lekbeteende för flaggciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morellen
    Användare
    • December 2003
    • 84

    lekbeteende för flaggciklid

    är det någon som kan berätta lite om flaggcikliders lekbeteende?
    Har ett gäng på fyra, med skalarer och mosaikguramis i mitt 300 L. De tre största är omkring 8 cm och en verkar vara ungfisk forfarande. Nu verkar det som om två har börjat hålla ihop, de putsar på en rot (om det inte är mat på g) och jagar bort de andra flaggcikliderna från den.
  • lutkeni
    Användare
    • October 2003
    • 78

    #2
    Ungefär som en Skalare, fast en aning svårare att få till lek. Hanen kan vara rejält besvärlig mot honan, så jag kan rekommendera mycket svärdplantor som dessutom är utmärkta för lek!

    Jag skulle tro att de snart är könsmogna om de är 8 cm... 4 cm till eller så kanske. Svårt att avgöra på storlrleken.

    Jag hade ett par jättexemplar där hanen var ca 20 cm och honan något mindre...

    Kommentar

    • Morellen
      Användare
      • December 2003
      • 84

      #3
      skall jag lita på att jag har ett stabilt par och göra mig av med de övriga två? Tycker lite synd om stackarn som blir jagad runt i akvariet eftersom paret vill att den skall hålla sig ur vägen

      Kommentar

      • Morellen
        Användare
        • December 2003
        • 84

        #4
        några goda råd?

        Kommentar

        • Morellen
          Användare
          • December 2003
          • 84

          #5
          Jodå, de var leksugna alltid... På kanten av pumphuset (juwelakvarium) hittade de en bra plats så nu har jag en massa ägg där...
          Tvivlar på att de kommer att kunna bli något av dem eftersom de har flera andra fiskar att försvara den emot.
          Hur kan jag veta om det verkligen är en hane och hona som leker? (uppenbarligen 1 hona inblandad...) och finns det något man kan göra för att hjälpa förstagångsföräldrarna?

          Kommentar

          • Morellen
            Användare
            • December 2003
            • 84

            #6
            ingen? Jag som är så exalterad... har bara fått guppyynge innan...
            bilder finns på http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

            Kommentar

            • GoSatta
              Användare
              • February 2003
              • 1686

              #7
              hur man ser om det är en hona/hane eller hona/hona, ja då får man se till att man ser leken, eller lite före eller efter fungerar det också. Man får kolla hru deras genitalier ser ut, honans är rund och ser lite ut som en tub och hanens är mindre och spettsig.
              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
              http://www.gosatta.org

              Kommentar

              • Morellen
                Användare
                • December 2003
                • 84

                #8
                Idag har mitt flaggciklidpar lekt för andra gången. Har konstaterat att jag hade en av vardera könet och sålt tillbaka de två överflödiga för att få det lugnare i karet.
                Vid förra leken för två veckor sedan var romen uppäten på morgonen efter - trots nattlampa. Finns det andra knep att ta till? (fram till den dag jag övertygat sambon om att jag behöver ett lekakvarium till dem)

                Kommentar

                • Morellen
                  Användare
                  • December 2003
                  • 84

                  #9
                  den här gången hade paret klarat rommen i två dygn... nu verkar de vara på lekhumör igen. Har inget kar att flytta över dem i nu, men om jag får möjlighet at skaffa ett kar till; hur stort lekakvarium behövs för flaggciklider?
                  räcker det med 150 L? (varför förstår sambos så sällan att man viisst behöver fler akvarier)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...