i lek?
    tack så mycket för alla svar=)
    /Rafael
  • steffo
    Användare
    • October 2003
    • 19

    #2
    Kan tyvärr inte svara på mer än att de ofta finns på Akvarielagret, men de är grymt dyra! Är billigare att beställa på Amazon zoo ( www.discus.ms ), vet dock ej hur det är med kvalité mm på de fiskarna...

    //steffo
    life's a bitch 'n then you die. so f**k the world 'n let's get high!

    Kommentar

    • Leopoldi
      Användare
      • February 2004
      • 1082

      #3
      Ingen av dom två butikerna har zebror OFTA .........snarare några gånger per år.

      Kommentar

      • steffo
        Användare
        • October 2003
        • 19

        #4
        De har haft när jag har kollat, Amazon har nu, om de inte sålt slut sedan i förrgår

        //Steffo
        life's a bitch 'n then you die. so f**k the world 'n let's get high!

        Kommentar

        • Wiiken
          Användare
          • May 2003
          • 24

          #5
          Hypancistrus Zebra L046 (Zebra Pleco) har såvitt jag vet inte funnits på bra länge hos www.discus.ms, senast jag pratade med dom så kostade dom 1.500:-/st. Det är lite väl dyrt.
          Däremot vet jag handlare/importörer i södra sverige som kommer att få in Zebra Pleco under denna vecka.
          Det rör sig inte om några större kvantiteter, och priserna brukar starta på minst 800-900kr/st + frakt.

          Ska själv köpa fler, har 6st idag.

          Att få lek på dom är inte helt lätt, har själv inte lyckats.

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73732

          Kommentar

          • Per Åkerlund
            Användare
            • February 2004
            • 10

            #6
            Hur ser man skillnad på könen på zebra malalarna?......e de bredden över ryggen eller finns de andra säkra tecken ??

            Har 6 st 2 smalare och 4 lite tjockare...........

            Mvh Per

            Kommentar

            • stiffe
              Användare
              • April 2002
              • 953

              #7
              Hej!
              Hypancistrus zebra har börjat att bli ganska så ovanlig i butikerna på senare tid.Har själv inte sett till dom i någon butik på ett bra tag,vare sig på Amazon,Åleds eller i någon annan butik.Jag har själv 10st,5st vuxna och 5st yngel(som nu är ca 4-5cm)men dom är ganska så svåra att få yngel på,jag har haft mina nu i snart två år och fått till en enda lek bara.Har haft lite kontakt med några till som lyckats med lek annars tror jag inte det finns så många lyckade lekar i Sverige. Jag har satt in lite bilder på mina L46 malar http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...927&gid=109929 och sen finns det en ganska så bra sida på planet catfish som visar hur man kan se skillnad på könen http://www.planetcatfish.com/cotm/1997-11.htm
              mvh Stefan

              Kommentar

              • stiffe
                Användare
                • April 2002
                • 953

                #8
                Såg precis att det fanns två stycken till salu här http://www.ciklid.se/kop_och_salj_visa.asp?NR=10002
                mvh Stefan

                Kommentar

                • Mattias Andersson
                  Användare
                  • September 2003
                  • 788

                  #9
                  åled får hem snart...

                  Kommentar

                  • Bromid
                    Användare
                    • December 2003
                    • 117

                    #10
                    Funkar det med Zebra Pleco tillsammans med Demasoni,Röd rubin och golden? Väldigt sugen på ett par. Men frågan är ifall de tål mina nuvarande invånare och vattenklimatet.

                    Funderingar??

                    Kommentar

                    • ollec

                      #11
                      Tror tyvärr inte det skulle fungera så bra.
                      Dessutom skulle jag nog inte våga chansa. Det är nog sådär lagom kul att komma hem och hitta sina ~1000kr fiskar döda för att man har fel sällskap.

                      Kommentar

                      • Bromid
                        Användare
                        • December 2003
                        • 117

                        #12
                        Vad är det för fel på sällskapet?
                        För tufft eller fel vatten?

                        Vad bör man ha för sällskap da om man nu skall ha något över huvudtaget?

                        Mvh Andre

                        1500 för ett vuxet par dyrt eller billigt?

                        Kommentar

                        • stiffe
                          Användare
                          • April 2002
                          • 953

                          #13
                          Håller med om att Malawiciklider är fel sällskap till Zebra pleco.Matningen tex kommer att ställa till stora problem för dig,Zebrorna älskar röda mygglarver och det gör ju definitivt inte malawisarna.
                          Sen så äter zebrorna extremt sakta och är mycket skygga så dom kommer inte att ha en chans att få tag i någon mat överhuvudtaget innan dom glupska malawisarna har käkat upp allt.
                          Ska du ha zebror så ha dom med lite lungnare fiskar och fiskar från samma biotop det är det enklaste eller att ha dom som jag tillsammans med andra sorters malar med samma matvanor.
                          mvh Stefan

                          Kommentar

                          Arbetssätt...