Växter till diskusakvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danneb
    Användare
    • December 2003
    • 61

    Växter till diskusakvarium.

    Är helt borta när det gäller växter. Hoppas att ni kan rekommendera massor av olika växter till mitt 540 liters diskusakvarium. Gärna länkade till bilder.

    Tack på förhand.
  • Nille_Pe
    Användare
    • September 2002
    • 121

    #2
    Tjena!

    Vissa växter kan vara lite knepiga eftersom temperaturen i ett diskusakvarium är högre än i många andra akvarium. I mitt diskusakvarium har jag dock massor av olika växter som trivs. Några är Valisneria, Svärdsplanta, Anubias barteri, Aponogeton boivinianus, Crinum thaianum och Cryptocryne wendtii. Jag har försökt med Aponogeton ulvaceus men den vill inte ta sig.

    Lycka till!
    /Nille
    //Nille

    Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
    www.vaaf.se

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1828

      #3
      Jag har 26 grader i mitt diskuskar (växtkar?), det är samma temperatur som i diskusens naturliga habitat. Jag har testat de flesta växter i det karet och jag kan säga att diskus och växter inte behöver vara en en omöjlig kombination. Men växter och dåligt calcium/magnesium förhållande i kranen däremot är inte lätt.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Nille_Pe
        Användare
        • September 2002
        • 121

        #4
        Det går alltså bra att ha 26 grader grader i ett diskuskar. Vilken storlek är det på diskusarna eller hur gammla är de?

        /Nille
        //Nille

        Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
        www.vaaf.se

        Kommentar

        • petrol
          Användare
          • July 2002
          • 167

          #5
          Jag har runt 30 grader i mitt diskuskar, om man matar med oxhjärta (som det finns delade meningar om) bör man ha minst 28,5-29 grader i karet. Annars får diskusen problem med matsmältningen. Obs jag är ingen förespråkare för oxhjärta bara lat..
          Mvh
          Petter
          Nu med ett 3 meters revakvarium

          Kommentar

          • Lejonmarie
            Användare
            • April 2003
            • 429

            #6
            Hej
            Har samma intresse att hitta växter till lite varmre vatten.
            Jag har ett 500 liers hantelkar (fattimans diskus-- haha)
            Titta på zoopet där finns det en särkild sortering för just växter "pasasnde diskuskakvarium" sök på det under växt fliken så får du fram en lång lista på passande växter.

            Ps, jag söker oxå lätta och ej ätliga växter även det kan du söka efter om du är intresserad!

            ;-) LejonMarie
            540L Vieja synspila
            500L Cichlasoma bocourti

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

            Kommentar

            Arbetssätt...