odling av scalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidjocke
    Användare
    • January 2004
    • 28

    odling av scalarer

    Jag skulle vlja ha tips på hur jag får yngel efter scalarer dom har vid flera tillfällen lagt rom på blad men sedan har det inte blivit något av det. Kan man flytta över växten till ett annat akvarium och skilja den fråm föräldrarna.
    ciklidjocke
  • Uffeman
    Användare
    • February 2004
    • 234

    #2
    Jag har också haft problem med att få yngel från mina Scalarer.
    Dom lägger ofta rom på ett blad och sedan äter dom upp rommen under natten eller om jag lägger över bladet med rommen i annat akvarium så händer ingenting...

    Kommentar

    • GoSatta
      Användare
      • February 2003
      • 1686

      #3
      dom flesta scalarerna på marknaden är ju tyvärr väldigt hårt avlade och både rom och yngel dras upp utan föräldrarna vilket har gjort att dom flesta scalarer inte har en anig om hur man tar hand om rom och yngel. Vissa kan klara det efter många försök men det är mer ett endantag en en regel.

      Lösning? ja man kan ju dra upp rom och yngel själv vilket det finns en hel del info om här på forumet och även på zoopet.com men då bidrar man ju bara själv till problemet så det tycker jag inte att man ska göra iaf.

      Annars kan man köpa scalarer som man vet är uppfödda med sina föräldrar eller så kan man köpa f1 eller f2 vilket bör öka chanserna eller helt enkelt gå på VF scalarer.

      Då tas ju iof alla odlingsformer av scalarer bort men personligen kan jag inte heller se det som en nackdel men det är väl iof en smaksak.
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

      Kommentar

      • mikro
        Användare
        • November 2002
        • 666

        #4
        jag letade precis lite information om skalarodling och sprang på den här sidan. Verkar finnas en hög ambition även om det inte är jättemycket utlagt än.

        /Mikael

        Kommentar

        • johanlidman
          Användare
          • February 2004
          • 118

          #5
          Gå ut på denna sida, där står det mesta om Scalarer:
          Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!
          Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

          Kommentar

          • palmlund

            #6
            Jag har samma erfarenhet som du. Mina skalare par är inte svåra att få till lek, problemen börjar när man försöker föda upp kullen.
            Efter många misslyckade försök kom jag på att om jag lämnade belysningen på under natten, så blev rommen inte uppäten.
            Mina skalarer går i 400 liter vatten med en hel del andra innvånare.
            När ljuset släcks på natten så klarar föräldrar paret inte av att skydda sin avkomma utan äter upp rommen av stess. (tror jag).
            Låt belysningen vara tänd i två hela dygn, vill du därefter dra upp hela kullen så blir du nog tyvärr tvungen att ta romkakan i från föräldrarna. Lycka till önskar Minna.

            Kommentar

            • GoSatta
              Användare
              • February 2003
              • 1686

              #7
              att ha lampan helt tänd känns lite onödigt, allt som behövs är en liten extra lampa som lyser upp lite där rommen ligger.
              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
              http://www.gosatta.org

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

                #8
                ja bättre å ha lampan halvt tänd
                fish r friend

                Kommentar

                Arbetssätt...