vad för sorts multivitaminer skall man använda när man gör räkmix och var får man tag i det?
vitaminer?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Finns att köpa i zoo affäer och tom i en del matafärer (om de har liten djur mats avdelning). Är oftats en fågel på omslaget.
ooops Tricella han föreKommentar
-
Jag skrev något inlägg för ett år sedan eller två där jag undrade om någon kan påvisa att fisken överhuvudtaget har någon nytta av tillsatta vitaminer. Finns det någon som har belägg för att det finns anledning att tillföra vitaminer som redan finns i de ingredienser man använder i räkmixen?
Tony EnglundKommentar
-
Inte för att jag tror att denna debatt fortfarande lever, men ändå...
Många vitaminer är vattenlösliga vilket borde leda till att om man häller i något vitaminkoncentrat i sitt hemmagjorda foder så lär det med största sannolikhet bara leda till att vitaminerna helt enkelt bara "försvinner" i vattnet. Dessutom lär det finnas alla de viktigaste vitaminerna i t.ex. räkor och spenat.Magnus SkogarKommentar
-
Som du skriver så finns många vitaminer redan i t ex räkor och de andra ingredienserna man har. Det som jag har använt mig av innehåller även mineraler och andra nyttiga spårämnen och därför ser jag det som att den uppfyller existensberättigande i min räkmix.Kommentar
-
Är det inte så att mycket av de tillförda vitaminerna går förlorade vid frysning?Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
nej inte vid frysning !Passenger on Planet Earth:
Pet.macro nsumbu
Pet.moshi ikola
Pet.Trewavasae
Pet.Bulu-Point "Red"
Pet.orthognathus tricolor mvuna
Pet.Longola
Tr.Ilangi
Tr.Muzi
Tr.Katonga
Neo.LeleupiKommentar
-
däremot kokas räkorna på båten, där tappar de allt näringsinnehåll vad gäller vitaminer och spårämnen.fish r friendKommentar
-
Men jag är nästan säker på att jag även har läst att en del av vitaminerna försvann vid frysning... inte alla men vissa typer... Eller kan jag blanda ihop det med något annat?Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Vitaminer "dunstar" hela tiden olika fort för olika vitaminer. Faktorer som ljus, syre o värme är sådant som påskyndar dunstningen. Alltså försvinner vitaminer från mixen redan i beredningsprocessen.
Enligt denna artikel försvinner t.ex 25 % av C vitaminerna i grönsaker i samband med frysning.
Sen får man ju också beakta att en överdosering av vitaminer (speciellt fettlösliga) också kan ha en skadlig inverkan.
Kommentar
-
citat:däremot kokas räkorna på båten, där tappar de allt näringsinnehåll vad gäller vitaminer och spårämnen.
Kokta räkor innehåller bl a 0,01mg Tiamin-0,03mg Riboflavin-3mg Niacin-0,1mg Vitamin B6-1mcg Vitamin B12-3,5mcg Folat per 100g.
Däremot tappar räkorna 100% av askorbinsyran (Vitamin C).
Kommentar
-
wow, spännande läsning. på nått automagiskt sätt så ökar tex protein mfl ämnen när man kokar räkorna. har vi nån kemist här som kan förklara för mig hur det kommer sig?
i am stunned and confusedfish r friendKommentar
-
-
citat:Ursprungligen skickat av orm
wow, spännande läsning. på nått automagiskt sätt så ökar tex protein mfl ämnen när man kokar räkorna. har vi nån kemist här som kan förklara för mig hur det kommer sig?
i am stunned and confusedTjugofem år med ciklider.
http://www.malmoakvarieforening.se
Centralamerika 2006
Svart kaffe och drömmeri...Kommentar
Kommentar