Jag åker snart till Thailand och jag undrar om det finns någon som tagit med sig växter därifrån?Frågan är om man kan ta det med sig i handbagaget utan att tullen börjar bråka.
Växter (import)
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Risken är kanske att de tror att du ska röka det..."Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet" -
Jag har plockat hem både fisk och växter från thailand. Men jag har aldrig diskuterat det med någon tullare eller polis, så jag kan inte rekomendera det.
MVH
MagnusKommentar
-
För fisk gäller strikta regler med veterinärbesiktning etc. Att smuggla fisk är ett brott och det är de som pysslar med detta som bidrar till att akvariehobbyn får dåligt rykte och reglerna skärps ännu mer.
Även för växter finns en hel del regler och landväxter är nog svåra att ta in överhuvudtaget. Jag tycker att du skall kolla med jordbruksverket vilka regler som gäller.
Ciklidhälsningar
KjellKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
För fisk gäller strikta regler med veterinärbesiktning etc. Att smuggla fisk är ett brott och det är de som pysslar med detta som bidrar till att akvariehobbyn får dåligt rykte och reglerna skärps ännu mer.
Sen har jag aldrig någonsin hört någon säga att akvariehobbyn har fått dåligt rykte av att folk importerar egna fiskar/växter. Inte ens groteska odlingsvarianter, insprutning av färgämnen eller guldfiskskålar klarar av att ge akvariehobbyn dåligt rykte. Den enda fördom/dåliga rykte jag hört om akvarister är att vi är socialt missanpassade mäniskor som bara drömmer om livet under vattbnet alltid. I mitt fall vill jag säga att det är delvis sant också.
Jag har också importerat på lagligt sätt och jag kan inte förstå varför det skall vara stränga regler på veterinärinspektion när veterinären inte själv bryr sig. En enda gång har veterinären öppnat alla lådorna, det var för att fiskarna inte såg ut att må bra sa han. Jag försökte vänligt men bestämt förklara för honom att dessa fiskarna har packats i små påsar, tryckts ner i frigolitlådor och skickats runt halva jorden. Enligt mig var det uppenbart att fiskarna mådde dåligt av tuff behandling och att enda schansen att rädda dom var att få dom i karen med bra vatten som jag hade som väntade. Detta var en av ett 10 tal veterinärer som jag har haft kontakt med, att han klagade på fiskens skick berodde inte på att han hade några större kunskaper om fisk utan förmodligen på att han kände sig som en stolt yrkesman just den dagen. Det finns ingen veterinär vad jag vet i sverige som har någon utbildning på fisk och jag har aldrig hört talas om att en veterinär har stoppat en sändning (jag har frågat grosister och importörer). Veterinärbesiktningen är ett hån: Den kostar pengar, den förlänger transporten och den tillför absolut ingenting.
Att jag då själv skulle ta med mig några guppi i en påse från thailand ser jag själv inte som något fel. Skulle jag bli stoppad så kan jag bara säga att jag tänker åka till djursjukhuset med det samma och besiktiga dom.
Men som jag sade innan, eftersom jag aldrig diskuterat detta med polis eller tull så kan jag inte rekomendera det.
Växter (både land och vatten växter) har jag tagit med mig från de flesta ställen jag varit på i världen. Undrar hur reglerna är där? Kanske en lagerarbetare på terminalen i sverige måste besiktiga. Förmodligen har han större kompetens att bedömma växtens skick än vad veterinären kan bedöma fiskens.
MVH
MagnusKommentar
-
Jag tycker att du har en mycket nonchalant attityd Tropfrog.
Smuggling av fisk leder till rubriker i tidningen som "Smuggling av djur etc."
Om detta sker i större omfattning kommer reglerna och straffen att skärpas.
citaten kostar pengar, den förlänger transporten och den tillför absolut ingenting.
citatet finns ingen veterinär vad jag vet i sverige som har någon utbildning på fisk och jag har aldrig hört talas om att en veterinär har stoppat en sändning (jag har frågat grosister och importörer).
citatkulle jag bli stoppad så kan jag bara säga att jag tänker åka till djursjukhuset med det samma och besiktiga dom.
1/ Fiskarna skall besiktigas i det första EU-land man kommer till, så detta innebär att om du mellanlandar i Köpenhamn på vägen hem från Thailand så är det där som besiktningen skall ske.
2/ Besiktningen måste föranmälas.
Så det du skriver funkar lika bra som om du åker fast i en fartkontroll och säger - OK men då backar jag tillbaka och kör igenom fartkontrollen igen
citat:Växter (både land och vatten växter) har jag tagit med mig från de flesta ställen jag varit på i världen. Undrar hur reglerna är där?
Ciklidhälsningar
Kjell
Kommentar
-
Jag vet ingenting om hur det är med akvarieväxter MEN - för landväxter var det åtminstone för ett par år sedan fri införsel förutsatt att de inte växer i jord. Detta eftersom problemen, vad gäller växter, tydligen främst gäller sjukdomar överförda i jord.
MEN 2: Thailand har liksom de flesta utvecklingsländer i princip förbud på utförsel av vilda organismer ur landet, detta för att hindra bioprospekterare från att plundra landet.
(Du *kan* iofs råka ut för det som hände mig när jag reste hem med en resväska full med djur: den thailändska tullaren öppnade väskan, stirrade på vad som uppenbart var Ett Problem(tm), beslöt sig för att det var för mycket jobb, stängde väskan, och vinkade igenom mig. Jag hade tillstånd, men det visste inte tullaren. )
Jyrgil: lyssna gärna med jordbruksverket och varför inte ringa thailändska ambassaden. Då vet du i alla fall vad som gäller (och kanske hur stora böterna kan bli...).
Kommentar
-
citat:Men att reglerna skärps ännu mer kan väl knappast vara ett problem för någon som inte bryr sig om reglerna ellerKommentar
-
Tricella: Vad är egendomligt? Jag är inte mer egoistisk än en turist som tar med sig ett fint snäckskal hem efter semestern.
Kjell skriver:
citat:Jag tycker att du har en mycket nonchalant attityd Tropfrog
citatmuggling av fisk leder till rubriker i tidningen som "Smuggling av djur etc."
Om detta sker i större omfattning kommer reglerna och straffen att skärpas
[quoteSenast för några dagar sedan så pratade jag med en grossist som fått sin fisksändning stoppad i tullen pga att inte papperen hade kommit fram.
][/quote]
Nu menade jag att fiskar har blivit stoppade pga sjukdommar som kan smitta svenska fiskar. För det är väl därför lagen finns? Att dom blir stoppade pga att dom inte har papper och eventuellt dör under tiden är ju bara ytterligare ett exempel på hur dåligt veterinärbesiktningen fungerar.
citat:1/ Fiskarna skall besiktigas i det första EU-land man kommer till, så detta innebär att om du mellanlandar i Köpenhamn på vägen hem från Thailand så är det där som besiktningen skall ske.
2/ Besiktningen måste föranmälas.
Så det du skriver funkar lika bra som om du åker fast i en fartkontroll och säger - OK men då backar jag tillbaka och kör igenom fartkontrollen igen
Jag försvarar inte mitt handlande på något sätt, jag råder ingen att göra det samma och jag önskar att alla mäniskor avgör själv vad som är rätt och fel i stället för att läsa det i en bok.
MVH
Magnus
Kommentar
-
citat:Vad är egendomligt? Jag är inte mer egoistisk än en turist som tar med sig ett fint snäckskal hem efter semestern.
Smuggling är smuggling och de som ägnar sig åt detta skapar problem för andra som vill vara ärliga och seriösa genom att importera lagligt. Ju fler som bryter regler desto fler regler dyker upp...och böterna/straffen ökar...
Kommentar
-
Kommentar
-
citat:Är det Ok att importera djur(fiskar) och växter från andra EU-länder utan någon kontroll?
Ciklidhälsningar
KjellKommentar
-
Jag tog tag i stafettpinnen från Kjell...för inte missade väl Kjell på riktigt att länka?Kommentar
-
Tack Tricella för att du ställer upp och stöttar när minnet blir dåligt på oss oldboys.
Ciklidhälsningar
KjellKommentar
-
citat:..för att du ställer upp och stöttar när minnet blir dåligt på oss oldboys.Kommentar
Kommentar