Spotlights i ramper - behöver råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T

    #16
    Här är en bild på en god väns korallrevsakvarium som kanske kan ge ytterliggare inspiration: http://w1.875.telia.com/~u87528552/jannes_korallrev.htm Det är ganska ny uppsatt och inte "klart" ännu.

    Jag funderar på att använda Osram Decostar Studio till mitt kommande 540 liter. Dom ser ut så här: http://www.osram.se/Bilder/PDF/Armat...p%20studio.pdf

    Kommentar

    • Pjotr
      Användare
      • April 2002
      • 129

      #17
      Så här ser det ut i min gamla möbelburk, två spottar i framkant och en i bakkant. Ser väldigt ljust ut i bakkant på filmen men det är det inte live. Blir fint när fiskarna simmar in o ut i ljuset samt vågrörelsen på botten. Tre IKEA-spottar, fyra cm från vattenytan, få se hur länge de håller...

      mvh Pjotr

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=130722
      http://www.cardomain.com/ride/690250

      Kommentar

      • Vannar
        Användare
        • April 2002
        • 339

        #18
        Førdelem med spottar typ ikea ær att dom drivs med 12V dvs det ær rætt så sækert att ha dom i en potentiellt fuktig miljø. sjælvfallet går det att ha 230V produkter oxå, det har vi ju redan massor av men personligen så mær det inte aktuellt att anvænda 230V spotar.

        Bygger man en ramp før 12V spotar så ær det en ganska enkel match att installera små 12V flæktar på samma krets. Dessa finns i olika storlekar och kam kan køpa dom lite øverallt, billigast ær dom nog på CO eller Biltema.
        / Jonas Vannar

        Kommentar

        • Ricard
          Användare
          • August 2003
          • 476

          #19
          INTRESSANT ÄMNE!

          Då jag har en god vän som jobbar innom möbelindustrin så kommer han att hjälpa mig med en heltäckande ramp till mitt 720:e. Vill ha 2-3 spottar av halogentyp. Det ger så läckra solkattseffekter av när vattenytan bryts - det glittrar i burken... Har ni koll på vattentåliga armaturer. Skall ej ha täckglas nämligen...

          [u]Mvh Ricard
          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • April 2002
            • 1081

            #20
            Clas Ohlson säljer halogenspottar som är IP54-klassade. Det borde räcka för akvariemiljö.

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1828

              #21
              citat:Här är en bild på en god väns korallrevsakvarium som kanske kan ge ytterliggare inspiration: http://w1.875.telia.com/~u87528552/jannes_korallrev.htm Det är ganska ny uppsatt och inte "klart" ännu.
              Väldigt svårt att jämföra 250 watt metallhalid med 20watt halogen. Visst är det snyggt ljus, men skall man ha det så krävs det nästan gott om växter som kan konkurera ut algerna, eller näst intill näringsfritt vatten (som i korallrevskar).

              citat:Har ni koll på vattentåliga armaturer
              Inte armaturer men väl kopplingsatser (för det är väl det du söker?). Vattentäta kopplingsatser finns på hjortgatanszoo.se. Bara att fästa i toppen av din ramp
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • tli0817
                Användare
                • March 2004
                • 207

                #22
                Hej! Du fredrik, var kan man få itag sådana "flood"- "spot"lampor? Och vad kommer det att kosta med en ca två-tre st? Jag tänkte köra med min ramp som vanligt och sedan ha dessa installerade att bara sätta på vid behag på kvällen, när man känner för att byta miljö i akvariet snabbt och enkelt.

                Kommentar

                • tli0817
                  Användare
                  • March 2004
                  • 207

                  #23
                  Och om man nu använder dessa spottar, så har man väl inget ljus som framhäver färgerna i fiskarna och växter? För det är väl bara vanligt ljus i spottar..eller finns det med en belysning mott blått elller dyl.?

                  Kommentar

                  • tli0817
                    Användare
                    • March 2004
                    • 207

                    #24
                    Har int så stor koll..=)

                    Kommentar

                    • Ricard
                      Användare
                      • August 2003
                      • 476

                      #25
                      citat:Ursprungligen skickat av tli0817

                      Och om man nu använder dessa spottar, så har man väl inget ljus som framhäver färgerna i fiskarna och växter? För det är väl bara vanligt ljus i spottar..eller finns det med en belysning mott blått elller dyl.?


                      De är ett komplement till lysrör...

                      [u]mvh.
                      Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                      Kommentar

                      • tli0817
                        Användare
                        • March 2004
                        • 207

                        #26
                        Okej!

                        Kommentar

                        • Ricard
                          Användare
                          • August 2003
                          • 476

                          #27
                          citat:Ursprungligen skickat av tli0817

                          Hej! Du fredrik, var kan man få itag sådana "flood"- "spot"lampor? Och vad kommer det att kosta med en ca två-tre st? Jag tänkte köra med min ramp som vanligt och sedan ha dessa installerade att bara sätta på vid behag på kvällen, när man känner för att byta miljö i akvariet snabbt och enkelt.
                          Titta på denna länk om tips om hur du styr så du får gryning och skymning mm.


                          [u]Mvh.
                          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                          Kommentar

                          • tli0817
                            Användare
                            • March 2004
                            • 207

                            #28
                            Wow, vore grymt fränt!

                            Kommentar

                            • fiend
                              Användare
                              • September 2003
                              • 272

                              #29
                              citat:Ursprungligen skickat av tli0817

                              Wow, vore grymt fränt!
                              Jag håller med !
                              http://www.fiend.nu - min egen sida
                              http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

                              Kommentar

                              • Flipper
                                Användare
                                • March 2005
                                • 143

                                #30
                                Kolla det här:

                                www.clasohlson.se -> belysning -> spotlights -> "Triangle"

                                3 st triangelformade spotlights: 3 x 20w 12V vinklade så att man kan ha dom liggande på täckglaset...kanske, blir det inte för varmt?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...