pleco

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patrik66
    Användare
    • February 2004
    • 12

    pleco

    hej! jag är en nybörjare på akvarium och dess invånare,bytte till mej ett 200l kar av brodern,började fundera på vad jag skulle ha i,fastnade för malawi,såg i butikerna att dom hade malar av olika sorter,så jag köpte några stycken.Nu till min fråga.gör dom någon nytta? jag har kollat och dom äter räkmixen och övriga foder som jag lägger i har även köpt specielt foder till dom nutrafin max,men jag tycker att dom skitar ner mer en dom gör nytta,lägger av 10-15cm långa strängar som slingrar sej runt lavastenar och botten ser ganska äckligt ut får städa varje dag för dom,plus att dom jagar mina övr invånare,behövs dom? (ps har nu 2st 200l med 3st plecos i varje kar) tacksam för svar.
  • Leopoldi
    Användare
    • February 2004
    • 1082

    #2
    Nä dom gör lika lite nytta som malawi. Men dom kanske är fina?

    Kommentar

    • patrik66
      Användare
      • February 2004
      • 12

      #3
      ok.. tack så mycket

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

        #4
        Vad är det för malar du pratar om?
        Det finns ju en hel del olika.... pansarmalar, L-malar m.m.

        ps oops nu såg jag rubriken... är det altså Hypostomus plecostomus du menar, eller nån annan L-mal?
        Anders L

        Kommentar

        • patrik66
          Användare
          • February 2004
          • 12

          #5
          ja det stämmer.har även [u]enancistrus dolichoterus tror jag,jag kollade back to nature akvarieguide sid 102,och den liknar väldigt mycke den,men det kan ju vara något annat,som sagt jag är total novis om detta. men om jag ska slänga ut plecosana,så behåller jag den.

          Kommentar

          • fredrikr
            Användare
            • October 2002
            • 985

            #6
            Jag köpte nyligen en Chaetostoma thomsoni (L146A). Jättesnygg mal som går på ca en hundring. Och den visar sig käka alger så det står härliga till. Den kan dock inte nöja sig med att göra någorlunda rent på stora ytor - istället gör den helt rent där den går fram. Efter jag köpt den såg jag först en kal fläck på en algbevuxen sten, och den växte sedan dag för dag. Det är nästan pinsamt, eftersom akvariet nu ser helt nystartat ut om man tittar på stenarna... (Malen går dock i mitt "inofficiella" akvarium som det inte finns några bilder från än)

            På Zoopet kan man läsa att den är en "hyfsad" algätare. Kanske hade jag bara tur? Den har gott om räkmix att kalasa på om den vill ha mer protein, så jag tror inte det är foderbrist som gör att den käkar mycket alger. Här finns bild och lite info: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=774

            Jag har även L150 och de rockar. Inte så originellt utseende, men de är kungar på algbekämpning, och är tuffa nog att inte behöva ta någon skit från mina Malawisar.
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

            Kommentar

            • Lejonmarie
              Användare
              • April 2003
              • 429

              #7
              Chaetostoma thomsoni =Cool [:p]
              Den måste jag köpa, åh ett vettigt pris och inte som de andra dyrgriparan haha.
              Helt klart orginell!
              Tror du den pallar 25-26 graders vatten och Central amrikaner, rätt snälla är de och de brukar inte ge sej på malar.
              Äter den här malen oxå rent från stenar som det kommit lite grön tunn matta på, smått smått.??
              ;-) LejonMarie
              540L Vieja synspila
              500L Cichlasoma bocourti

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

              Kommentar

              • patrik66
                Användare
                • February 2004
                • 12

                #8
                hej! den käkar alger bra,tar den även brun toffs alg,den vill ha ganska svalt bara 20-24 grader och ett ph 6,5-7,5 malawin vill ju ha varmare och högre ph.men din verkar ju leva och trivas så det verkar ju inte vara några problem.är dom lätta att få tag på?

                ps brun toffsalg=mitt egna påhittade namn vet inte vad den heter.tror att jag har fel belysning ikaren,eller för mycket dagsljus dom står nära ett fönster. om någon vet vad dom bruna toffsarna kommer ifrån skriv gärna.

                Kommentar

                • fredrikr
                  Användare
                  • October 2002
                  • 985

                  #9
                  Lejonmarie: Den käkar säkert även om det bara är en tunn matta, i alla fall om det inte finns någon helt igenvuxen yta. Jag har inte provat att ha den i den temperaturen. Efter att ha läst om de som fått genomkokta fiskar pga värmare som hängt sig bestämde jag mig för att sluta helt med värmare, i alla fall på prov, och det verkar funka bra. Det är ca 21-24 grader varmt i båda mina kar. Rumskamraterna som malen har att fajtas med är två maniskt yngelvårdande Sajica. Den kan inte säga emot Sajicorna, men den är bra på att fly, bara det finns gömställen. Den är dagaktiv och drar sig inte för att försöka hålla sig framme och äta även om den allt som oftast blir bortjagad av Sajicorna. Jag vet förstås inte hur bra den hanterar stressen, men den har i alla fall inte blivit särskilt skygg av sig.

                  patrik66: Skulle tro att det bara är Siamesisk algätare som käkar tofsalger. De är bra, men inte så värst snygga. Som sagt kör jag utan värmare, och Chaetostoman går inte i Malawikaret - den går i ca pH 6.5.
                  Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                  http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                  Kommentar

                  Arbetssätt...