Fototävlingen - bara fem foton??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #31
    Japp, det blev en helt annan grej med bilderna nu. Fabulöst fina!

    Insåg också just att jag fotat mitt första centerfold!
    Nästa projekt: ett utvik!

    Kommentar

    • Hank
      Användare
      • April 2002
      • 1321

      #32
      Min favorit är Plecon i ungdomsklassen, men jag tror att den bilden är upp och ned. Den ligger nog på rygg och käkar vid ytan eller.....
      /#378 Hank
      Zoonen:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

      NCS medlemsbilder:
      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

      Kommentar

      • JensJ
        NCS Medlem
        • June 2002
        • 67

        #33
        2:an i ungdomsklass tycker jag är suverän (Plecon). Ett exempel på ett bra fotografi med glimten i ögat. Snyggt att fånga vågrörelserna i ytan på det sättet. Jag tycker att fotografen ska vara stolt över bilden.
        /Jens

        Kommentar

        • defdac
          Användare
          • April 2002
          • 865

          #34
          Eftersom jag är växtnörd vet ni hur jag röstade (vilket är felaktigt ser jag nu på uppmaningen att det är det fototekniskt bästa fotot man ska rösta på). Och isåfall är det ju bara 2:an som har lyckats.

          1:an lider av blixten som lyst upp ramen och kompositionen finns inte. Semester/dokumentationsfoto. Kompositioen av växterna *inne* i akvariet är dock fenomenalt. Sveriges kanske just nu snyggaste växtakvarium. Men det var ju inte modellen som skulle bedömas.

          2:an har inte överdrivit skärpan, den är lagom skarp överallt och ljuskompositionen är bra. Trist omgivning bara med en irriterande rot bakom huvudet.

          3:an är visserligen skarp men man ser ju skuggan mot bakgrunden så ljuskompositionen finns inte.

          4:an har en bra modellpose, ickestörande bakgrund och bra ljuskomposition men bilden är tagen i en sned vinkel mot glaset vilket syns på blödande kontraster. Eller så har kameran bara lite för mycket purple fringing. Det gör ungefär samma resultat som att ta en bild i lite vinkel mot glaset.

          5:an lider av en halvt synlig fisk, överdriven skärpa och brända högdagrar (sidolinjens gulahögdagrar är markant brända) men i övrigt kanonfin ljuskomposition, modellpose (fan för fisken i bakgrunden) och lagom blurrig bakgrund som inte stör.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #35
            citatfan för fisken i bakgrunden)
            För mig som ser ett fotografi som ett konstverk och inte en yngviemalmsteenuppvisning i teknik så är gnäll på fisken i bakgrunden obegriplig. Det är ju den som gör kortet. Annars skulle det vara en aptrist "modellbild". Nu är det liv i bilden.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Robbe
              Användare
              • February 2003
              • 527

              #36
              Vad hände farsan???Jag blev tia i ungdomsklassen vilken placeting fick du i gubbaklassen????Jag dizzade dig duktigt,eller hur................[8D]

              Kommentar

              • Kalejdoskop

                #37
                Hmm.. när jag röstade var det inte tillagt att man kunde förstora fotona och nu när jag kollat på dem i det större formatet så ser jag ju att jag röstat helt galet! Det en enorm skillnad på kvaliteten på korten helt klart..

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #38
                  citat:Eftersom jag är växtnörd vet ni hur jag röstade (vilket är felaktigt ser jag nu på uppmaningen att det är det fototekniskt bästa fotot man ska rösta på). Och isåfall är det ju bara 2:an som har lyckats.
                  Som foto är 2:an helt ok, men jag stör mig på att "blixten" syns i bakgrunden (orange prick). Genast undrar jag om det inte fanns ett foto utan denna lilla "fadäs"?
                  Vad är "fototekniskt bästa fotot" om du anser att 2:an är den enda som lyckats och där finns en störande orange fläck efter blixten klart synlig...??

                  Nu ska jag genast påpeka att jag är en total lekman inom foto...dock är jag en professionell expert på att kommentera.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

                    #39
                    citat:Hmm.. när jag röstade var det inte tillagt att man kunde förstora fotona och nu när jag kollat på dem i det större formatet så ser jag ju att jag röstat helt galet! Det en enorm skillnad på kvaliteten på korten helt klart..
                    Så här skrev jag ovan
                    "Om man nu vill ändra sin röst så skriv så här i namnrutan.
                    XXX XXXXXX - OBS ny röst
                    Ja i stället för XXX XXXXXX så skriver ni ert namn förstås."

                    citat:Min favorit är Plecon i ungdomsklassen, men jag tror att den bilden är upp och ned. Den ligger nog på rygg och käkar vid ytan eller.....
                    [)] - grattis, jag har faktiskt undrat när någon skulle komma på detta. Man kan undra över vad Christian tänkte på när han la in fotot. Fsat håll med om att fotot nu blir ännu hägftigare när fiskan kommer från ovan och simmar ner till vattenytan för att lapa i sig vatten som en katt - nu får ju det där med catfish en annan innebörd
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2695

                      #40
                      Håller med om allt du säger, men vad gäller den lilla oskärpan på plecon, så får jag Coolpix 99x vibbar. Precis så där, med ökande brytningsfel ut från centrum på bilden, blev alla macros jag tog med min Coolpix 990 och senare 995.

                      (Vill också varna alla att nu har jag fått tillgång till en Nikon D100 med bra lins, så nästa runda behöver jag inte ta alla foton snett nedåt för att undvika reflexer, och då blir jag giftig!)

                      citat:bästa fotot man ska rösta på). Och isåfall är det ju bara 2:an som har lyckats.
                      2'an och 4'an, tycker jag nog... Fast jag är en sucker för diagonala linjer...

                      citat:2:an har inte överdrivit skärpan, den är lagom skarp överallt och ljuskompositionen är bra. Trist omgivning bara med en irriterande rot bakom huvudet.
                      Kan inte hålla med om att omgivningen är trist... Kanske bilden borde beskurits något, men jag tycker särskilt bakgrunden tillför lugn till bilden.

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        Användare
                        • April 2002
                        • 2294

                        #41
                        Håller helt med Hank. Även om pleccon är upp o ner så är det liv i det fotot. Kanon tycker jag. Sen tycker jag att Fredriks 3:a i amerikaklassen borde lyftas ut till en ny klass (Horror eller SF).
                        Sen hör nog bild 10 i övriga värden dit också. F-n barnen får ju mardrömmar.
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • Cutekid
                          Användare
                          • January 2003
                          • 3368

                          #42
                          citat:Ursprungligen skickat av kaj.p

                          Håller helt med Hank. Även om pleccon är upp o ner så är det liv i det fotot. Kanon tycker jag. Sen tycker jag att Fredriks 3:a i amerikaklassen borde lyftas ut till en ny klass (Horror eller SF).
                          F-n barnen får ju mardrömmar.
                          He he har ni sett "Mars Attacks" ?



                          och denna likhet med Fredriks bild

                          Denna webbplats är till salu! duboisi.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, duboisi.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!




                          Carl

                          Besök petrochromis.com´s forum:

                          http://petrochromis.com/phpbb3/

                          Kommentar

                          • Christian Alfredsson
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 4140

                            #43
                            178 röster har kommit in.
                            Christian Alfredsson
                            http://www.zoopet.com
                            http://www.christianalfredsson.com

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

                              #44
                              citat:178 röster har kommit in.
                              Ja det var ju mer än 20 förstås som det var på "Vackraste fisken" men betydligt mindre än det brukar vara på galluparna (en bra bit över 1.000 om man räknar in både zoopet och ciklid).
                              Ciklidhälsningar
                              Kjell

                              Kommentar

                              • Mike_Noren
                                Användare
                                • February 2003
                                • 2695

                                #45
                                ...på _en dag_, som dessutom var en fredag.

                                Men vill ni ha mycket röster skulle ni nog lyfta fram omröstningen mer - en fotobanner som klickbar länk (från både zoopet och ciklid.se), och lite större typsnitt skulle nog inte skada. Jag fick leta för att hitta länken, trots att ciklid.se inte på nåt vis är plottrigt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...