Jag läser den nu..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Durin

    #91
    citat:Ursprungligen skickat av Tricella

    Jaja...rubba in det ordentligt nu.[B)]

    Jag tycker ändå att det är bättre att lära danskarna och norskarna svenska istället för tvärtom...(bäst jag skriver att det är ett skämt från min sida).[)]
    Jo, jag håller med här. Kan vi inte starta en insamling?
    Fast då skulle jag helst inrikta mig på att lära danskar att prata istället för att skriva svenska

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #92
      Artiklar är inget beställningsarbete. Medlemmar skickar in artiklar. Visst är det lite motigt att läsa vissa (oavsett språk) men det går ju så sluta gnäll.

      Själ gillar jag Kjell Nilssons artiklar och förstår mig inte riktigt på det fantastiska med hemma hos artiklar (visst, de är jättekul, men inte de jag läser först).
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #93
        Jag tyckte mitt "gnäll" angående den danska artikeln var av konstruktiv art. Om man inte får ta till orda om något så undrar jag vilket blad vi får se i framtiden Ola...

        Det är medlemmarna som läser...och betalar medlemsavgiften och då bör man som medlem också kunna uttala sig om saker som man kanske inte gillade i ett specifikt nummer. Nu var just språket "danska" det som var problemet för mig och det påtalade jag också, men på ett konstruktivt sätt. Jag gillade själva artikeln, men hade lite problem med vissa ord.

        Förklara skillnaden på dessa:

        citatjäl gillar jag Kjell Nilssons artiklar och förstår mig inte riktigt på det fantastiska med hemma hos artiklar (visst, de är jättekul, men inte de jag läser först).
        citat: Om jag nu skall bolla tillbaka till ämnet så kan jag säga att jag njuter av detta ciklidblad, men jag måste hålla med orm om att den "danska" artikeln var lite svår att förstå i vissa delar av texten.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #94
          citat:Jag tyckte mitt "gnäll" angående den danska artikeln var av konstruktiv art. Om man inte får ta till orda om något så undrar jag vilket blad vi får se i framtiden Ola...

          Det är medlemmarna som läser...och betalar medlemsavgiften och då bör man som medlem också kunna uttala sig om saker som man kanske inte gillade i ett specifikt nummer. Nu var just språket "danska" det som var problemet för mig och det påtalade jag också, men på ett konstruktivt sätt. Jag gillade själva artikeln, men hade lite problem med vissa ord.
          Jag uttryckte bara min åsikt. Jag är lika fristående från ciklidbladet som du. Jag är "endast" en vanlig betalande medlem och läsare av ciklidbladet. Jag ber om ursäkt om det inte framstod att ordet "gnäll" användes med glimten i ögat förövrigt. Sedan tycker jag att det är rätt viktigt att föra fram åsikten att jag tycker att en Nordisk akvareförenings medlemsblad ska ha plats för alla artiklar som medlemmar skriver. Det där med Danska och Norska är ju dessutom en tradition inom Nordisk akvaristik som är äldre än någon som skriver på det här forumet. Kanske ser jag det som en gammal trevlig tradition med lite Danska och Norska i seriösa akvarietidningar.


          Förklara skillnaden på dessa:

          citat:
          --------------------------------------------------------------------------------
          Själ gillar jag Kjell Nilssons artiklar och förstår mig inte riktigt på det fantastiska med hemma hos artiklar (visst, de är jättekul, men inte de jag läser först).
          --------------------------------------------------------------------------------

          citat:
          --------------------------------------------------------------------------------
          Om jag nu skall bolla tillbaka till ämnet så kan jag säga att jag njuter av detta ciklidblad, men jag måste hålla med orm om att den "danska" artikeln var lite svår att förstå i vissa delar av texten.
          --------------------------------------------------------------------------------

          Bortsett från innhållet så är det väl ungefär samma sak. Lite påpekanden om vad man tycker.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            #95
            Tycker bara att det är bra att vi då och då har med lite danska och norska artiklar, men avstår gärna från finska.

            Sedan till frågan om "Hemma Hos" eller "artartiklar" så är det fel att använda ordet eller - bägge två behövs och fyller sin funktion.
            En artikel som t.ex. Kjell Nilssons i senaste numret är ovärdelig för ökandet om kunskapen om ciklider, medan Hemma Hos-artiklarna mer har typen lättuggat kvällstidninsgstuk som också behövs.
            Jag vet dock att den nye redaktörens ambition är att även Hemma Hos-repotagen i framtiden i högre grad även skall öka kunskapen hos läsaren genom att ta upp hur odlaren har löst olika tekniska problem, foderförslag etc. - jag hoppas att vi i framtiden får se mer Hemma hos-reportage med den inriktningen.

            Jag hoppas att vi i framtiden även får in fler artartiklar som tränger in på djupet som de som Kjell Nilsson bidrar med - t.ex. med beskrivning av leken i text och foto - men då även om malawi-, tanganyika- och centralamerikanska ciklider.

            Kan väl också meddela - om det inte redan nämnts att vi på det senaste styrelsemötet beslutade att Ciklidbladet i framtiden skall innehålla minst 48 A4-sidor (tidigare minst 40) - detta förstås förutsatt att vi får in tillräckligt med artiklar.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #96
              Berget får väl gå till Muhammed, dvs man får väl ta sig i kragen å försöka lära sig danska så man inte missar guldartiklarna

              Hoppas att redaktörn har fullt av artiklar liknande Kjell Nilssons i pipeline för kommande nummer! Men som jag har fattat så fanns det en hel material insänt för 2004 redan... spännade!
              Anders L

              Kommentar

              • Sticc
                Användare
                • February 2003
                • 60

                #97
                Hoppsan !! tänkte bara vara lite rolig med att kanske (retas lite) för att jag var hemma när CB kom. Med att skriva att jag läser den nu, det tog verkligen fart. ( Kul)


                (För att jag också ska glida ifrån lite,) idag fick jag ca:40 st
                Mari Gold yngel.
                720 Malawi
                220 yngel
                2x60 spottkar

                Kommentar

                • jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

                  #98
                  citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

                  Tycker bara att det är bra att vi då och då har med lite danska och norska artiklar, men avstår gärna från finska[;
                  By the way, hur är det med den saken? Hur många medlemmar finns det i Finland?
                  Finns det ens egentligt underlag för en finsk artikel?
                  Lite nyfiken!

                  Mvh Jari

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

                    #99
                    citat:Ursprungligen skickat av jarinen
                    By the way, hur är det med den saken? Hur många medlemmar finns det i Finland?
                    18 medlemmar i Finland var det förra helgen när vi hade styrelsemöte.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

                      citat:18 medlemmar i Finland var det förra helgen när vi hade styrelsemöte.
                      Nästan rätt - förra året hade vi 18 medlemmar som bodde i Finland, i år har till dags dato 11 st löst medlemskap.
                      Ciklidhälsningar
                      Kjell

                      Kommentar

                      • ErikP
                        Användare
                        • April 2002
                        • 61

                        En och annan artikel från Finska ciklidister har ju varit införd i CB under årens lopp. De har dock varit skrivna på svenska, eller översatta från finska till svenska.

                        Det är ju så att den finska ciklidföreningen har ett eget medlemsblad och det känns som att vi behöver de finska ciklidisternas artiklar här i första hand, men det finns ju inget som hindrar att de publiceras i CB också.

                        Erik P

                        Kommentar

                        • Mikael
                          Användare
                          • April 2002
                          • 347

                          Rätta mig om jag har fel, men vad är det som hindrar att de finska artiklar som publiceras i det finska medlemsbladet även publiceras i CB? Material från våra broderländer är enligt mitt förmenande mycket välkomna och dessutom nödvändiga för NCS fortlevnad som nordiskt organ för ciklidintresserade. Jag håller med tidigare författare här ovan att det nog blir lite svårt för de flesta av oss att läsa finska (dagens understatement kanske ), men vad gäller danska och norska så är det bara att ta sig lite tid.

                          /Mikael Mayer
                          Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

                          - Lars Falk

                          Kommentar

                          • ErikP
                            Användare
                            • April 2002
                            • 61

                            Det är mig veterligen inget som hindar att t.ex. finska artiklar publiceras i CB om författarna ger sitt medgivande. Översättningen till svenska (eller norska eller danska) är dock flaskhalsen. Jag gjorde ett bidrag i den riktningen förra året, och kanske det snart vore dags för ytterligare ett försök. Ett hemma-hos reportage från någon finsk ciklidist kunde kanske vara ett bidrag härifrån?? Eller ett restips från något offentligt akvarium (Akvarieborgen i Helsingfors, Kotka Maretarium etc.)

                            Erik P

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

                              citat:Jag gjorde ett bidrag i den riktningen förra året, och kanske det snart vore dags för ytterligare ett försök. Ett hemma-hos reportage från någon finsk ciklidist kunde kanske vara ett bidrag härifrån?? Eller ett restips från något offentligt akvarium (Akvarieborgen i Helsingfors, Kotka Maretarium etc.)
                              Redaktören tar tacksamt emot alla bidrag från vårt grannland i öster.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...