citat:Min erfarenhet är att kvalitet kostar,jag har aldrig lyckats med det där "klippet" som alla andra tydligen fixar.
Vad säger ni?
Kollaps
X
-
-
-
Trots att jag inte är en växt-expert så tycker jag också det låter [u]betydligt bättre. Shinnersan ska ju vara en av de mest snabbväxande, så vill du så går det ju utan vidare att minska på denna. Kanske mot ytterligare någon förgrundväxt "Cryptocoryne wendtii green" tex.
citatS: ALLA DOM HÄR VÄXTERNA ÄR LÄTTA ENLIGT HJORTGATAN OCH TÅL 30 GRADER.
//Stefan LindstedtKommentar
-
-
citat:Hoppas du för den skull inte tänker ha 30 grader i karet. Det är ju inte någon nödvändighet för att hålla diskus och dina växter kommer att trivas betydligt bättre om du sänker tempen med några grader.
citat:Hur gick det med "stingrocke-ideén?Mvh AlexKommentar
-
Har du förresten sett att där finns en artikel på Hjortgatans om just diskus och växter. (speciellt i del 2 står där en hel del om användbara växter.)
//Stefan LindstedtKommentar
-
www.tropica.com har också tips om vilka växter som med fördel kan användas i t ex ett Discus-kar.
Kolla i menyn under "Species List"...Kommentar
-
-
Hej ¨Hajen¨,
Jag läste din fråga om växter för ett par dagar sedan och har funderat på ett svar.
Jag har erfarenhet av att starta upp och driva växtakvarier.
Allmänt gäller att:
När ett akvarie fylls med vatten första gången så finns det väldigt liten biologisk aktivitet i akvariet. DVS: Den biologiska aktiviteten = den aktivitet som finns i det vatten som fylls i akvariet (från kranen). Möjligen kan detta snabbas på genom att använda sig av vatten från andra akvarier och att inte tvätta gruset ¨helt¨ rent.
För att växter skall trivas så behöver, dom ¨något förenklat¨ koldioxid, ljus + näring som tillsammans ger upphov till fotosyntes och därmed att växterna producerar syre.
Det vanligaste problemet vid uppstart av akvarier är problem med alger. Varför alger uppkommer finns det många skäl till men det beror alltid på en obalans i akvariet.
Mitt förslag till den som vill starta upp ett växtakvarium är attbörja med snabbväxande växter såsom exvis flytormbunkar eller vallisineria. Och låta dom ta ¨över¨ akvariet. Flytormbunkar är billiga och finns åtminstone nästan alltid till salu på den lokala akvarieförenings möten (i Stockholm). När du nått balans i akvariet så byter du ut flytormbunkar på ett antal ställen mot andra växter som växer långsammare, echionoduras eller aponogogeton. Då minskar risken för att dom långsamväxande och härmed dyra arterna tas över av exvis alger. För den ¨smällen¨ har dom snabbväxande arterna redan tagit.
Detta låter lite tråkigt men det är verkligen att kasta pengarna i sjön att plantera långsamväxande arter i ett nyetablerat akvarium som inte har fått en riktig biologisk balans.
Slutligen är det min erfarenhet att en god tillväxt kan endast nås genom extra tillförsel av koldioxid (CO2). Dom fiskar som finns i akvariet kan endast på ¨marginalen¨ ge växterna det koldioxid dom behöver.
Det finns mycket mer att tillägga....
Detta är andra gången som jag skriver här...
men som sagt vad detta är mina erfarenheter
Jonas PerssonKommentar
Kommentar