Film: Trisse tar en kilfäcksrasbora (the end)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

jinnarparen har motaguense, han kommer ju till sthlm med jämna mellanrum åsså. kolla med honom.
    fish r friend

Kommentar

• Motaguensis
      Användare
      • June 2003
      • 250

I dag gikk jeg ut i en time, og like før jeg gikk ut så jeg at den motaguense hunnen som ikke har dannet par med hannen sloss med en like stor "red breast" salvini hann (12cm), når jeg kom inn ijen så hadde motaguense hunnen drept salvini hannen og revet han opp overalt. Tror hun var alt for kjapp og hadde for kraftige kjever til å gå med like store salvini enda salvini er av de tøffeste artene man kan få.

Denne arten er sinnsykt aggresiv etter min erfaring selv om jeg bare har hatt den i 4 uker.
      Preben

Kommentar

• anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

[u]Bråkstatus:</u>
        Har haft en avkiljare i karet ca 1,5 vecka, och tog bort den i går. Och nu är Trisse trimac lugnare, han tog en sväng om med Midasen direkt men inte lika brutal som förrut. Sedan kunde Midasen glida runt hyfsat oantastad i karet, han kunde tom "småhota" Trisse bakifrån när han inte såg det.
        Mycket trevligare så här, lite spänning men inget ultravåld!
        Skönt att slippa glasavskiljaren, men den gav ju Midasen en chans att få moppsa upp sig lite utan att få smisk. Trisse fick ha sina vansinnesutbrott utan att någon kom till skada (var dock orolig att den tunna glasavskiljaren skulle spricka!).
        Jag och gumman kan altså fira vår semesterstart i kväll med en draja framför ett lite mer lagom händelserikt akvarium.

Skall leta efter en extra ciklidhanne i sommar, fast kanske inte Motaguense.. tror den är för tuff faktiskt (eller?). Har någon udda hanne över av lämpligt slag så kan ni väl höra av er.

ps tror faktiskt att Trisse är ovanligt snäll för att vara en Trimaculatum, det är mest Midasen som är lite mesig ds
        Anders L

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Nu har vi lite annorlunda mått på våra kar här i Sverige men ditt 720 liters motsvarar kallt räknat ett 200 gallons kar på andra sidan Atlanten. Att Trisse lyckades göra att en barred midas kände sig så underlägsen att du tvingades smälla upp en avdelare, i ett 200 gallons, skulle nog de flesta där borta anse vara ett bevis på att Trisse verkligen inte är särskilt snäll av sig.
          Sedan att det inte är slaggis precis hela tiden, det har nog bara att göra med att ditt kar är rätt stort. I ett mindre kar så hade Trisse inte varit lika snäll. Inte citrinellumen heller.

Mvh Fredrik
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

Enligt expertutlåtande från min fru så ser båda snälla ut
            Anders L

Kommentar

• anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

Så här har jag designat om inredningen i mitt 720:

Den stora roten får fungera som en avdelare, och sedna två rot och stenhögar i vardera hörnen. Ser ut att funka rätt bra, bjuder de upp till dans ,så är det mest runt den neutrala roten i mitten.
              Fast avdelaren av glas får jag nog ha till hands än då....

En färsk bild på Trisse:

Den mörka "fläcken" där bak har försvunnit och han börjar bli ganska hög i kroppsformen.
              Anders L

Kommentar

• anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

Hoppsan, det var lite mer stake i Citrinellum än vad jag trodde![:0]
                I går fick Trimacen plötsligt storstryk av den allt tyngre och fetare Midasen! Det gick så långt att jag var tvungen att stoppa i avdelaren, denna gång för att rädda "Trisse" Trimac.
                Det hjälpte inte ens med den gigantiska rot jag nyligen fått av Gosatta... den är ju ihålig och fungerar som bra gömställe... men Trisse hade inte vett att gömma sig där
                Konstigt detta, så fort man tror att det är fridens liljor så blir det ett våldsutbrott. Trodde att de skulle bli jämnspelta så att säga, gruffa å mäta sig och ta var sin del av karet.
                Nåja, Trisse får ta timeout ett tag och äta upp sig... just nu är han inte så vacker.
                Anders L

Kommentar

• anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

Tyvärr, så är sagan slut nu
                  "Trisse" (Cichlasoma Trimaculatum) dog i natt, och det var väntat... han blev tvärt extremt dålig igår och tryckte på botten, andades lugnt men såg aldeles färdig ut!
                  Han var sedan två veckor tillbaka i ett tillfälligt litet 222 L kar på mitt arbete för att äta och vila upp sig. Den citrinellum han hade sällskapat med hade ju plötsligt tagit över komandot och Trisse var inte sig själv längre. Ingen geist eller riktig matlust. Trodde igår att det var en nitrittopp (hade förstås inga tester på jobbet), och gjorde inom ett par timmar två 50% vattenbyten), men det hjälpte inte. Akut transport hem där han stoppades i det "snälla" SA-karet.
                  Tråkigt när en ovanlig och så underhållande "fisk-personlighet" bara dör sådär...
                  Trisse blev ca 1 år och 25 cm (med skjärtfena)
                  En lite bildserie:

ps man är väl knäpp som smyger upp på natten å kollar läget på fiskar... ds
                  Anders L

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

Ja vad ska man säga, tråkigt att Trisse inte finns mer.
                    När det går så långt att man ger namn åt sina fiskar så är det verkligen personligheter.
                    Vad säger frugan nu om ditt akvarieintresse, om jag inte minns fel så var det väl Trisse som gjorde att du fick in ditt 720 l kar i huset.

Skall du leta nya trimac eller skall du försöka hitta en hona till din citrinellumhane?
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

Jag satsar på nästa häst, dvs säga Midasen!
                      En sexig röd hona skall införskaffas å det snaraste!
                      Trimaculatum orkar jag inte med just nu... vill ju ha samma kvalitet igen.
                      Frugan är inte glad, hon var misttänksam när jag flyttade honom till jobbet... som tur är så har citrinellumen (och kibondemalen?) fångat hennes intresse, så jag kan nog fortsätta att ha stora kar.

Dödsfallet är ett mysterium, har kontrollerat vattnet i karet på jobbet å det var noll nitrit, lagom Kh och ph...
                      Kan möjligen misstänka den sorgmanteltetra han åt dagen innan.. förgiftning?
                      Anders L

Kommentar

• GoSatta
                        Användare
                        • February 2003
                        • 1686

har trisse dött???? vad hämskt!!

då får man beklaga sorgen!
                        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                        http://www.gosatta.org

Kommentar

• petrol
                          Användare
                          • July 2002
                          • 167

Vad tragiskt..

Mvh
                          Petter
                          Nu med ett 3 meters revakvarium

Kommentar

• Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

på med svarta armbindlarna då :'(
                            fish r friend

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Vilken tragedi!! Jag lider med dig anli, det finns verkligen inget värre än då fiskar man verkligen tycker om går bort...
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• Lundensis
                                Användare
                                • March 2004
                                • 2262

Det var verkligen tråkigt att Trisse dog. Synd på en så vacker fisk. Det är alltid lika tråkigt när ens favvo-ciklid dör.

Funderade lite över dödsfallet. Med risk för att vara oförskämd (vilket inte är min avsikt), så av dina bilder att döma tycker jag att både midasen och Trisse ser lite väl frodiga ut. Anta att så är fallet, så kan det vara ganska ansträngande för hjärtat med tanke på de kraftanstängningar deras slagmål innebar. Hur ofta och hur mycket mat ger du till dem?

Jag har själv tidigare, mer eller mindre, matat ihjäl fisk. Har man många ciklider i ett kar kan det vara svårt att undvika att vissa blir övergödda om en eller ett fåtal roffar åt sig det mesta av maten (som t.ex. mina pearsi).

Inget illa menat av det jag skrivit och jag beklagar än en gång.

Kommentar

Arbetssätt...