Jag läser den nu..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #31
    citat:
    citat:
    --------------------------------------------------------------------------------
    Fototävlingen var kanon..... men varför var bilderna så små?
    --------------------------------------------------------------------------------


    På grund av begränsat utrymme. Massor av foton kommer säkert att återkomma senare i olika artiklar och då i betydligt större format.
    Jag ville ha med valiga artiklar också, för mycket fototävling tror jag inte heller hade varit uppskattat av alla.
    Precis som Kjell skriver kommer vi framöver att använda mycket av fotona i artiklar och då kommerde också att vara större. Av den orsaken ville jag inte heller använda för många av fotona i stort format utan spara lite på det goda.

    citat:Vissa foton ligger helt fel och känns ibland bara helt utkastade i tidningen. Även vissa foton som man vet håller högre kvalitet annars, är ibland nästan förstörda.
    Som Kjell skriver är det svårt att bemöta din kritik om du inte preciserar bättre. Personligen tycker jag inte att fotona ska vara för små (ibland gör kvaliten på fotona att de måste vara små). Det tycker jag fungerade bra i detta nummer, det var bara fotona på sidan om stipendierna som de blev för små och det berodde där på utrymmesbrist. De fotona hade också underordnad betydelse.

    citatjälv skulle jag "bara" se artiklar om malawis och tanganyikas eftersom de intresserar mig mest, men det är ju så klart inte möjligt.
    Tyvärr finns det väldigt få Malawi/Tanganyika-artiklar på lager.

    Fler synpunkter tack!
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

      #32
      Jag ska försöka precisera mig lite ang fotona. Ta tex. mittuppslaget där bilderna i fototävlingen visas. Varför lägga in en bild på ett akvarie som bakgrund? Bilden på akvariet är jättefin, men jag tycker att det kluddar ihop sig alldeles för mkt och känns nästan amatörmässigt. Likadant var det på det mittenuppslaget med Kjells favoriter. Kanon fina bilder och fina favoriter men där finns också en bakgrundsbild som kluddar i hop det hela och de svarta ramarna gör inte det hela bättre.

      Med att bilderna är utkastade på vissa ställen så menar jag att de inte följer typ de ramar som finns. Ta tex sidan 26, där det ligger en annons för Akvariefisk importen. Den sträcker sig över mot textspalten till vänster i stället för att hålla sig inom sin ram. Det kanske bara är jag som tycker att det ser estetiskt konstigt ut men det är inte hela livet. Jag tycker bara att det kan vara lite för mkt av det ibland. Finns ett ex på sidan 34. Också bilden på bitopen kommer in för mkt på texten till vänster.

      Ta nu inte denna kritik så allvarligt så att det kommer bli ett jäkla liv av det jag har skrivit. Ni gör ett kanon jobb med tidningen och lägger ner mkt tid på den. Det är just det här som jag tog upp, som jag personligen tycker känns fel.

      Mvh
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #33
        citat:Jag ska försöka precisera mig lite ang fotona. Ta tex. mittuppslaget där bilderna i fototävlingen visas. Varför lägga in en bild på ett akvarie som bakgrund? Bilden på akvariet är jättefin, men jag tycker att det kluddar ihop sig alldeles för mkt och känns nästan amatörmässigt. Likadant var det på det mittenuppslaget med Kjells favoriter. Kanon fina bilder och fina favoriter men där finns också en bakgrundsbild som kluddar i hop det hela och de svarta ramarna gör inte det hela bättre.
        Jag tycker tvärtom där. Först var bakgrunden bara grå men det såg allt för intetsägande ut, det blev klart bättre med bakgrundsfoto tycker jag.

        citat:Med att bilderna är utkastade på vissa ställen så menar jag att de inte följer typ de ramar som finns. Ta tex sidan 26, där det ligger en annons för Akvariefisk importen. Den sträcker sig över mot textspalten till vänster i stället för att hålla sig inom sin ram. Det kanske bara är jag som tycker att det ser estetiskt konstigt ut men det är inte hela livet. Jag tycker bara att det kan vara lite för mkt av det ibland. Finns ett ex på sidan 34. Också bilden på bitopen kommer in för mkt på texten till vänster.
        Angående annonserna på sid 26 håller jag med dig men det är tyvärr svårt att alltid få till det med olika format på annonsera. Vi får diskutera om det går att förbättra i framtiden.
        När det gäller fotot på sidan 34 håller jag däremot inte med, om man enbart har foton med hel- och halvsidesbredd ser det väldigt stelt ut.

        citat:Ta nu inte denna kritik så allvarligt så att det kommer bli ett jäkla liv av det jag har skrivit.
        Kritik är viktigt, annars är det svårt att göra det bättre.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

          #34
          Vissa missar kommer det alltid att bli - med en upplaga på 1.100 exemplar så kan vi självklart inte konkurrera med de magasin som har en upplaga på 30.000 exemplar och kostar lika mycket som Ciklidbladet. Vi har då inte råd att anlita proffslayoutare.

          Vad gäller dina synpunkter så håller jag med om att sid. 26 blev rörig pga annonserna.

          Vad gäller mittuppslaget så såg jag först layouten utan bakgrunsdfoto och det var definitivt ingen höjdare - bra mycket bättre som det är nu.

          Vad gäller att vissa foton inte håller spaltbredd utan går in i spalterna (som på sid. 34) så tycker jag att det ser bra mycket trevligare ut på det viset, än att alltid ha exakt lika breda spalter - så jag vill snarare ha mer sånt.
          Ciklidhälsningar
          Kjell

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • January 2003
            • 3368

            #35
            well ... it´s your call....
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • February 2003
              • 2533

              #36
              Jag tycker att mittuppslaget blev bra med bakfrundsbilden, annars hade det sett alldeles för tråkigt ut. Det som gäller när man har en bakgrundsbild är dock att man gör en tydlig ram runt om de inlagda bilderna så att det inte ser ut som ett halvmontage (det gör det inte i cb så ta inte nån kritik av detta, det är bara så att det inte blir några misstag ,jag har sett bilder där jag inte varit säker på om någon försökt foga in en fisk i bilden eller om det är menat som en egen bild). Jag gillade mycket av fototävlingen (jag blev 9:a i afrikanska ciklider med min hästnos , Jaaaaaaa!!!! ) och det var ju långt fler foton och fotografer än vad jag trodde skulle delta. Undebara bilder helt enkelt!

              Fjärilsciklidartiklen, helt underbar. Om man tittar på bilderna där så kan ni se varför jag gillar dessa firrar så myckekt, tyvärr så har jag inga sådana i dagsläget =(

              Den enda artikeln jag vill klaga lite på är den om Malawisjöns bevarande. Det är en underbar artikel och är mycket intressant att läsa. Dock skulle jag vilja ha lite fler begerpp förklarade tillsammans med de andra i den blåa rutan. .ex ordet vektor förekommer i texten om snäckätande ciklider på sidan 15 och jag har inte riktigt kunnat lista ut vad det betyder än. Så , fler vetenskapliga artiklar men då skall det finnas en lite större förklaringsruta för de olia begreppen.

              Jag hoppas att här finns något konstruktivt i det jag skrivit och att ni får något ut av det

              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

                #37
                citat:Jag gillade mycket av fototävlingen (jag blev 9:a i afrikanska ciklider med min hästnos , Jaaaaaaa!!!! ) och det var ju långt fler foton och fotografer än vad jag trodde skulle delta. Undebara bilder helt enkelt!
                Ja, fototävlingen blev mycket lyckad. Det kommer säkerligen att bli fler fototävlingar.

                citat:Fjärilsciklidartiklen, helt underbar.
                Förstår att du tycker det med tanke på ditt användarnamn .

                citatå , fler vetenskapliga artiklar men då skall det finnas en lite större förklaringsruta för de olia begreppen.
                Ska tänka på det till nästa gång. Förklaringsrutan var inte riktigt planerad denna gången. Det var när jag korrekturläste artikeln som jag tyckte att det var bättre med denna lösning istället för att ändra i texten med tanke på att artikeln har en vetenskaplig karaktär. Därför bad jag Ola att skriva de förklaringar som fanns med och de kunde kanske varit fler.

                citat:Jag hoppas att här finns något konstruktivt i det jag skrivit och att ni får något ut av det
                Jajjemän, tackar för det.

                Fler synpunkter?
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • January 2003
                  • 3368

                  #38
                  citat:Ursprungligen skickat av Micke

                  citat:Jag gillade mycket av fototävlingen (jag blev 9:a i afrikanska ciklider med min hästnos , Jaaaaaaa!!!! ) och det var ju långt fler foton och fotografer än vad jag trodde skulle delta. Undebara bilder helt enkelt!
                  Ja, fototävlingen blev mycket lyckad. Det kommer säkerligen att bli fler fototävlingar.

                  citat:Fjärilsciklidartiklen, helt underbar.
                  Förstår att du tycker det med tanke på ditt användarnamn .

                  citatå , fler vetenskapliga artiklar men då skall det finnas en lite större förklaringsruta för de olia begreppen.
                  Ska tänka på det till nästa gång. Förklaringsrutan var inte riktigt planerad denna gången. Det var när jag korrekturläste artikeln som jag tyckte att det var bättre med denna lösning istället för att ändra i texten med tanke på att artikeln har en vetenskaplig karaktär. Därför bad jag Ola att skriva de förklaringar som fanns med och de kunde kanske varit fler.

                  citat:Jag hoppas att här finns något konstruktivt i det jag skrivit och att ni får något ut av det
                  Jajjemän, tackar för det.

                  Fler synpunkter?
                  Var fototävlingen så lyckad igentligen? Personligen tycker jag inte det för det har varit ganska mkt snack nu + att jag tycker att vissa bilder överhuvudtaget inte skulle vara med där, men det är ju min ensak. Nu kommer väl huggen att dugga tätt, men det får jag väl ta.

                  Mvh
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

                    #39
                    citat:Var fototävlingen så lyckad igentligen? Personligen tycker jag inte det för det har varit ganska mkt snack nu + att jag tycker att vissa bilder överhuvudtaget inte skulle vara med där, men det är ju min ensak. Nu kommer väl huggen att dugga tätt, men det får jag väl ta.
                    Antalet deltagare var över all förväntan med tanke på att det var första gången. Formerna för tävlingen kan ju alltid diskuteras, till nästa gång kommer tävlingsförfarandet säkert att ändras på många punkter. Det här var första gången och med hjälp av de synpunkter som kommit in här och med de erfarenheter vi fått kommer det förhoppningsvis att bli bättre nästa gång.
                    Ditt påstående att vissa bilder överhuvudtaget inte skulle få vara med förstår jag inte, vad menar du egentligen?
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #40
                      citatersonligen tycker jag inte det för det har varit ganska mkt snack nu + att jag tycker att vissa bilder överhuvudtaget inte skulle vara med där, men det är ju min ensak.
                      Smaken är som baken...Cutekid.

                      Du vet också likaväl som jag att om man kör ut nosen i vädret får man förvänta sig att det blåser lite...
                      Kritisera kan man göra tycker jag, men alla tjänar vi på att vara konstruktiva i kritiken. Personligen tycker jag att det är bra att du tar till orda...det behövs diskuteras bland medlemmar och ansvariga för att NCS, CB och ciklid.se skall utvecklas.

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

                        #41
                        citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

                        Var fototävlingen så lyckad igentligen?
                        Det hade väl knappast kunnat bli bättre? Bara en sån sak som att det var ca 800 bilder som skickades in gör ju att det var en braksuccé, att man sedan kan ha personliga åsikter om det verkligen var rätt bidrag som vann är ju helt naturligt, smaken är ju olika. Om jag själv hade fått välja så skulle t.ex. bilden på discusarna med yngel ha vunnit amerika-kategorin, malen som nu vann hade enligt mig för "vasst" utseende troligtvis p.g.a i efterhand ökad skärpa. Och personligen så tycker jag väl egentligen inte att mina egna bilder skulle ha placerat sig så högt som de gjorde... Jag tror att bedömningarna gjordes mer efter hur originella motiven och arten var än hur fototeknisk perfekta bilderna var. Jag tycker dock att bilden på ormhuvvet och tetrorna var mycket värdiga slutfinalister, bilden på ormhuvvet har en komposition som är löjligt bra och trots att skärpan är hög så ser man inga digitala artefakt som på malbilden. Och bilden på tetrorna är rent bisarrt bra med tanke på hur snabba tetror är, jag fattar egentligen inte hur det är möjligt att ta en sån bild...
                        Den "leende" malawicikliden skulle för övrigt ha vunnit afrika-kategorin om jag själv hade fått välja, den bilden måste ni bara lägga upp så att man får se den i full storlek.

                        Hur som helst så ser jag fram emot framtida fototävlingar, att så många bidrag skickades in visar ju att det finns ett enormt intresse för fiskfotografering.

                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Cutekid
                          Användare
                          • January 2003
                          • 3368

                          #42
                          citat:Ursprungligen skickat av Micke

                          citat:Var fototävlingen så lyckad igentligen? Personligen tycker jag inte det för det har varit ganska mkt snack nu + att jag tycker att vissa bilder överhuvudtaget inte skulle vara med där, men det är ju min ensak. Nu kommer väl huggen att dugga tätt, men det får jag väl ta.
                          Antalet deltagare var över all förväntan med tanke på att det var första gången. Formerna för tävlingen kan ju alltid diskuteras, till nästa gång kommer tävlingsförfarandet säkert att ändras på många punkter. Det här var första gången och med hjälp av de synpunkter som kommit in här och med de erfarenheter vi fått kommer det förhoppningsvis att bli bättre nästa gång.
                          Ditt påstående att vissa bilder överhuvudtaget inte skulle få vara med förstår jag inte, vad menar du egentligen?
                          Enligt mig, så tycker jag personligen att vissa bilder inte ens platsar att vara med i ciklidbladet. Känns ganska surt att en tetra eller mal kommer kommer före ciklider som det handlar om igentligen. Tro nu inte att jag är sur för att mina bilder inte kom med alls. Jag har varit med i andra tävlingar på andra sidor och vet vad de går för och har fått det bekräftat från andra med en andra plats , en tredje plats och en sjätteplats. Det kanske var fina bilder men det känns ändå oväsentligt. Ok att zoopet också var med i tävlingen men jag tycker det hela känns amatörmässigt och inte så proffsigt som det kunde ha varit. Så till nästa gång. Skippa zoopet.

                          Det var kul att så många var med och bidrog med foton, men till nästa gång så tycker jag att det borde lösas med röstningen på ett annat sätt. Varför inte göra som på de amerikanska sidorna med bara ett bidrag per tävling. Då kommer ju bara de bästa bidragen in från varje person och det kommer att bli lättare för oss medlemmar att rösta.

                          Jag kanske kommer att bli hatad för mina inlägg men jag känner att jag måste få mina tankar och funderingar ventilerade och nedskrivna.

                          Tror det är ganska många som tycker samma som jag.

                          MVH
                          Carl

                          Besök petrochromis.com´s forum:

                          http://petrochromis.com/phpbb3/

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            #43
                            citat:Känns ganska surt att en tetra eller mal kommer kommer före ciklider som det handlar om igentligen.
                            När tävlingen annonserades via en tråd så påtalades att det inte enbart var foton på ciklider som fick delta...utan alla foton.

                            citatet var kul att så många var med och bidrog med foton, men till nästa gång så tycker jag att det borde lösas med röstningen på ett annat sätt. Varför inte göra som på de amerikanska sidorna med bara ett bidrag per tävling.
                            Ett "sido-syfte" såvitt jag snappade upp var att fototävlingen också skulle generera foton åt CB i framtiden.

                            citat:Tro nu inte att jag är sur för att mina bilder inte kom med alls.
                            Mycket kritik för att det inte skulle vara lite personligt och med en aningens bitter eftersmak...men det är min åsikt.

                            Jag deltog inte själv då jag inte har någon bra möjlighet att fota fiskar eller annat. Jag är inte heller speciellt skicklig på detta område, men jag tycker att tävlingen är kul och jag tycker också att det är ett riktigt bra initiativ från NCS. Detta är, vad jag vet, första tävlingen i sitt slag under NCS/Zoopet ledning så troligtvis kommer det ske förändring då de flesta nystartade saker har vissa "barnsjukdomar" innan det hittar sin rätta modell och nisch.

                            Nej...jag tycker det var/är bra bidrag med som man kan rösta på. Det finns givetvis foton som jag kanske valt före andra, men det är ju en omöjlighet att ha alla medlemmar med i juryn som skall välja ut finalisterna...

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

                              #44
                              citat:Ett "sido-syfte" såvitt jag snappade upp var att fototävlingen också skulle generera foton åt CB i framtiden.
                              Det var inte sidosyftet utan huvudsyftet med tävlingen och även i Ciklidbaldet har vi ibland foton av av andra fiskar än ciklider så även dessa foton behövs.
                              Ciklidhälsningar
                              Kjell

                              Kommentar

                              • Bjarne Sætrang
                                Användare
                                • October 2003
                                • 167

                                #45
                                citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

                                citat:Ursprungligen skickat av Micke

                                citat:Var fototävlingen så lyckad igentligen? Personligen tycker jag inte det för det har varit ganska mkt snack nu + att jag tycker att vissa bilder överhuvudtaget inte skulle vara med där, men det är ju min ensak. Nu kommer väl huggen att dugga tätt, men det får jag väl ta.
                                Antalet deltagare var över all förväntan med tanke på att det var första gången. Formerna för tävlingen kan ju alltid diskuteras, till nästa gång kommer tävlingsförfarandet säkert att ändras på många punkter. Det här var första gången och med hjälp av de synpunkter som kommit in här och med de erfarenheter vi fått kommer det förhoppningsvis att bli bättre nästa gång.
                                Ditt påstående att vissa bilder överhuvudtaget inte skulle få vara med förstår jag inte, vad menar du egentligen?
                                Enligt mig, så tycker jag personligen att vissa bilder inte ens platsar att vara med i ciklidbladet. Känns ganska surt att en tetra eller mal kommer kommer före ciklider som det handlar om igentligen. Tro nu inte att jag är sur för att mina bilder inte kom med alls. Jag har varit med i andra tävlingar på andra sidor och vet vad de går för och har fått det bekräftat från andra med en andra plats , en tredje plats och en sjätteplats. Det kanske var fina bilder men det känns ändå oväsentligt. Ok att zoopet också var med i tävlingen men jag tycker det hela känns amatörmässigt och inte så proffsigt som det kunde ha varit. Så till nästa gång. Skippa zoopet.

                                Det var kul att så många var med och bidrog med foton, men till nästa gång så tycker jag att det borde lösas med röstningen på ett annat sätt. Varför inte göra som på de amerikanska sidorna med bara ett bidrag per tävling. Då kommer ju bara de bästa bidragen in från varje person och det kommer att bli lättare för oss medlemmar att rösta.

                                Jag kanske kommer att bli hatad för mina inlägg men jag känner att jag måste få mina tankar och funderingar ventilerade och nedskrivna.

                                Tror det är ganska många som tycker samma som jag.

                                MVH
                                Interessant at du sier dette, Cutekid. På bl.a. Cichlid-forum så deltar jo fotografene kun med bilder i en størrelse på max 500 pixler i bredden. Når også oppløsningen på bildene er helt nede i 10-20Kb på enkelte bilder gir dette et dårlig grunnlag for en god bedømning av kvaliteten. Et i utgangspunktet uskarpt bilde i stor oppløsning kan for noen virke ganske skarpt når bildet nedsamples til 500 pixler. Vil derfor på dette grunnlaget si at "Photo Contest" på Cichlid-forum.com er svært så amatørmessig i forhold til "Fototävlingen" her på NCS/Zoopet.
                                Mvh Bjarne
                                www.aquadigital.net

                                Kommentar

                                Arbetssätt...