If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
såg i ciklid boken att trisse behöver ett kar på 4m!? medans liknade arter inte "behövde" det,bara undrar:Hur många kan hålla trimac då? för den arten har ju hållts i kar rätt länge(ej 4 meters)o det verkar ju funka,o andra sidan behöver golden(malawi)enligt back to nature endast 60l för att trivas.böckerna har samma "pappa"?
En golden är inte direkt jämförbar med en trimac. Det är liksom inte samma division. Nästan inte i samma sport.
såg i ciklid boken att trisse behöver ett kar på 4m!? medans liknade arter inte "behövde" det,bara undrar:Hur många kan hålla trimac då? för den arten har ju hållts i kar rätt länge(ej 4 meters)o det verkar ju funka,o andra sidan behöver golden(malawi)enligt back to nature endast 60l för att trivas.böckerna har samma "pappa"?
En golden är inte direkt jämförbar med en trimac. Det är liksom inte samma division. Nästan inte i samma sport.
Vem har påstått det? bara jämförde konstiga mått på rek.,inget annat.
hutti: Jag håller egentligen med dig men i seriösa böcker så utgår de alltid från att man håller fiskarna parvis och jag tror även att man utgår från att det ska finnas fler än 2 fiskar i karet. Det är nog av samma anledning som jaguarcikliden ska ha ett 3-meters kar enligt Zoopet och ett 4,5 meters kar enligt Willem Heijns.
Trimac, managuense, citrinellum, dovii, festae osv hålls ofta som ensamma fiskar och det är därför som en del lyckas hålla arterna i mindre akvarium än det som skrivs. Håller man dem som lekpar så vill man gärna vara i närheten av det som skrivs i böckerna.
Det som är lite komiskt är att en del amerikanska internetsidor skriver att man kan hålla trimac, managuense, citrinellum osv i ett 200-liters... Så där verkar de verkligen förutsätta att ingen är så galen att de försöker hålla dem parvis utan avdelare. Det är bara vi galna svenskar som sysslar med sånt.
Willem Heijns sin formel på anbefalt akvariestørrelse går ut på å å sette poeng fra 1-5 (5 er høyest) på aggresivitet, simbeteende og revirbeteende, legge sammen alle tre og gange med maks lenge på arten. Da mener han at du finner riktig akvarie-størrelse til et par av den arten og maks 3 andre par av andre arter i samme akvarium, uten at det skal være noen store problemer med aggresion mot de andre artene eller hunnen. Det er derfor han anbefaler et så stort akvarie til en art som egentlig kan fint holdes i et akvarium på 2m akvarium hvis man bare følger med og har skillerute i tilfelle det blir for mye aggresion.
Så i et 4m akvarium kunne du holde et:
Amphilophus citrinellum par
Parachromis motaguense par
Amphilophus trimaculatum
Vieja fenestrata
Dette er det han mener med formelen, men alle artene skal kunne gå i et 4m akvarie, så det hadde ikke gått å byttet ut en av artene med dovii eller umbriferum som trenger enda større akvarier for å gå sammen med 3 andre par.
Så hvis man vil holde et trimaculatum par, så hadde det gått fint med et akvarium på 600L, men da budre man ha skillerute for beskyttelse til hunnen i tilfelle det ble for mye aggresion, for i et såpass lite akvarium er ikke det stor nok plass til at hunnen kan komme seg bort fra hannen.
Hehe... Midasen har kartat på sig bra i dag, han står och kaxar i skydd av glasavdelaren Vilken fegis!
Skall prova att lätta på avdelaren om några dagar, så får vi se om aggresionerna har lagt sig för den här gången.
En ciklid till borde man nog prova, det kanske skulle sprida bråket lite. Gäller bara att hitta nåt lämpligt i 20 cm klassen (dvs samma som Trimac och Midasen är just nu).
Annars är det fullt med andra fisk i detta kar, som får gå oantastade:
4 st fei feng (charming fenix-tetror) 15 cm
4 st Silverdollars 10+ cm
5 st Långsträckta pansar malar 18 cm
2 st Plectomus 28-32 cm
1 st Kibondemal 28 cm
1 st Synodontis 18 cm
1 st Polypterus endlicheri endlicheri 25 cm
(ja, jag vet, de e mycke fisk!)
PS. nyss blev Trisse extra vansinnig och Midasen dök in bakom filtret och spelade död igen, trots den skyddande avdelaren! DS.
Jag har följt den här tråden sen den startades (+dom trådarna om jaguarcikliderna) men aldrig vågat registrera mig här [] förrns nu
Anli, du har fått mig jävligt intresserad av Trimac Jag ska skaffa mig en så fort jag fixat ett större kar. Har just nu en 540L som består av några CA & SA. Vill så småningom ha Röd Terror, Trimac o Jaguar i nåt 6ggr större kar typ
Vad sägs om en managuensishanne som tredje "kompis" till Trisse? Den borde väl klara sig
Vad sägs om en managuensishanne som tredje "kompis" till Trisse? Den borde väl klara sig
Nja har ingen personlig erfarenhet av Jaguarer, men tror att en ensam hanne är för vek i det sällskapet. Men det finns andra som vet bättre.
Midasen mördade en mobbande Synspilum dessutom, innan han fick träffa Trisse.
Salvini kanske, eller... äh, vi får se vad som dyker upp. Det kanske finns någon i Uppsala/Upplandstrakten som har någon lämplig lekkamrat över
Grejen med jaggor är att de är bra på att skrämmas och så länge de lyckas med detta så är det lugnt, de har stor mun och ser ruskigt otäcka ut framifrån då de spänner upp sig och det är detta de utnyttjar. En stor och kaxig jaguarhane som är en decimeter större än trimacen och citrinellumen kanske skulle klara sig om den får den respekt den behöver. Men så fort en fisk inte låter sig skrämmas och det blir bråk så sägs det att jaggor i regel har väldigt lite att sätta emot, de har tydligen för klena käkar och är för klumpiga och långsamma i vändningarna för att fungera i närkamper. Detta enligt amerikanarna som gillar närkamper.
Nu spånar jag fritt här utan någon direkt koll men jag gissar att det är bättre att köra med en till muskelknutte med samma kroppsbyggnad som trimacen och citrinellumen. Kanske en stor Vieja bifasciatum eller maculicauda?
En riktig bjässe till texas kanske också skulle klara sig?
Jag är tveksam till att en ensammen salvini skulle klara sig men ett stort lekpar kanske. De är dock svåra att få tag på.
En stor festaehane eller doviihane klarar sig säkert då de ska vara ännu värre, men det är samma sak här, de är nästan omöjliga att hitta i handeln.
Det är knepigt.
Jag hittade en riktigt seriöst skriven aggressions-toplista på en amerikansk ciklidsajt som kanske kan vara till hjälp.
Notera att trimacen är placerad ganska lågt, men endast pga att alla individer inte är monster, det står att aggressiva individer(läs Trisse) placerar sig på samma nivå som motaguensen, på 7:e plats, så det kanske är fiskar runt motaguensen som skulle passa bäst.
Men sånt här kan man spåna om i evigheter utan att komma fram til något vettigt... Se bara på mig. ...så det bästa kanske är att bara testa med en hel drös olika kombinationer, allt från ensamma stora monster till mindre ettriga rackare och se vad som fungerar bäst. Vem vet, ett stort sebraciklidpar kanske skulle fungera? Eller en skock stora mbunas? Mitt jaguarpar gick med tre stora mbunas ett tag och ena malawin fick gälen borttuggad men i övrigt så gick det bra och det slutade t.o.m. med att jaguarerna fick stjärtfenorna sönderbitna då de inte hann med i vändningarna... Trimacen och citrinellumen är iofs kvickare men man ska aldrig säga aldrig, det kanske skulle funka.
Jag tror inte en jaguar skulle ha skuggan av en chans! vår guldsöm fullkomlig pulveriserar allt motstånd från dom,hade jaguarer ihop med crenicichla en period,likadant där,fick helt enkelt flytta dom,hade inget att sätta imot när det gällde,dom försökte när dom hade ägg,men det slutade alltid med stora sår när crenichclan bestämde sig för att käka kaviar.
hutti: Jaggor verkar vara väldigt olika i beteendet, det är den slutsats jag har dragit, det är sannolikt pga detta som erfarenheterna av dem skiljer sig som natt och dag. Alla varianter verkar finnas, allt från riktiga kycklingar till vansinniga monster. Och ska man nu ha en jagga med en galen trimac och citrinellum så gäller det först och främst att hitta en som är minst en decimeter större och sedan att hitta ett riktigt monster. Kycklingjaggorna har ingenting hos Trisse att göra... Och detta gör att jaggor inte är mitt förstahandsval heller. Monsterjaggor verkar inte vara så vanliga, åtminstone inte i Sverige.
Ola: Hehe, den där listan är faktiskt ovanligt välskriven, oftast så slutar allt bara i pajkastning och vilda "min fisk är aggressivare än din"-diskussioner. Gör en sökning på "most aggressive" så får du lite rolig lunchläsning.
Jeg har snakket med en som har holdt på med central-amerikanske cichlider i 20år og han mente det som oftest gikk bra med motaguense og trimac (men trimacen burde helst være litt større). Jeh har jo en motaguense hunne sammen med noen litt større citrinellum "barred" og det går fint selv om motaguense jager dem litt. Så jeg vil anbefale deg en motaguense han
Festae blir normalt for tøff for trimac og citrinellum i et 2m akvarium. Skal man holde festae med de artene som voksne fisk vil man trenge et akvarium på minst 3-4m. Har selv hatt en del festae og har et VF par, å jeg har aldri opplevd at en fisk har vært mer aggresiv. Men de er ikke tøffinger før de når 15-20cm etter min erfaring.
Tja, Motaguense kanske skulle vara nåt! Har aldig sett någon tyvärr. Kanske inte det lättaste att få tag i.
Tänk att det kunde vara så underhållande att hålla är dessa centralamerikaner. Hela familjen blir delaktiga i denna dokusåpa!
De där aggresivitetslistorna på amerikanska forumena är underhållande att läsa Men lite vettig input finns ju där trots allt.
Kommentar