Ancistruslek

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • January 2003
    • 638

Ancistruslek

Hej

Nu har jag äntligen fått lek av mina ancistrusar! Det tar ca 2 veckor för ynglen att komma ut ur grottan väl? Hur svåra är ynglen att dra upp? Kan de klara sig i ett (mycket) tätplanterat, närmast överbevuxet sällskapsakvarium på 100 liter, tillsammans med mammor och pappa, platy, gula paletter med yngel, tre banjomalar och ca 10 pygmépansarmalar, på de mikroorganismer och alger som finns i akvariet, och algtabletter? Eller måste jag flytta dem till ett eget?

MVH Micke
    MVH Micke

"Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • Fabbo
    Användare
    • September 2003
    • 210

Då de först simmar ut så är de väldigt väldigt små och nästan omöjliga att se för att de är nästan osynliga. Men de brukar klara sig själva rätt så bra för att se gömmer sig direkt någon större fisk närmar sig. Flytta dem inte till ett annat akvarie, de kan dö av det. Har testat med att använda samma vatten i akvarier vart jag flyttat yngel men av någon orsak slutar dom att simma efter 1-2 dagar o dör till sist.

Kommentar

• David Johansson
      Användare
      • April 2002
      • 581

Har väl yynglöen kläckts är det svårt att flytta dem, vill man flytta bör man istället flytta hela äggkakan. Många yngel kommer förmodligen bli fiskmat i ditt sällskapsakvarium men den täta växtligenhet kommer gissningsvis ändå bidra till att en del överlever. Den kritiska perioden är ynglens första vecka då de har gulesäcken kvar, denna är godis för andra fiskar och hämmar också ynglens rörlighet.

Yngel till ancistrus är svåra att hålla vid liv, de kräver god tillgång på mat vilket kan vara svårt att upprätthålla utan att förorena vattnet alltför mycket.
      David

Kommentar

• Anders
        Användare
        • April 2002
        • 42

Jag har framgångsrikt matat mina ancistrusyngel med gröna ärtor som jag tryckt sönder mellan fingrarna. Tyvärr har det ibland inträffat (när någon annan i familjen matat) att yngel fastnat inne i skalet och dött. Viktigt alltså att finfördela ärtorna.
        Zucchini kan vara ett annat alternativ om du ska ge dem lite extra mat.
        Läs exempelvis denna artikel:

mvh
        Anders Johansson
        Anders

Kommentar

• Micke_A
          NCS Medlem
          • January 2003
          • 638

Hej

Tack för svaren. Intressant artikel, men tar det bara 5 dagar innan man ser ynglen ute? Hur lång tid har de kvar gulesäcken? Jag har, trots att jag har haft ancistrus till och från, inte fått lek förrän nu, är mer inne på ciklider. Att mata dem med grönsaker är ett måste? Eller klarar de sig på algtabletter? Hur länge kan man låta gurkbitar och så ligga innan de förorenar vattnet? Tyckte det stod att efter ett par dagar äts även skalet upp. Kan det ligga så länge?

MVH Micke
          MVH Micke

"Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

Kommentar

• David Johansson
            Användare
            • April 2002
            • 581

Ärtor är ett utmärkt foder för små ancistrusar, förmodligen bättre alternativ än algtabletter. Ärtor kan ligga i flera dagar i akvariet utan problem. Ligger de för länge blir de håriga [V]
            Gurka och Zucchini kan ligga ytterligare ett par dagar men kärnhusen på dessa ger en ganska slemmig förorening.

Det bästa är att skala dem innan, lägg några gröna ärtor direkt från frysen i kallt vatten en kort stund. Kläm sedan ut innehållet från skalet, dessa skalade ärtdelar (2 stycken per ärta) släpper du sedan ner i akvariet.
            David

Kommentar

• Anders
              Användare
              • April 2002
              • 42

Till skillnad från övriga här har jag haft turen att lyckas flytta gulesäcksyngel utan förluster. Jag har haft 20-30 stycken i en 30-litersburk, med lite skjuts i vattnet, ett litet innerfillter på 3 liter per minut eller nåt. Jag har också haft en större kolsten som gömställe. Jag har bytt 30-40 procent av vattnet 1-2 gånger per vecka och rensat filtret lika ofta. Där fastnade nämligen skalresterna.
              Jag har under en kortare period haft ett 20 tal yngel i en hink utan pump. Vattenbyte dagligen är att rekommendera i sådana lägen. Inklusive uppsug av gårdagens grönsaksrester.
              Eftersom du har så mycket växter, och förmodligen en del alger, kanske du inte behöver mata dem med något extra alls. Största risken är nog att de blir uppätna om de går kvar.

Mvh
              Anders

Kommentar

• Micke_A
                NCS Medlem
                • January 2003
                • 638

Hej

De enda som skulle kunna tugga i sig dem, tror jag, är det gula palettparet. Banjomalarna vet man inte, men de gör inte så mycket väsen av sig direkt. Pygmépansarmalarna är väl knappt större än vad ancistusynglen är när de kommer ut. Platyna är stora och feta, men har små munnar. Dessutom simmar det runt en massa platyyngel bland lotusens ytblad, utan upptäckt, så det ska nog gå. Jag tror t.o.m att jag skulle kunna ta bort det gula palettparet från deras yngel utan att det skulle hända dem nå´t, de är runt 1 cm, och simmar i rena djungeln. I teorin alltså, de ska gå kvar.

MVH Micke
                MVH Micke

Kommentar

• Mathias-D
                  Styrelsemedlem
                  • January 2003
                  • 513

jag har också lyckats flytta ancistrusar utan förluster. Flyttade dom till ett 40L odlingskar.

Kommentar

• Anders
                    Användare
                    • April 2002
                    • 42

OK, Micke, om andra av dina yngel klarar sig så är det klart att du också ska ge ancistrusarna en chans att gå kvar. Dessa små gynnare är otroligt charmiga. Lycka till!

mvh

Anders

Kommentar

• jempa
                      Användare
                      • June 2003
                      • 11

Hej! Jag har en liten fundering när det gäller ancistrus. Min ena hona är riktigt tjock och hennes äggläggningsrör stort. Bär hon på ägg eller har hon kanske blivit sjuk? Kan man se på en hona om det är dax? Har inte sett hanen flörta med henne, så jag behöver lite råd. Har ingen erfarenhet av ancistruslek. Har 1 hane och 3 honor.

Mvh Jempa

Kommentar

• Micke_A
                        NCS Medlem
                        • January 2003
                        • 638

Hej

Anders: Tack Men får väl se hur det går, det här är min första ancistruslek.

MVH Micke
                        MVH Micke

Kommentar

Arbetssätt...