Bygga med sten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #16
    blackened; såg inte programmet *suck*....MEN det kanske är så att dom använder kraftigt ljus när dom filmar?!?!?
    Jag har faktiskt inte sett en enda bild som visar på vit sand?!?!?

    Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Ted
      Användare
      • November 2003
      • 157

      #17
      blackened: Jag bor i västerås och har plockat stenen i Sala som ligger 3mil utanför staden.. de har ett ställe som bryter dolomit där och de har kastat massor av sten och kross vid skogskanten.

      Gruset finns också i stan, Askania som gör bläster och silversand har sina grusupplag i hamnen. Bara att gå ner och fråga om man får några hinkar, de brukar bara garva och säga att det går fint.
      /Ted
      750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • December 2004
        • 3060

        #18
        att inte vit sand hör hemma i sötvattensmiljö är fel-ett exempel är vissa sydamerikanska biotoper som har kritvit sand som man blandannnat eftersträvar i vissa biotopakvarium med diskus.
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • August 2004
          • 1639

          #19
          specmats; jag backar...trodde att vi talade om Malawikar.....

          Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

            #20
            eftersom det är under kategorin akvariet så tog ja mej friheten att kommentera att det visst finns naturligt vita sötvattensbiotoper-sen tycker jag att vissa foton från riftlake miljöer har ljus botten-kanske inte kritvit men nästintill
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

              #21
              specmats; LUGNT...jag tog inte illa vid mig av ditt inlägg!!!
              Jag är bara BORTA när vi kommer in på andra vatten *asg*

              Vänligen Deathdealer
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #22
                Här har ni en bild på lite grus från Malawisjön:



                Rätt mörkt. Påminner om sånt simrishamngrus jag har lite av som inte finns att få tag i längre. Tror det heter så iallafall. Bilder säger dock inte allt och visst har jag också sett mycket ljust grus på filmer och sånt från Malawi.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • mek
                  Användare
                  • January 2005
                  • 540

                  #23
                  Varför heter det Simrishamnsgrus? Ngt man kan hitta i Simrishamn?

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

                    #24
                    Här är bra foton från malawi och tanganyika som bland annat visar ljusa miljöer (gå in på dia-malawi) sidan är visserligen på tyska men det påverkar ju inte bilderna
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • Carola79
                      Användare
                      • January 2005
                      • 22

                      #25
                      Har hört att det mörka gruset sätter nur ph-halten,stämmer det?
                      Hade velat ha svart grus i mitt kar men ljust grus gör så att ph-halten höjs vilket malawi skulle tycka om? Jag har ingen aning ja....???
                      Nån som vet?
                      Förresten, vanlig sand är det att rekommendera? Gräver inte ciklider och vill ha grus som de kan gräva? Tänker på leken, är det inga problem för honan att plocka upp äggen på sand?
                      /C.

                      Kommentar

                      • deathdealer
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1639

                        #26
                        Carola79; nepp, bara för det är mörkt grus betyder det INTE att det ner pH´t!
                        Jag använder ett grus som är svart/brunt från Imazo, och det funker super och är snyggt!

                        Deathdealer
                        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                        Kommentar

                        • blackened
                          Användare
                          • January 2005
                          • 1042

                          #27
                          Carola: De gräver med sand också! Och oftast så leker de inte direkt mot botten utan mot en sten eller något så det är inga som helst proble med vanlig sand.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...