Miljöpartist vill förbjuda akvariefiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    Miljöpartist vill förbjuda akvariefiskar

    Ja hela rubriken på första sidan i tidningen "Skaraborgsbygden" den 20 februari löd egentligen "Miljöpartist vill förbjuda undulater och akvariefiskar".
    Den stort uppslagna artikeln handlar om att den miljöpartistiske riksdagsledamoten Leif Björnlod nu har lämnat in en motion i riksdagen med kravet på ett totalt förbud för hållande av exotiska djur, enligt artikeln så inkluderar det t.ex. undulater, zebrafinkar, sköldpaddor, marsvin och akvariefiskar. Som Björnlod skriver - Burfåglarna vill jag självklart släppa fria.
    Ciklidhälsningar
    Kjell
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

    #2
    tomtar hela bunten.
    fish r friend

    Kommentar

    • malawi_voodoo
      Användare
      • July 2002
      • 790

      #3
      Zzzzz lycka till....
      Helknäpp
      /Glenn Wouda

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

      Kommentar

      • medion
        Användare
        • August 2003
        • 243

        #4
        Ja det är ju synd att han inte har mer vett än så innanför pannbenet.
        Men å andra sidan är han ju bara en politiker.
        Vad tror han skulle hända med dom fåglar han har tänkt att släppa fria? Förhoppningsvis har han tänkt att släppa ut dom i sin naturliga miljö. Men även då så skulle merparten duka under.

        Är det inte bättre att han ger sig in i något som han faktiskt förstår?

        Kommentar

        • Uffeman
          Användare
          • February 2004
          • 234

          #5
          jo jo...

          Att dom inte lägger energin på viktigare saker istället som att få ner arbetslösheten, få nya företag till Sverige etc...

          ..så typiskt MP...

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            #6
            citat:Förhoppningsvis har han tänkt att släppa ut dom i sin naturliga miljö. Men även då så skulle merparten duka under.
            Det vore faktiskt ännu värre om de överlevde eftersom dagens burfåglar till 90% är avelsformer och inte existerar i naturen. Om dessa klarade sig i naturen så skulle de kunna ödelägga hela den naturliga faunan.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

            Kommentar

            • Björn
              Användare
              • April 2002
              • 787

              #7
              Om man nu ska satsa på att göra det svenska samhället bättre för djur så kan man börja med att förbjuda sexuella handlinga mellan människa och djur. Detta är ett litet, men dock frukansvärt problem som många djur faktiskt lider av. Att denna togs bort samtidigt som homosexuelitet blev lagligt säger nog det mesta om svensk politik. "Sverige har världens bästa djurskyddslagar" - I helvete heller!

              Mvh
              Björn

              Ps. detta har inte så mycket med akvariefiskar att göra, av "uppenbara" skäl. men det finns ju andra djur i sverige också, eller? =)
              fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Björn

                Om man nu ska satsa på att göra det svenska samhället bättre för djur så kan man börja med att förbjuda sexuella handlinga mellan människa och djur. Detta är ett litet, men dock frukansvärt problem som många djur faktiskt lider av. Att denna togs bort samtidigt som homosexuelitet blev lagligt säger nog det mesta om svensk politik. "Sverige har världens bästa djurskyddslagar" - I helvete heller!

                Mvh
                Björn

                Ps. detta har inte så mycket med akvariefiskar att göra, av "uppenbara" skäl. men det finns ju andra djur i sverige också, eller? =)
                Dett var det mest långsökta inlägget på länge, hur hamnade homosexualitet och tidelag i denna tråd?
                Finns tomtar här med tydligen...
                Anders L

                Kommentar

                • odilou
                  Användare
                  • April 2002
                  • 308

                  #9
                  Härligt banal retorik..

                  .. men inte bara från miljöpartistens håll.

                  Naturligtvis pratar han om ett framtida handelsförbud, inte att alla undulater ska släppas ut i den svenska vintern imorgon klockan 14.45.

                  Motionen, vars innehåll knappast någon kan protestera mot, finns här:

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

                    #10
                    tack för den länken odilou, jag måste nog hålla med honom till 100%
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • AndreasW
                      Användare
                      • November 2003
                      • 18

                      #11
                      Annan länk till samma motion:
                      Den efterfrågade sidan kan inte visas på riksdagen.se.

                      För de som kanske inte har acrobat på sina datorer.




                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

                        #12
                        citat:Motionen, vars innehåll knappast någon kan protestera mot, finns här
                        jag måste nog hålla med honom till 100%
                        Fullkomligt horribelt - hur kan ni instämma i detta
                        "Att hålla exotiska djur är mycket tvivelaktigt" - i artikeln så definierar han ju också att han med detta menar t.ex. undulater, akvariefiskar, marsvin etc.
                        Så om ni håller med honom så innebär det att ni också vill ha ett totalförbud på akvariefisk.

                        citat:Naturligtvis pratar han om ett framtida handelsförbud, inte att alla undulater ska släppas ut i den svenska vintern imorgon klockan 14.45.
                        I artikeln säger han ordagrant "Burfåglarna vill jag självklart släppa fria" - var då undrar jag?

                        Motionen uppvisar ju också stor okunnighet när han jämför den vilda undulaten med den domesticerade som finns i handeln. Bara för att de lever i flockar på 20-60 individer i naturen så behöver det ju inte innebära att den domesticerade formen behöver leva så.
                        En del fiskar lever i naturen i stim på flera tusen individer men det behöver väl inte innebära att man behöver ha dem så i akvarium.
                        Att en undulat i naturen blir 15 år gammal, men i fångenskap endast blir 4-6 år är struntprat. Tvärtom blir undulater i fångenskap oftast betydligt äldre än de som lever i naturen.

                        Självklart kan man alltid diskutera de mått som jordbruksverket anger men för t.ex. undulater så inbegriper dessa mått att de också då och då ges möjlighet att flyga fritt och de mått som anges är därför främst avsedda för zooaffärer där de bara lever några få veckor av sin livstid.

                        Visst är det ett problem med att folk släpper ut sina djur i naturen då och då (det är dock ovanligt), men att att folk på detta sätt vansköter djur är ju inte ett problem som gäller exklusivt för exotiska djur, snarare är väl problemet mycket större för t.ex. katter (s.k. sommarkatter).
                        Visst kan jag hålla med om att folk ibland skaffar sig djur som inte är lämpliga att hålla i fångenskap - t.ex. de största papegojorna, giftormar, jätteormar, fiskar som blir väldigt stora.
                        Själv skulle jag bara tycka att det vore bra med en lag som t.ex. förbjöd försäljning och innehav (eller mot tillstånd) av tropiska fiskar som blir större än 50 cm. Men detta är definitivt inte samma sak som det Björnlod förespråkar, nämligen att han "vill förbjuda hållningen av alla exotiska djur".
                        Ciklidhälsningar
                        Kjell
                        PS. Kan väl för övrigt nämna att jag betraktar Miljöpartiet som ett av dom minst dåliga partierna i riksdagen och att detta ju rör sig om en motion från en enskild riksdagsledamot.

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2695

                          #13
                          citat:[i]Motionen, vars innehåll knappast någon kan protestera mot, finns här:
                          Åh, jag vet inte det. Om t.ex. hundar skall kunna bete sig naturligt måste de få tillgång till nåt hundratal kvadratkilometer skog, där det måste finnas stora däggdjur för dem att döda.

                          "Naturligt beteende" kan betyda många saker, man bör nog definiera vad man menar med det först. I alla fall vill jag se en definition innan jag skriver under.

                          Argumentationen haltar dessutom. Människor kan bli 125 år, men snittlivslängden i Sverige är bara lite mer än hälften av det. Alltså bor vi för trångt?

                          Kommentar

                          • Uffeman
                            Användare
                            • February 2004
                            • 234

                            #14
                            Varför fokuseras debatten på sällskapsdjur igentligen ?

                            Ägare av sällskapsdjur lägger oftast ner mycket tid/pengar på att djuret i fråga ska ha det bra, medans stora kommersiella företag som sysslar med uppfödning av olika djur för vinstintresse, och där den ekonomiska frågan kommer före djurens välbefinnande borde istället vara den centrala delen i debatten anser jag.

                            Kommentar

                            • medion
                              Användare
                              • August 2003
                              • 243

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

                              citat:.
                              Det vore faktiskt ännu värre om de överlevde eftersom dagens burfåglar till 90% är avelsformer och inte existerar i naturen. Om dessa klarade sig i naturen så skulle de kunna ödelägga hela den naturliga faunan.
                              Ciklidhälsningar
                              Kjell
                              [/Kjell].
                              Ja det var väl det jag var ute efter. Men att enstaka "överlevare" skulle kunna ödelägga hela den naturliga faunan är jag inte beredd att hålla med om.
                              Givetvis kan det hända på lång sikt tex om man "planterar" en art som inte finns där från början. Den kan ju ev slå ut en befintlig "svagare" art. Men att en odlingsvariant av tex nymfparakit skulle slå ut det naturliga beståndet har jag svårt att tänka mig.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...